Välja snäckor.

#1 - 7 april 2010 20:42
Hej.

Jag har under en lång tid blivit mer intresserad av snäckor, har som sagt var inte haft några andra än de som följde med växterna ibland, men då tyckte jag de var ohyra, men inte längre.

Jag gick och köpte ett par snäckor, vet inte vilken art det var, ska se om jag kan få upp en bild senare. I alla fall så när jag köpte dem så tyckte jag det var konstigt att den ena som han plockade inte var aktiv, och den rörde inte på sig alls, jag frågade om den inte var död, ha gav mig svaret att de gör så där hela tiden och att man kan tro att de är döda, så jag litade på honom.

När jag kom hem och hade lagt i dem så började den ena direkt äta, medan den andra bara låg på samma plats, och nu 2 veckor senare så låg den ena på samma plats, så jag tog upp den och den var helt urholkad, låg bara dörren kvar, den andra mår hur fint som helst, han plockade den från rutan dock.

Min fråga är -Hur gör ni när ni väljer ut snäckor?
#2 - 7 april 2010 20:48
Dom få som jag faktiskt köpt i butik vill man ju helst a dom med fint o helt skal o just se att dom e aktiva i karet o inte döda (har bara äppelsnäckor) en död snäcka kan döda hela karet då den där utsöndrar den nånting och det luktar tydligen apa.
Så jag skulle inte resa bort nån lägre tid med snäckorna kvar i samma kar som nå fiskar som man håller riktigt kärt.

Hur ser snäckan ut som du har nu?
#3 - 7 april 2010 21:23
Troligtvis har du nog äppelsnäcka Pomacea Bridgesii eller sebrasnäcka Neritina natalensis eftersom de är vanligast i handeln. :)

Snäckor som är fina i skalet och verkar allmänt pigga är troligtvis friska snäckor. Äppelsnäckor brukar oftast vara finare i skalet om man köper av privatpersoner. Affärerna brukar inte vara så noga med att hålla ett bra "snäckvatten" (ph över 7,5 och kalkrikt).
#4 - 7 april 2010 21:39
Tack för svar.

Det ser ut att vara en sebrasnäcka, den är nästan blå tonad själva snigel delen, skalet är ungefär som på bilden av sebrasnäckan Estetfjortiz visade. Jag blev lite visare nu tack för det, ska tänka på det om jag köper nå fler.

Ska se om jag inte kan starta ett kar bara för snäckor, för jag har ett stående, skulle inte vara kul om fisken dog, på grund av en död snäcka, he he
#5 - 8 april 2010 06:30
Ja, då har du en sebrasnäcka! De är bra algätare och de kan inte föröka sig i sötvatten. De lägger små vita ägg men dessa kläcks aldrig. :)
Har haft döda snäckor i mitt kar många gånger men oftast innan jag ens hunnit märka dem har mina fiskar och andra snäckor ätit upp dem. Därför hinner de inte förpesta vattnet. Iaf inte hos mig :D

Du skulle kunna ha ett mindre kar på kanske 60 liter och kanske föda upp lite äppelsnäckor? De finns i många olika färger (blå, rosa, lila, gul, vit m.m.). De är mycket dekorativa snäckor! :)

Kolla på annonser på zoopet och zoonen efter privatpersoner som säljer.

Annons