Val av ytterfilter.

#1 - 22 april 2007 18:07
Idag på morgonen var olyckan framme. Efter att en propp hade gått startade inte mitt aquael unimax 250 ytterfilter. Det ville sig inte bättre än att av häverten som uppstod så rann det ut ca 15 liter vatten på golvet. Av någon anledning höll det inte tätt vid pumphuvudet. Efter en stunds funderande och svärande tänkte jag att jag gör rent det och sätter tillbaka, det har ju hållt tätt när det går. Ställde det i en murarhink också som lite säkerhet. Men då startar inte pumps...n. Med hjälp av en stl 43a fick den fart ut ur detta hus!
Tänkte nu beställa ett ytterfilter men har lite problem att bestämma mig för vilket. Har ett fluval 204 som jag haft i samma kar som aquaelen som jag är riktigt nöjd med. Sammtidigt har man hört mycket bra om eheim.
Har kommit fram till dessa alternativen,
Eheim 2026,
Eheim 2215
eller
Fluval 305
2026 är dyrast men är den då bäst?
2215 ser ut som en gammal konstruktion men är kanske välbeprövad?
Fluval 305, hur står den sig mot "dom gröna"
Karet är på 200l och tanken är att jag ska ta bort 204 när det nya filtert är inkört.
Mvh//Fredrik
#2 - 22 april 2007 18:42
Jag är lite av Eheimfantast så mitt svar är ganska givet, men varför inte en 2217 som är lite bättre fart i, ifall du skulle byta upp dig i akvariestorlek någon gång. Som sagt så är det en gammal beprövad konstruktion och jag har en som är säkert 15 år men heter då 2017. Även min 2217 har gått oavbrutet i 4 år utan något krångel.
På jobbet har jag en 2028 och fördelen med den är att det är smidigt med att få igång den med pumpen samt du stänger av vattnet med en spärr och bara flyttar filtret utan en massa slangar överallt.
#3 - 22 april 2007 20:17
2217 är nog att rekommendera, jag har 2215 i mitt 150-liters och jag ångrar att jag inte köpte 2217, filtermassan räcker nog till i 2215 men den kunde haft lite högre tryck. Mycket nöjd annars, Eheim gör bra grejer :)
#4 - 22 april 2007 20:37
Annvänd din 204a och kompletera med ett nytt innerfilter.. Absolut bästa tycker jag!!!! Vet inte vad du har för firrar men om du har ciklider(malawi skulle jag ha behållt 204an och satt dit ett powerhead på typ 6-900 l/timmen.. Vet att många inte tycker att fluval filterna håller måtet och att dom "gröna" e bättre.... Men då kan du lika bra köpa ett Am Top ytterfilter vilket funkar riktigt bra men e betydligt billigare än båda ovannämda filter..Har i dag min 204a ute i pannrummet till att driva 4a st 63l yngelkar och helt skippat inner och ytterfilter innomhus.... Tycker att ytterfilter e ett bra system men som du själva märkte kan det sluta i en blöt och DYR olycka.... Har i dag ett powehed på 1600 l/timme bakom in BTN bakgrund samt att jag kubat ner 7 st filtermattor i storleken 50x50x5 cm... Kuberna e på ca 3x3 cm... Blir MYCKET filtervolym av det.... Tror inte där e något ytterfilter som matchar det volymen..... Sen e det super att slippa risken för lekage ut på parkettgolvet!!! Så mitt tips till dig e..... Köp någon form av btn bakgrund, finns hyfsat billiga för runt 1000:- som borde passa ditt kar. Silikona fast det i karet och lämna plats för powerhead och fyll sedan utrymmet där bak med filtermatta och om du vill biobollar..... Sparar mycket arbete med rengöring av filtret... Bytar typ 1 3del av filtermattan var 6-8 månad!!! Prova och upplev fördelen med dena filtermetod.....
#5 - 23 april 2007 06:44
Anledningen till att jag vill ha ett yterfilter är så klart filtervolymen. Det bästa hade ju varit som oden säger att fixa med en bakgrund och filter i den men av utrymesbrist har jag inte möljighet att bosätta mina diskus i ett annat kar den tiden. Det tar väl ändå ett par veckor innan det är lika stabilt i karet som det är nu. En annan anledning till yterfilter är att rengöring inte behöver göras så ofta som i ett innerfilter.
Jag kollade på am-top filter med men jag är tveksam. Har aldrig haft ett men med erfarenhet av aquael så får man vad man betalar för. Ett aquael kommer aldrig mer in i mitt hus och efter att ha sökt runt här på forumet får am-top nog stryka på foten för eheim eller fluval.
Nästa kar jag startar upp blir med filtersystemet som oden föreslår.
#6 - 23 april 2007 07:22
Köp ett fluval 305.
Gällande filtermassan så töm ditt 204 på filtermassa och rengör de i en akvariehink med lite vatten från ditt akvarieum tillsammans med det nya filtrets filtermassa.
Sen ska det bara vara att montera ihop allt och sen trycka igång det.
Själv kör jag med ett fluval 305 utan problem i ett av mina 200liters kar.
Fluval 305 är dessutom hyfsat billigt och drar lite ström samt att det är tyst o relativt underhållsfritt.
Har faktiskt bara rengjort filtret 1gång på 7månader.
Ett förslag på filtersubstrat är grov filtermatta-lavakross-fin filtermatta.
På insuget kan man även som i mitt fal sätta ett myggnät för att inte slamma igen filtret helt på en gång.

Men det är väl en smaksak.
Ett litet innefilter för mekaniskrening o luft och sen ditt gamla fluval 204 borde räcka.
Innefilter är ju relativt billiga dessutom.
#7 - 23 april 2007 10:40
Jag körde 204an innan i mitt 150l och tyckte att det inte räckte till. Fick med aquaelen vid köp av ett akvarium och när jag började med diskus så satte jag båda i det karet. Tycker det har fungerat bra rent filtermässigt, sen att aquaelen inte håller någon kvalite på packningar och motor är annan sak.
Hade jag haft tex malawi hade jag gjort som ni föreslår och kompleterat med ett kraftigare innerfilter men nu har jag diskus.
#8 - 24 april 2007 12:07
Valet föll på eheim 2026. Det är samma system som på min fluval med slangkoplingar och handpump för att sätta igång den. Dessutom är det ju inte fel med indikator på när den ska rengöras.
Tack för tips och tankar
Mvh//Fredrik
#9 - 24 april 2007 14:44
;) det måste ha blivit nån överspänning i och med strömavbrottet som förstörde motorn... och det tror jag hade hänt om det varit ett eheimfilter också
Har 6st aquael gåendes sen 4år tillbaka och aldrig haft driftstopp på ett enda...
#10 - 26 april 2007 18:45
Kollade på aquaels hemsida och dem ger 3 års garanti på sina filter så hur länge har du haft ditt?
#11 - 27 april 2007 05:34
Köp ett gammalt begagnat eheim om du absolut ska ha det märket, annars välj något annat då eheims kvalitet har sjunkit kraftigt dom senaste åren.

Annons