val av rör, Behöver Hjälp!

#1 - 26 mars 2008 17:39
Hejsan..

Undrar om någon vill hjälpa mig att välja ett passande rör till mitt nya 180L.
Karet har måtten 100x40x45 (lxbxh) och rampen som hör till har bara plats för ett rör som är ca 58cm.
I karet hade jag tänkt att ha några tetror lite kakaduor mm.
Hade också tänkt att ha ganska mycket växter. (vallesneilia, javamossa, vattenspikblad, gaffelmossa plus 2-3 sorter som jag inte kommerihåg namn på nu)

Frågan är då om de kommer klara sig med det lilla ljuset? och vilket rör jag ska välja för att växterna ska må så bra som möjligt! (fiskarna bryr sig vell inte om ljuset?)

Kommer inte på några fler frågor jusst nu med det kommer vell när jag har postat redan:P

Mvh Axel
#2 - 26 mars 2008 17:47
Det är svårt med bara ett rör till många växter. Flytväxterna klarar sig och icke ljuskrävande växter som anubias och Javaormbunke. Satsa på snabbväxande flytväxter och mindre ljuskrävande bottenväxter eller byt ramp.
Du bör också ha en bra reflektor på röret för att förstärka ljuset. Lysröret som man kan rekomendera i detta fall är tex Hagen Power-Glo eller något annat starkt rör. Men som sagt, två rör är nog egentligen vad ett växtakvarium minst behöver. Testa med reflektor och ett bra rör och se om det funkar.
#3 - 26 mars 2008 18:01
okej.. värt att testa!
#4 - 26 mars 2008 20:11
du borde absolut satsa på iaf ett rör som täcker mer av akvariet eller placera bara växterna under det rör du har om du har kvar din nuvarande ramp, power-glo, aquastar och aquarelle är bra val av rör
#5 - 26 mars 2008 20:32
jo jag antog det, men då måste ju alla växter vara i mitten, det vill jag ju inte.

Hur kan man bygga en egen ramp då? är det svårt, finns det någon bra tråd om det?
#6 - 26 mars 2008 20:57
Hmm har funderatt på en sak.om jag bygger en ramp till så jag får ett rör över hela och det befintliga så borde det bli bra med ljus till växterna. men fiskarna vill ju ha dämpat ljus. Hur ska jag lösa det?

Och en annan sak, är ni säkra på att man måste ha minst ett rör som täcker hela för att kunna ha växter i kanterna? är det inte bara att ha de växter som vill ha lite svagare belysning i kanterna och de som vill ha lite mer i mitten?

Karet ska ju bli ett SA så det ska ju gärna inte vara så mycket ljus =\??
Vet inte hur jag ska göra!
Och vad händer med växterna om de inte får tillräckligt med ljus? växer de inte då eller blir de gula och dör?

Axel
#7 - 27 mars 2008 21:20
Ingen :(??
#8 - 28 mars 2008 06:35
Om du har mycket ljus och därmed får mycket växter får du även mycket skugga till fiskarna. Rätt tänkt ang. att ha mindre ljuskrävande växtarter längst ut i hörnen.
#9 - 28 mars 2008 16:18
Smart (I)

Gick till afären idag och frågade om de hade ett bra lysrör till växter.:P
Kom hem med ett philips, vet inte om det är bra och vet inte så mycket mer om det heller:P det står "philips master tl-d super 80 18 W Någon som vet om det är något att ha?

Ska iafall testa och så får jag se hur det går.:):)^

axel
#10 - 29 mars 2008 08:54
axeisi skrev:
"philips master tl-d super 80 18 W

Är det 827, 830, 840 eller 865?
#11 - 29 mars 2008 11:46
840
#12 - 29 mars 2008 19:21
Åå typiskt.. så blind som jag är så har jag inte sett fören nu att inte rampen passar till karet, får se hu jag löser det.

