Väldigt litet..

#1 - 27 mars 2004 00:09
Hej

Jag har nyligen införskaffat mitt allra första akvarium, det är ett "moby dick", alltså bara 20 l. Hittils består det bara av vatten, grus, skiffersten o auqasafe.. men snart är det dags för fiskarna att göra sitt intåg.. varit runt o hört i djuraffärerna (o även läst en hel del på nätet) o kommit fram till att jag ska ha åtminstone två små malar, en kampiskhanne o två honor, i affären tyckte hon även att jag junde ha fem gyppies (varav två hannar) utan problem.. vad tycker ni.. Jag har ska även ha i några växter av en vän..behöver de ha "bott" i akvariet ett tag innan man läggeer i fisk? Även förstått att man inte ska ha i all fisk på en gång utan lite i taget.. Ännu inte så hemma på et här med nitrit men föstått att den får en "topp" efter någon vecka. Stämmer detta?

MvH Anna
#2 - 27 mars 2004 00:31
Kampfiskar (iallafall hannarna) brukar inte funka så bra med guppys eftersom de ser dessa som "fiender"
#3 - 27 mars 2004 00:44
Har hört det, har även hört av andra att de fått det att fungera utmärkt.. men kan man ha så många fiskar på bara 20 l? o bör man vänta mellan isläppet?
MvH Anna
#4 - 27 mars 2004 00:59
Jag hade kört på en kampfiskhane och 2-3 honor, that's it. Om du tvunget känner att du vill ha en mal hade jag införskaffat en eller två otocinclus, men det är bara om du känner att algerna blir för många (behöver inte hända, om du inte övermatar). Börja med att skaffa hanen, låt det gå några dagar och släng sen i honorna, mata sparsamt i början.

Växterna kan du slänga i när du känner för det, ju tidigare ju bättre.

Nitirittopp behöver du inte vara så jätterädd för, så länge du matar sparsamt och gör regelbundna vattenbyten, i det karet får du byta minst en gång i veckan, troligen fler.
#5 - 27 mars 2004 13:28
Det är för litet som permanent bostad åt 3-4 kampfiskar (om vi pratar om den vanliga varianten). Tänk på tumregeln "1 cm fisk per liter vatten"! Vill du ha labyrintfisk kan jag rekommendera pygmegurami istället, håller en liten grupp av dessa i en "Moby dick" utan problem. Du kan möjligen ha otocinclus, men de är stimfiskar (och ska du ha sex stycken otocinclus kan du inte ha någon annan fisk i akvariet), andra algätande fiskar blir för stora. Som algätare hade jag rekommenderat vanliga snäckor istället. /Mvh Cecilia
#6 - 27 mars 2004 13:53
För smått..
Du kan ha det som lekkar för kampfisk :)

Du får välja lite, kampfisk eller guppy och andra levandefödare.

Min kampfisk förstörde mina guppies, och andra ''storfenade'' fiskars fenor.
Visst är det olika fr kampfisk till kampfisk, men men.

Lycka till!
/Anton
#7 - 27 mars 2004 15:57
för mig var det guppy som köttade kampfisk-fenor !
#8 - 27 mars 2004 16:01
som jag trodde då... förstår inte hur hon kunde rekommendera 10 fiskar, hon hade ett likadant själv.. Då blir det kampfisk o algätare.. 1 eller 2 algätare?? vad tycker ni? Och bör man ha i den innan eller efter kampfisken?

Spelar det någon roll om man har i växter innan eller efter fisken, bortsett från att det stressar dem? har bara tänkt ha ett fåtal växter..

MvH Anna

#9 - 27 mars 2004 16:09
Förutom att växterna erbjuder skydd åt fisken har de en viss "vattenrenande" förmåga (tar upp ammonium och nitrit). Växter först, alltså. /Cecilia
#10 - 27 mars 2004 16:12
Jag har 5 räkor (som algätare) och två guppyhonor i mitt 21-liters. Det funkar bra förutsatt att jag byter ca 30 % av vattnet varannan dag.
#11 - 27 mars 2004 16:25
Räkor låter kul... är de lätta att få tag på? Jag inte sett någon som har det, kanske är smartare i ett sånt litet akvarium.. Vilka växter kan ni rekommendera åt mig? Lättskötta. De får ju inte minska utrymmet för mycket heller..

