Välja ciklid

#1 - 25 januari 2005 18:05
Hej,
jag har ett 170liters akvarium som jag gärna skulle vilja ha ciklider i. Jag har funnderat på palettciklider men har svårt att välja. Har någon något tips? Gärna något lättodlat. Kan man ha två par palettciklider i ett sådant akvarium?

tacksam för svar:)
#2 - 25 januari 2005 18:11
vaffö inte starta ett västafrikanskt akvarie??
me nåra paletter o ett stim kongotetror och kanske nåra elefantfiskar??
Tobbe
#3 - 25 januari 2005 18:20
Lite elakare variant men ack så snygg är ju rödcikliden. Köp några st. som får para ut sig. Dom är inte så farligt dyra, tror jag gav runt sextiolappen för mina.
#4 - 22 februari 2005 19:54
Några malawi ciklider jag tycker är fina är: Golden, "Nkhata Bay", Röd zebra, Johanni och Röd hongi. De blir dessutom inte så stora. Bara 8-13cm. Har själv dessa och några fler sorter. Är jätte nöjd med dem! Hongin och några flera par leker som bara den. Dessutom så ligger de runt 60-75kr om det vill säga att de är små.

//Camilla
#5 - 22 februari 2005 20:58
[QUOTE=emma_guppy]Hej,
jag har ett 170liters akvarium som jag gärna skulle vilja ha ciklider i. Jag har funnderat på palettciklider men har svårt att välja. Har någon något tips? Gärna något lättodlat. Kan man ha två par palettciklider i ett sådant akvarium?

tacksam för svar:)[/QUOTE]

Två par kan du inte ha, så vidare du vill ha slagsmål i ditt kar. Däremot skulle jag kunna tänka mig att det skulle passa med ett gäng kakaduaciklid, en hane och tre till fem honor, de är harembetingade, så hanen vill ha mycket fruntimmer runt sig. Blir lite mer fisk i karet. Då skall du förstås ha ganska mycket växter också.
#6 - 23 februari 2005 02:14
Då måste jag rekomendera Lejonhuvudcikliden!
Den är trist i färgerna men har en underbar look
på kroppen med långa fenor och så en stor puckel
på huvudet.Fast bäst är nog beteendet , bland en av
dom roligaste cikliderna jag har haft, Lite svåra att
para ut men när det är klart så är själva leken lätt
och fruktansvärt intresant. Gillar låga akvarier med
hällst 5 gånger så många liter i cirkulation som tanken.
Funkar givetvis bra i högra kar ochså fast "flod"
beteendet svackar lite med höjden. Minst 150L
skall dom gå i enligt mig.Svåra att hitta , relativt billiga.
kommer man över ett fint ex. så skall man inte låta
tillfället rinna i väg.

Mvh

/Baggen
#7 - 25 februari 2005 21:21
[QUOTE=emma_guppy]Hej,

palettciklider blir nog bra men du kan gärna ta lite fler än två par. så dom inte slår ihjäl varandra. Det som är lite tråkigt me palettciklider är att dom tycker om att bita i andra fiskars stjärtfenor men de är ingen fara om du bara har paletciklider. men som sagt om du ska ha paletter skaffa fler än två par de är mitt tips
#8 - 2 mars 2005 20:05
[QUOTE=Danne_K][QUOTE=emma_guppy]Hej,

palettciklider blir nog bra men du kan gärna ta lite fler än två par. så dom inte slår ihjäl varandra. Det som är lite tråkigt me palettciklider är att dom tycker om att bita i andra fiskars stjärtfenor men de är ingen fara om du bara har paletciklider. men som sagt om du ska ha paletter skaffa fler än två par de är mitt tips[/QUOTE]

Hur många palettciklider har du haft tillsammans och i hur stort akvarium?
#9 - 2 mars 2005 20:26
[QUOTE=emma_guppy]Hej,

Palettciklid är bland de lättaste att odla.Men inte mer en 1 par i ett 170.
#10 - 3 mars 2005 15:19
ja har dom i mitt sälskaps akvarium på 530 liter men ett tips om du skaffar anntingen tar du ett par eller så tar du minst 3 annars finns risken att nån blir mobbad risken finns ändå men är betyderligt mindre...
#11 - 3 mars 2005 15:21
ja är övertygad om att du kan ha fler än ett par i ett 170 liters men du ska ha gott om gömställen...
#12 - 3 mars 2005 19:35
När vi ändå pratar plaetter, är det nå´n som sett att de lägger äggen på svärdplanteblad? Det har mitt par gjort, trots att de har ett flertal krukhalvor att leka i. Jag skall se om jag får upp nå´n bild på hemsidan lite senare.

Annons