Tack så jätte mkt för dina tips.
Men vad är det där med biologiskt filter?? Det har jag aldrig hört talas om innan, men det finns väl antagligen att köpa i djuraffären.
Jag tror Imo menar bakteriekultur (det finns olika märken). Filtret har man ju i akvariet hela tiden och det är just i filtret som merparten av nyttobakteriena etablerar sig. Det tar lite drygt 1 månad innan bakterierna hunnit föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret. Det är därför som man ska börja med så få fiskar och skynda långsamt under den första månaden.
Jag gör ungefär som Imo när jag startar upp akvarier, men jag skulle nog vänta i minst 3 veckor innan jag utökar antalet invånare i akvariet.
Tror du det skulle bli bra med en mal, ca 10 neontetror, kanske lite andra tetror också och några olika platy sorter? Det finns ju så många olika fina platys men jag gillar mest Sunset Platy, :)
Även om ancistrusar är trevliga malar och äter alger skulle jag faktiskt inte rekommendera en till ett 60 liters akvarium. På zoopets infosida om ancistrus står det att de behöver minst dubbelt så mycket utrymme. För små akvarier är räkor de perfekta algätarna. Man kan även ha posthornssnäckor i akvariet. Dessa äter både alger, matrester och döda växtdelar.
Jag skulle också rekommendera minst 10 av dem som är stim/gruppfiskar. Kan även gå bra med 8 av vissa arter. Fast under första månaden ska du inte ha så många som 10 fiskar i akvariet. Om du gillar platies kan du börja med några få platies (jag skulle inte rekommendera fler än 3 i början) och sen efter en månad kan du skaffa tetrorna.
Fast skulle du fråga mig skulle jag skippa platiesarna och köra med följande fiskar: 3 kakaduaciklider (1 hane och 2 honor), 10 neon-eller kardinaltetror, ett gäng räckor och några posthornssnäckor.
Det finns andra trevliga små tetror som t ex smycketera (Nannostomus marginatus) eller amandatetra (Hyphessobrycon amandae). Googla efter dem så ska du se :p Men jag skulle faktiskt inte rekommendera mer än en tetra-art (eller kanske 2) i ett 60 liters akvarium.
Jag säger som Imo, ta dig tid och läs på om hur man gör för att starta upp ett akvarium utan att det slutar i katastrof. Och läs på om de olika arterna som intresserar dig
innan du skaffar dem. Olika fiskar har olika egenskaper och behov beträffande akvariestorlek, vattenvärden, temperatur, ljus, miljö, osv.
Du frågade om lättskötta växter. Här är några från Tropicas katalog:
http://www.tropica.com/default.asp
- Bacopa australis (finns oilka arters bacopa men denna är den lättaste)
- Echinodorus quadricostatus
- Heteranthera zosterifolia
- Lilaeopsis macloviana
- Ludwigia repens 'Rubin'
- Sagittaria subulata
- Vallisneria spiralis 'Tiger'
Alla dessa växter kommer från Sydamerika och skulle passa fint till de fiskarna du vill ha, men det finns även lätta växter från andra världsdelar som skulle funka fint, som t ex javaormbunke (Microsorum pteropus) och javamossa.
Det kan även vara bra att ha lite flytväxter varav salvinia eller pistia kan vara bra alternativ till mindre akvarier.
Snyggast tycker jag är att bestämma sig för max 3-4 olika växtarter och ha flera av varje art, istället för en av en massa olika arter. Inred gärna med några rötter och stenar innan du planterar växterna. I början innan akvariet är inkört kan det vara bra att tillsätta växtnäring PMDD är klart bäst och billigast av de olika näringspreparaten, men det kan inte köpas i affär, utan måste beställas på nätet:
http://www.haack.se/pmdd.htm
Lycka till!
PS. Ta det de säger i djuraffären med en relativt stor nypa salt DS.