Val av ytterfilter

#1 - 13 januari 2008 15:39
Har ett 112L kar som jag nu har ett eheim classic 2213 till. Men det är alldeles för dåligt drag på det så jag tänkte uppgradera.

Men nu kan jag inte bestämma mig för om jag bara ska köpa ett större classic som 2217 eller om jag ska gå upp en teknikklass till 2026 Professional 2.

priset är ju en sak också... till 2217 måste jag köpa dubbelkranar o lite sånt vilket gör att priset då drar iväg lite. Men jag blev lite osäker på om man behövde det till 2026an?

Hur är 2026 som filter?

Det viktiga för mig är att det är tyst och att man kan justera flödet lite.
#2 - 14 januari 2008 06:03
2026 är bra. passar till ett 350l.
Visst går det att manipulera flödet.
Till 2213 filtret kör du med strilrör eller utan?
Undrar om du inte kan köra på 2215 filter istället.
Det borde ju räcka..
Menar jag har ett 2215 som ensam filter i ett 310liter o det flåsar på bra.
Tror dessutom att du kan använda dig av de kranar som du har till 2213(om du nu har några).
#3 - 14 januari 2008 17:49
Jag har testat både med och utan strilrör på min 2213 men det är ingen fart alls. Har ett pumphuvud på 1000l/h som driver min reaktor som jag testat med o tyckte det var rätt ok även om det var lite i överkant. Men det går ju att reglera lite. Dessutom tror jag inte att varken 2217 eller 2026 kommer upp i angivet flöde...
Har ett fluval 3plus på 700l/h vilket känns ganska ok, tror att ett ytterfilter på 800-1000l motsvarar det flåset.

Jag har kranar till mitt 2213 men jag tänkte ev starta ett 30L med och då behöver jag 2213 med sina kranar.
#4 - 14 januari 2008 18:01
Jag tycker att du ska kika lite på rena xp2, då behöver du inga kranar... allt ingår från början men du kan köpa till biobollar eller nånting i den stilen.

http://www.pwss.se/product.php?productid=1852&cat=307&page=1

Läs i alla fall lite mer om renas filter... enligt mig mycket trevligare än eheim och då har jag ändå några eheim som jag är helnöjd med.
#5 - 14 januari 2008 22:35
jag vill ha eheim då jag är sjukt nöjd med dem. Rena har faktist inte alls imponerat på mig. Den är dessutom inte särskillt snygg och jag kommer ha min på golvet brevid karet.

Men lutar åt att de blir en classic. Har funderat på vad firefox75 sa och de kanske blir en 2215 ändå. Den ligger definitivt bättre till med studentekonomin:) Eller ska ja ha ett 2224? uh nu börjar det bli svårt.
#6 - 15 januari 2008 00:10
Har du kollat på http://www.aquaristic.net/ vad grejerna skulle gå på där?
Kolla in beg.marknaden också, kanske blocket har någon annons inne.
#7 - 15 januari 2008 06:14
Skiren- hade du bott närmare kunde du fått köpa mitt 2215filter.
Har köpt flera 806,808 filter samt am-tops så jag har ingen användning för det.
#8 - 15 januari 2008 09:29
Vill gärna haka på tråden med en liknande fråga om val av filterlösning: mitt kar är på 540 liter och jag har en back-to-nature-bakgrund med massor av skumplast och powerhead som drar runt vattnet (ca 1000 l/h). Ganska mycket fisk men bara "vanliga" sällskaps arter (molly, svärdbarare, kardinaltetra, siamenses, ancistrus, dolk-sticks tetra). Det här gänget får bara granulat och några alg-tabletter. Problemet är att vattnet snabbt blir grumligt efter vattenbyte och det skapas mycket slamm. Det verkar mest som om slammet bara går runt i bakgrunden och sedan ut igen. Slangar man ur vatten från bakgrunden så ser det ut som kaffe.
Min tanke (som jag vill testa på er) är att sätta ett ytterfilter som komplement och filtrera vattnet som cirkulerar i bakgrunden. Vilken typ av (ytter)filter skulle man välja? Vad är "lagom" kraftfullt, driftsäkert och lätt att rengöra?
Vänligen, Anti
#9 - 15 januari 2008 12:23
Nja...beror väl på egentligen vilken fart du vill ha på cirkulationen.
Men precis så som du beskriver det finns i flera akvarieaffärer.
Alltså att de har ett ytterfilter som sköter reningen.
Har sett varianter:
1:a 540liter pangea bakgrund, eheim classic 2250.
2:a 540liter btn rocky, am-top 3338.
3:e 540liter btn rot, aquael uni max700.

1:a och 2:a hade de insuget bakom bakgrunder med raster. dock placering i mitten, före insuget så hade de blåfiltermatta som förfilter.
Utblåset gick ut via ett av hörnen(borrat genom bakgrunden).
3:e körde de med samma variant men de har ett insug nära ytan(två raster, ytan o botten) vid ena hörnet och andra insuget gömt under ett gäng med filtermattskuber.
Sen utblås i andra hörnet.
#10 - 15 januari 2008 15:55
Skiren- hade du bott närmare kunde du fått köpa mitt 2215filter.

Men mina päron bor i Norrköping/Vikbolandet så de kanske går att ordna...
Hälsar ju trots allt på dem emellanåt!

Annons