:d
Jag har som du detta filet i ett 960 samtidigt som jag kör med ett Eheim 2217 samt en cirkulationspump AquaClear Powerhead 50 med quickfilter på och man ser knappt på vattnet att det rör sig och jag har diskus i mitt kar!
Att du får sådan skjuts på vattnet om du inte vill ha det tycker jag låter konstigt då det inte är så svårt att göra något åt det problemet.
Att sedan säga till någon som vill satsa på ett bra filter med bra kapacitet att filtret är overkill anser jag vara ett rent struntsnack, sedan om det är ett FX5 eller 2260 spelar ingen roll!
Men hallå.
2260 ör overkill för det kar han har idag.
Finns inget som egentligen enligt mig kan motivera ett 2260 till 540liter.
Dels så är filtret 2260 skapat utifrån eheims aspekt på stora kar...
Sen så även om han byter så kommer han kanske vilja ha kvar sitt gamla 540l å då står han inför nästa problem att köpa filter till det.
Jag tycker att man ska köra på ett filter avsätt för storleken på akvariet och inte tro att det går att manipulera med stort filter till litet kar och hoppas på superB rening.
Detta eftersom man pratar om att strypa flödet och då gå miste om mycket filterbakterier eftersom dessa måste ha fart o flås...o inte stå stilla.
Med 2260 i ett 540liters kommer man strypa flödet och då har ju vinsten med stor filtermassa gått förlorat eftersom bakterierna inte koloniserar på grund av nedsatt genomströmning.
Skrevs massa om det både här och på ciklid...och för att ett filter ska fungerar optimalt så ska flåset vara super för annars missar man själva poängen med att bakterier behöver syre i god genomströmning.
Så därför lutar jag mig tillbaka på den undersökningen och förklaringen som getts av ledande experter på rening.
Bättre att köra med 2st 305, eller 2st 405.
då de kan gå på max hela tiden....och utför den rening som behövs.
Jag ahr aldrig sagt att eheim är dåligt utan att man bör fortfarande satsa på filter väl avvägt till ens akvarium.
Annars skulle man hypotetiskt sätt kunna stoppa ner en båtmotor2hk bakom en tjock filtermatta o köra i ett 540liter o säga att det är bra.
Dessutom så tillverkas ju ytterfilter med storlek/filtervolym/genomströmning/kapacitet...finns säkert en snygg spec på de olika aspekterna...och varför det ska vara så...
Så nej...köp filter som funkar nu...inte ett som ska funka om exempelvis 2år när man byter upp sig.
Trots att eheim 2260 är ett klart prisvärt filter för stora kar så skulle jag satsat på andra prisvärda alternativ.
Driftsäkert är 2260 bra och har väldigt hög kvalitet för det ända mål det är ämnat för...
Har ju svårt att tänka mig varför eheim som är en super tillverkare av filter skriver...:
Till Akvarium ca 1500 liter.
Pumpeffekt 1900 l/t
Filtervolym 18 liter
Effekt 50 w
Så min fråga kvarstår...ska man ta i så förbaskat???
Till ett 540liters???