Startat en ny tråd ( 180l SA ) där jag numera skriver allt om detta kar och dess frågor,
Kolla gärna där:)

Mvh Axel
#13 - 29 mars 2008 21:26
840 är bra för växter trots att det ger ett väldigt gult sken.
#14 - 29 mars 2008 21:31
mitt är inte gult :S ??
#15 - 30 mars 2008 08:05
Människans vitbalanskorrigering är så bra så att du måste ha flera olika ljuskällor bredvid varandra för att märka vilken färg ljuset har. Det är därför vi blir så förvånade när våra digitalkameror visar alldeles knallgula bilder när vi tagit bilder utan blixt inomhus. Alla glödlampor och ekonomisparlampor och halogenlampor har väldigt gult ljus. De ligger runt 3-4000K precis som ditt Philips 840.
#16 - 30 mars 2008 08:07
LÅnar tråden lite för jag har en liknande fråga. En av två lysrör har börjat lysa orange mot den andra vita. Kaske dags att byta så jag undrar om jag kan välja vilket lysrör som helst? Eller ska det vara Juwels som det är nu?
#17 - 30 mars 2008 08:11
Testa istället något av Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar, Interpet Triton, Hagen PowerGlo. Många akvarister uppskattar deras ljus dels för att det blir lite bättre undervattenskänsla och dels för att växterna växer bättre.
#18 - 30 mars 2008 08:16
defdac skrev:
Testa istället något av Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar, Interpet Triton, Hagen PowerGlo. Många akvarister uppskattar deras ljus dels för att det blir lite bättre undervattenskänsla och dels för att växterna växer bättre.

Köpes i en djurbutik?
#19 - 30 mars 2008 08:29
Jupp, men jag har sett Aquarelle och Aquastar i vanliga ljusbutiker också.
#20 - 30 mars 2008 09:57
känns som det är billigare i en vanlig affär.
Men jag vet inte.
Guest
#21 - 30 mars 2008 12:17
axeisi skrev:
känns som det är billigare i en vanlig affär.

Men jag vet inte.

Jo det brukar bli billigare. Men oftast så är det beställningsvara.
#22 - 30 mars 2008 12:24
defdac skrev:
Jupp, men jag har sett Aquarelle och Aquastar i vanliga ljusbutiker också.

Vad bra att såna lampor finns i vanliga butiker.
#23 - 1 april 2008 11:07
Får jag låna tråden lite?

Jag har ett nytt Aquarelle baktill i mitt 200 liters. Fram har jag ett Philipsrör som ingen verkar ha till försäljning.
Det heter: Philips TLD 54-765 (30w).
Nån som har en aning om detta rör? Eller vad jag kan ha som ersättning med ungefär samma ljus och som passar med Aquarelle.
#24 - 1 april 2008 11:22
Det är siffran 765 som skvallrar om vad det är för rör. 7:an anger hur naturtroget ljus det är, eller vilket "Color Rendering Index" lampan har. 7 i detta sammanhang är väldigt lågt, dvs lampan har dålig färgåtergivning.
Siffran 65 anger kelvin-talet och betyder 6500K som i "hembelysningssammanhang" brukar anses ge ett kallt ljus.
I akvariesammanhang brukar det anses ge ett neutralt pågränsen till varmvitt ljus.

Vill du byta ut det mot ett liknande rör så försök hitta Philips TLD 865 eller ännu hellre Philips TLD 965 som är ett lysrör som har mycket bra färgåtergivning.
#25 - 1 april 2008 12:05
TACK!
Tänk att du vet då allt, defdac. Tur att vi har dej!;)
Detta kunde inte ens elaffären berätta, visste väl inte.

Så bra, då kan jag skaffa TLD 965 och kombinera med redan befintliga Aquarelle och får ett snyggt, liknande ljus. Finemang, tack än en gång.:)
#26 - 1 april 2008 16:13
kanske något jag också borde skaffa då, måste ju ändå köpa mig ett längre:)

Axel
#27 - 1 april 2008 17:55
Hur är det med rör utav den här typen?:
http://www.lampgrossen.se/product_info.php?products_id=336
#28 - 2 april 2008 07:07
Som synes har dom högt CRi, dvs ger naturtrogen färgåtergivning. Dom ligger på 6000K som vanliga ljushandlare tycker är kallvitt men som upplevs varmvitt i akvariesammanhang. Jag tycker personligen efter att ha köpt Deltecs 6000K att dom är alldeles för gula, men blir halvhyffsat när jag kör ett 6000K tillsammans med ett Aquarelle 10000K.

Det börjar kännas som runt 8000K vore optimalt.

Annons