välja fiskar till akvariumet

#1 - 29 oktober 2005 15:55
tjena!
Jag har precis fyllt ett akvarium med vatten nu och har börjat fundera på fiskar och har planer på två par ciklider. Jag funderar mkt på zebraciklider och nu undrar jag vilka andra ciklider som passar till? eller är det någon som har tips på några andra snygga, lätta ciklider? eller några andra fiskar? tacksam för svar! kram
#2 - 29 oktober 2005 16:18
Det skulle vara bra att veta hur stort akvariet är innan vi kan ge några förslag.
#3 - 29 oktober 2005 19:08
akvariumet är 250 l
#4 - 29 oktober 2005 23:44
Vet att man är ivrig att fylla på med fiskar när akvariet är på platts, men se upp med nitrit. Det tar cirka tre veckor för akvariet att komma i balans så var sparsam med fisk under den första månaden, lika så med matning.

Vet att detta inte var svar på din fråga, men tyckte inte det skadade att påminna om detta också... :D

Lycka till
/T
#5 - 30 oktober 2005 00:01
[QUOTE=emma_guppy]Jag funderar mkt på zebraciklider och nu undrar jag vilka andra ciklider som passar till?[/QUOTE]

Läser man om Zebracikliden här på Zoopet så ser man att det inte är en helt lätt fisk att kombinera... Har inte haft den själv så jag vill inte framstå som expert på området men jag hade nog valt en annan fisk till att börja med... Så här skriver man på Zoopets artbeskrivning:

"Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium."

Och:

"Denna ursprungligen mycket tåliga och populära fisk är idag alltför ofta en relativt känslig fisk, sannolikt pga inavel"

Har själv haft Kakadua ciklider... trevliga fiskar, men ha inte mer än en hane i akvariet... :)

Lycka till
/T
#6 - 30 oktober 2005 09:45
jag har haft zebraciklider förut och de har fungerat utmärkt med bla tigerbarber, så jag tycker att de borde passa tillsammans med ett annat stort par ciklider?
#7 - 30 oktober 2005 19:26
Ett förslag på kompisar till zebracikliderna är att titta på andra ciklider från centralamerika som blir 10-20 cm stora.

Jag skulle gissa att det i ett 250 liters akvarium skulle gå utmärkt att ha ett zebraciklid par och ytterligare ett ciklid par. Så länge de är mindre så kan du nog ha ytterligare fiskar men när de blir fullvuxna skall du nog inrikta dig på att ha max 2 par.

Annons