MvH Anna
#12 - 27 mars 2004 22:56
En fråga till: Hur många dagar bör man vänta innan man gör vattenbyte efter att man slppt i den första fisken?

Känner mig rätt grön på det här området,
men alla är vi barn i början =)

MvH Anna
#13 - 28 mars 2004 07:01
Hej

Stoppa i 1 eller 2 fiskar i början.Köp också ett nitrit test och ett medel som heter nitrivec.Nitrivec är "bakterier på burk".Blir mycket mindre risk för att få en nitrit topp.Byt inte för mycket vatten i början då bakteriefloran inte har hunnit etablerat sig riktigt än.I mitt 25 liters har jag en guppy familj och där byter jag (men risk för att få på skallen av er andra här på zoopet) ca 40% varje lördag och det funkar utan problem inga algproblem än och då har jag inga alg ätare i det.Ska dock köpa en omgång räkor idag.Om du inte har sett det så läs igenom den här artikeln. http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Starta+akvarium
Lycka till med ditt nya akvarium.Började själv med 25 litraren i november.Nu står det ett 130 liters i lägenheten också...Blir nog fler så småningom....
Fredrik
#14 - 28 mars 2004 18:28
Har nu bestämt mig för I kampfiskhane o två honor.. tänkte ju ha en liten mal men börjar undra om det inte vore kul med räkor i stället.. den djuraffären jag var i idag hade inte såna.. får kolla vidare imorgon.. Hur många såna passar i mitt kar??

MvH Anna
#15 - 28 mars 2004 21:49
Med risk för att vara tjatig: Jag rekommenderar dig att inte skaffa flera kampfiskar till ett så litet akvarium. Det finns en anledning till att akvarieaffärerna håller honorna i ett kar och sprider hanarna i andra kar (och det är inte pga risk för överbefolkning). Har du sett något annat så rör det sig inte om könsmogna individer. /Mvh Cecilia
#16 - 29 mars 2004 02:37
Förstår inte hur du menar. Det är tomt nu... alltså blir det totalt tre kampfiskar och en ancistrus.. Mindre än hälften av antalet fik som hon i affären sa jag kunde .. Det är ju absolut inte för mycket. =) Du måste missuppfattat något

MvH Anna
#17 - 29 mars 2004 02:41
Om du menar att de skulle föröka sig så är risken minimal, i det närmaste obefintlig enligt säljaren , i detta kar, eftersom vattnet inte står still
#18 - 29 mars 2004 02:42
Tycker det är tråkigt att jag inte får seriösa svar på mina frågor.. =( Hoppas inte att alla är lika negativa här på forumet,.. Tråkigt när man får upp ögonen för en ny hobby och bemöts på det sättet
#19 - 29 mars 2004 12:28
Anna, risken är nog inte att kampfiskarna skulle föröka sig, men hannen kan jaga och bråka med honorna. I ett så litet akvarium kan de förmodligen inte gömma sig särskilt bra för honom, utan riskerar att bli stressade och må dåligt av uppvaktningen. Det där med hur mycket fisk man kan ha handlar inte bara om centimeter hit och dit, utan också om att fiskar har olika sorters beteenden. Fiskar som bråkar med varandra kan man inte ha för trångt, även om det egentligen borde vara nog med plats åt dem.

Mitt förslag är att du köper bara en hanne om det är en kampfisk du vill ha, och sedan kan du kanske fylla på med någon/några fiskar till av en sort som han inte bråkar med. Ett par platy kanske?
#20 - 29 mars 2004 12:46
kamphannen har bott ihop med guppyhannar och låtit deras fenor vara ifred... Alltid något =)
#21 - 29 mars 2004 12:47
Ancistrusar kan bli myyycket stora, men så länge den är liten går det väl bra. Får man fråga vad du har för pump i ditt lilla kar? Jag har nämligen ett 20-30 liters själv men hittar ingen lämplig och liten pump till det. Ska även jag ha 2 kampfiskar i detta... Lycka till!
#22 - 29 mars 2004 14:24
Kevlargirl: Det är en "MI-mouse pump with adjustable flow for water circulation" Den som ingår i moby dick-akvariumet
#23 - 29 mars 2004 14:45
Anna: Det var inte meningen att såra dig på något sätt, och jag tycker att jag har svarat seriöst på dina frågor. Kampfiskhanar är mycket aggressiva mot kampfiskhonor, både då de bygger bo och efter parning. Detta är anledningen till att de hålls separat i djuraffärerna. I ett 20-liters akvarium har honorna ingen chans att komma undan. Men, alla har rätt att skaffa sig sina egna erfarenheter. /Mvh Cecilia§
#24 - 29 mars 2004 14:53
Att de är aggresiva mot sina honor har jag varken hört eller läst någonstans, däremot att vissa hannar uppvaktar honorna för mcket, vilket kan stressa dem.. Och speciellt om man har för några honor..
#25 - 29 mars 2004 14:57
cecilia: jag är tacksam för svar =), men vissa letar bara efter det de tycker är fel och svarar på det, inte på det man verkligen frågar efter...

