Val av pump?

#1 - 4 april 2010 19:01
Hej på er =)

Jag ska köpa ett Juwel möbelakvarium på 240 liter med välvd front =D !
Och det kommer medfölja en Fluval pump (kom ej ihåg vad den hette sen) men den ingår i paketpriset. Men jag tänkte kolla om ni har något bättre alternativ.
Jag hade tänkt att ha en Back to nature slimline bakgrund röd gnejs och sedan en modul som gömmer doppvärmare och pump. Men jag funderar på om man tjänar på att köpa en pump med ytterfilter?

Jag skulle vilja ha en tystgående pump som inte blir allt för dyr, smärtgränsen blir vid 1500kr =) Vad använder/rekommenderar ni?

Jag har kollat på Eheim Ytterfilter 2213 Classic, Fluval 450 ytterfilter, aquael 700 ytterfilter, Eheim har jag fattat det som är bäst, men är just denna variant som jag tittat på bra?

Tack för er hjälp =)
#2 - 4 april 2010 22:00
JoBoo skrev:

Men jag tänkte kolla om ni har något bättre alternativ.

Du får inte med juwels originalfilter som satt i från fabrik?
#3 - 4 april 2010 22:48
Vilken modell är det på karet? Rio, Vison mm ?
Verkar inte som om juwel-innerfiltret hänger med (längre) från fabrik på de modellerna.

Jag har ett innerfilter i mitt 200L akvarium och det är väll på gränsen att man borde köra ytterfilter i mitt fall. Jag skulle satsat på Eheim ytterfilter annars. Du får större filtervolym med ett ytterfilter, de är i vissa fall tystare, det blir ingen pump/filterteknik i karet och du får större frihet att välja filtermaterial (skummgummi, makaroner mm).
#4 - 5 april 2010 10:24
Tack för ert svar =)
Det är juwel vision 240 liter, och doppvärmare + pump ingår, och jag tror det var en Fluval innerfilter pump, men är inte riktigt säker. Men det kan jag kolla upp. Tänkte att det var snyggare med ett ytterfilter då jag vill gömma så mycket av tekniken i karet. Men pumpen som ingår kanske är tillräckligt bra. Är helt kass på pumpar =/
#5 - 5 april 2010 10:31
Jag hade orginalfiltrer i ett par månader på mitt juwel 240 men bytade till ett bottenfilter. satte på orginal pumpen till bottenfiltrer o gömde allt bakom btn bakgrund. kanon bra.
Många tycker nog att botten filter är ett åldrigt sätt, men min handlare på åleds fiskaffär förespråkar verkligen det. Så jag har gett det en chans. So far so good...
orginal pumpen låter väldigt lite enligt mitt tycke..
#6 - 5 april 2010 11:46
Jag hade orginalfiltrer i ett par månader på mitt juwel 240 men bytade till ett bottenfilter. satte på orginal pumpen till bottenfiltrer o gömde allt bakom btn bakgrund. kanon bra.

Många tycker nog att botten filter är ett åldrigt sätt, men min handlare på åleds fiskaffär förespråkar verkligen det. Så jag har gett det en chans. So far so good...

orginal pumpen låter väldigt lite enligt mitt tycke..

Orginal juwel-pumpen låter otroligt mycket måste jag säga. Det gjorde mig iaf
#7 - 5 april 2010 12:11
ohh fan! Min låter nästan inget alls. Konstigt. Klart ett litet brummande hör man ju. men väldigt lite. Har ett litet filter till mitt 60 l karantän o det låter som ett flygplan :)
#8 - 5 april 2010 16:08
Problemet var att vibrationerna spreds så mycket från pumpen. Det brummade i hela huset
#9 - 5 april 2010 16:13
sant. det håller jag med om. Men nu efter månader av brummande så sover jag gott :)
#10 - 13 april 2010 08:58
Jo men lite brummande i rummet är najs. Har 3 st innerfilter igång i sovrummet:)

Annons