#26 - 29 mars 2004 15:03
vissa hannar uppvaktar honorna för mcket

Intensiv uppvaktning när det gäller fiskar brukar inte betyda blommor och choklad [;)] utan kan vara rätt aggressivt och stressande för de stackars honorna. Särskilt om de inte har möjlighet att gömma sig eller fly undan till en annan del av akvariet.
#27 - 29 mars 2004 16:53
Nu när du väl har köpt ditt lilla kar och du gärna vill ha kampfisk så tycker jag att en hane och 2 honor räcker.

Problemet med de småakvarium som ditt inte rymmer 20 liter vatten. Du får dra bort lite för grus, stenar, rötter mm. Så du kanske bara har 15 l vatten. Med den så kallade 1 cm regeln så blir det max 3 fiskar. Ett annat problem är att det blir ännu mer trångare om dom får yngel Då måste du lösa det med så det inte blir problem för dig.

Men om ett tag så kanske ditt intresse är så stort att du kanske går och köper ett begagnat större kar för en liten penning. Då är det jätte bra att ha kvar ditt lilla mobydick kar för yngel, sjuka fiskar och för karantän av nya fiskar.

Lycka till!
#28 - 29 mars 2004 17:20
Ursprungligen skickat av anna75

Tycker det är tråkigt att jag inte får seriösa svar på mina frågor.. =( Hoppas inte att alla är lika negativa här på forumet,.. Tråkigt när man får upp ögonen för en ny hobby och bemöts på det sättet

Välkommen till Zoopet[;)], försök att inte ta det som påhopp, jag tror att dom flesta här bara är mån om dina blivande fiskar och att du skall få ett fungerande akvarium så att du tycker det är roligt och fortsätter med denna fantastiska hobby.
Lycka till!
(du har inte sett någonting än, vänta tills dom riktiga surgubbarna kommer[:-5])
#29 - 29 mars 2004 18:32
Bättre att mjukstarta med en surgumma ;-) /Cecilia
#30 - 29 mars 2004 20:48
ville också bara säga hej och välkommen. är själv en grönis på detta området... ville även säga att jag skrattade tills jag grät när jag såg fc25 inlägg. det stämmer precis!! =)
#31 - 29 mars 2004 21:00
Visst har ni rätt.. =)

Nu har jag iallafall blivit med fisk.. en kamphanne, två honor och en liten ancistrus.. (blir den för stor så lägger jag över den i min väns akvarium, kollade nämligen efter räkor idag men de hade inga i de två butiker jag var inne i) De verkar pigga och nyfikna.. hannen har susat efter flickorna lite grann men inte varit på dem direkt.. verkar mest nyfiken. Än så länge har jag bara två växter (och två lite större skifferstenar + en mindre)så har gott om plats att simma på.. Planerar att skaffa någon växt till som brer ut sig lite och bildar lite gömställen.. vet inte riktigt vilken bara. Tog med ett vattenprov till butiken idag innan jag köpte hem fiskarna och det var bra.. Skönt. När bör man rengöra filtret första gången?

MvH Anna
#32 - 29 mars 2004 21:02
Anna: Du verkar inte villja förstå vad folk säger till dig utan blir istälelt sur när du inte får dom svar du vill. Du kan inte ha en massa fisk i ett så litet akvarie.
#33 - 29 mars 2004 21:25
Vad köpte du för färg på dom?

Jag själv har en hane som är mellanblå och en som är lila.
Honorna jag har är röda och blå. Har dom i ett 240 l och ett 375 l.

Innan du köper fler växter, så tänk på att de du redan har växer med. Vad har du för sorts växter?
#34 - 29 mars 2004 21:28
Visst har ni rätt.. =)

Nu har jag iallafall blivit med fisk.. en kamphanne, två honor och en liten ancistrus.. (blir den för stor så lägger jag över den i min väns akvarium, kollade nämligen efter räkor idag men de hade inga i de två butiker jag var inne i) De verkar pigga och nyfikna.. hannen har susat efter flickorna lite grann men inte varit på dem direkt.. verkar mest nyfiken. Än så länge har jag bara två växter (och två lite större skifferstenar + en mindre)så har gott om plats att simma på.. Planerar att skaffa någon växt till som brer ut sig lite och bildar lite gömställen.. vet inte riktigt vilken bara. Tog med ett vattenprov till butiken idag innan jag köpte hem fiskarna och det var bra.. Skönt. När bör man rengöra filtret första gången?

MvH Anna

som sagt jag är också nybörjare men jag hade väntat med att rengöra filtret då det finns en viktigt bakteriekultur där som man bör vara speciellt rädd om i början..
#35 - 29 mars 2004 21:31
hur citerar man (såg ju inte allför snyggt ut det där =))?
#36 - 29 mars 2004 21:40
marcus_swe: det är 4 fiskar, inklusive algätaren.. inte en massa fisk =) Jag var inte sur utan besviken..

Marie J: Min hane är blå med svart huvud, honorna är blårödgrå med svarta ränder , rätt vanliga färger tror jag.. Han är verkligen vacker.

Erika Larsson: finns en ikon som man trycker på när man vill citera, alldeles ovanför där man skriver =) Hittade den precis själv. Just det där med bakteriekulturen känns som att det borde vara relativt svårt att få en bra balans på.. men man får väl prova sig fram och fråga mycket.. ;)
#37 - 29 mars 2004 21:42
Ursprungligen skickat av Erika Larsson

Tryck på pappret med en penna på, på den du vill citera tex mig. Börja skriva efter sista tecknet. Du kan trycka på Förhandsgranska för att se om det blir rätt innan du skickar det.

Lycka till!
#38 - 29 mars 2004 21:59
Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av Erika Larsson

Tryck på pappret med en penna på, på den du vill citera tex mig. Börja skriva efter sista tecknet. Du kan trycka på Förhandsgranska för att se om det blir rätt innan du skickar det.

Lycka till!
[/quote]

testing testing hoppas det funkar=)
#39 - 29 mars 2004 22:01
hehe kör på bara, det kommer bli som vanligt man sitter där med 20 liter och upptäcker att det är på väg att braka åt skogen så köper man ett begangnat 54 liters för 300 spänn + nåra firrar till och så håller det på tills du sitter med allsköns burkar hemma och har fuktskadade tapeter :)

lycka till
#40 - 29 mars 2004 22:07
Robban: Hellre det =) ,förutom fuktskadade tapeter då ;)än att man tar sig vatten över huvudet och köper för stort och dyrt i början, när man inte riktigt vet åt vilket håll det ska gå... Jag har redan fått lite mersmak och börjat kika åt malawiciklidhållet (har ju faktiskt plats för ett större akvarium i sovrummet) de fiskar jag har nu har ju inte simmat omkring här så värst många timmar =))
man blir väl aldrig nöjd..
#41 - 30 mars 2004 00:02
Förresten.....
Köpte en timer idag eftersom jag jobbar natt en gång i veckan.. men kom nu på att allt är kopplat till en och samma kontakt.. alltså så bryts pump o alltihopa när den slår ifrån.. hur funkar det för mina invånare i karet? att stå stil på natten o ha pumpen igång på dagen? Inte vågat sätta dit den ännu..
#42 - 30 mars 2004 00:11
för att inte tala om hur det funkar med värmen isåfall?? har 25 grader i det nu.. Alternativet är att det inte blir regelbundna "lyse på och av"tider...
#43 - 30 mars 2004 01:56
Pumpen måste absolut gå dygnet runt!!! Då är det bättre att du har oregelbundna belysningstider[:-142]
#44 - 30 mars 2004 02:04
Tackar ödmjukast för svaret, trodde det men alltid bäst att dubbelkolla =)Har sökt igenom forumet för liknande "krockar" men fann inte mycket. Verkar inte vara vanligt att ha allt kopplat till bara en kontakt.
#45 - 30 mars 2004 06:08
När bör man rengöra filtret första gången?

När filtret sätter igen. Om det sätter igen inom 4 månader så har du antingen för stor belastning eller för litet filter. Jag rengör mitt filter ungefär en gång om året.
MVH
magnus

Annons