valjakt

#1 - 21 juni 2005 17:11
valjakt borde förbjudas!!![:(!] vad tycker ni?
#2 - 21 juni 2005 17:13
men det är det väl nästan eller? hur många länder är det som håller på med det egentligen, Japan, Kina, Norge? Men jo egentligen borde man nog det fast skulle det kanske inte kunna bli för många av t.ex. späckhuggare då?
#3 - 21 juni 2005 20:53
Inga hotade arter borde jagas. Jag är inte så insatt i hur vanliga vissa valar är, finns kanske en del som kan jagas utan att arten hotas.
#4 - 21 juni 2005 21:27
håller med Red Cloud.

hotade arter skall skyddas om vi människor är orsaken till att dom är hotade.
#5 - 22 juni 2005 02:48
Nu finns det lite fler valar än folk tror då ;) Dessutom så e valkött nått av det godaste som finns - jag är jätteglad att Norge har valjakt och hoppas på att vi får ha det länge :D

Utan en viss regulering av beståndet blir det FÖR många valar, som leder till att dom äter upp maten för andra havsdjur och det får stora ringvärknader nedover i matkädjan. För några år sedan var det satt igång ett försök med att förbjuda selfangst. Första tiden gick det bra, men sedan blev det värre. Selen käkat upp fisken och började svälta. När vi så började jakta på selen igen, jämnade det ut sig.

Jag håller med om att man inte skall ha fångst på utrotningshotade djur, men alla valartar är inte utrotningshotade ;)

JA till valfångst :D
#6 - 22 juni 2005 02:55
Anser också att viss form av valfångst skall vara tillåten för att hålla bestånden nere till måttliga nivåer. Jämför tex med Älgar, om det inte skulle skjutas av under ett par år så skulle det bli för mycket vilket skulle orsaka problem det med.

Att skjuta valar som det är litet bestånd av både numerärt geografiskt och globalt anser jag dock att det skulle tvärförbjudas.

Frågan är väl sedan vad som är "litet bestånd" också :)
#7 - 22 juni 2005 05:48
Måste bara få tillägga att älgar oftast får 1-2 kalvar per år och valar som tex kaskelottvalen förökar sig väldigt långsamt och att då jämföra dessa två blir ett rätt skevt exempel. :o Likadant med sälen som äter upp fisken för fiskarna (och andra djur) medan de flesta valar äter krill...

Menar inte att man ska förbjuda valjakten men att den kanske ska regleras hårdare. Tycker mycket svensk jakt på rovdjur finns bara för att tillfredsställa jägarna - inte är det för att bespara naturvårdsstyrelsen jobbet med avskjutning det handlar om. Skulle bli otroligt förvånad om järv/lo/varg helt plötsligt skulle explodera och utarma sin omgivning om jägarna inte fick skjuta av dem. Däremot björn kanske behöver hållas efter men de har jag ju en helt annan populationsmängd och är dessutom farlig för människor, vilket de andra 3 är för skygga för att vara.
#8 - 22 juni 2005 07:06
Näringsvävarna funkade ju bra innan människan kom in i bilden. Skyddsjakt är väl till för att djuren inte ska bli för många för människans bästa.... (som alltid) Detta betyder ju inte att detta är fel, människan är en del av vävarna också...

Mitt biologisnack, hoppas nån förstod.. :)
#9 - 22 juni 2005 15:49
Jag blir sur av att höra att så många är för valjakt!:mad: Dom valar som jagas är bardvalar,och alla i den familjen är hotade eller utrottnings hotade.Just nu jagas knölval,vikval och sillval som är starkt hotade![xx(] och om man fortsätter kanske dom blir utrottade.dessutom dödas dom på ett väldigt grymt sätt,och jag kommer aldrig någonsin äta val!
#10 - 22 juni 2005 16:27
[QUOTE=smurfmats]Näringsvävarna funkade ju bra innan människan kom in i bilden. Skyddsjakt är väl till för att djuren inte ska bli för många för människans bästa.... (som alltid) Detta betyder ju inte att detta är fel, människan är en del av vävarna också...

Mitt biologisnack, hoppas nån förstod.. :)[/QUOTE]

Dessutom är inte valnivåerna i närheten av vad de var för 200 år sedan.

Vad gäller älgarna så sköt vi rovdjuren som åt älg. Då blev älgarna fler så då var vi tvugna att skjuta de med. Det enklaste sättet att hålla älgbeståndet på en rimlig nivå är att låta rovdjuren bli fler.
#11 - 22 juni 2005 17:48
[QUOTE=Red Cloud]

Vad gäller älgarna så sköt vi rovdjuren som åt älg. Då blev älgarna fler så då var vi tvugna att skjuta de med. Det enklaste sättet att hålla älgbeståndet på en rimlig nivå är att låta rovdjuren bli fler.[/QUOTE]

precis, men tyvärr så vill inte majoriteten av folket ha dem tillbaka

tyvärr skalar90 så utrotas det arter varje dag, något som beror på vår livsstil... :(
#12 - 22 juni 2005 17:55
[QUOTE=sukito]Nu finns det lite fler valar än folk tror då ;) Dessutom så e valkött nått av det godaste som finns - jag är jätteglad att Norge har valjakt och hoppas på att vi får ha det länge :D [/QUOTE]
Ja så himla gott är väl inte valkött ändå.
Vill minnas att det smakade något åt leverhållet.
Men det var på 1970-talet när norskt valkött var ett billigt alternativ för en student. :)
#13 - 22 juni 2005 18:12
[QUOTE=erikthur][QUOTE=sukito]Nu finns det lite fler valar än folk tror då ;) Dessutom så e valkött nått av det godaste som finns - jag är jätteglad att Norge har valjakt och hoppas på att vi får ha det länge :D [/QUOTE]
Ja så himla gott är väl inte valkött ändå.
Vill minnas att det smakade något åt leverhållet.
Men det var på 1970-talet när norskt valkött var ett billigt alternativ för en student. :)[/QUOTE]

På 70 talet smakade val-kött PYTON [xx(] Nu har dom dock hittat andra metoder för slakt och efterbehandling, så nu finns det ingen transmak kvar i köttet - bara gottis :D

Tycker om lever också jag då... ;)
#14 - 22 juni 2005 19:50
har en kaskelottand hemma :D min farfars far va valfångare och det va han som fångade den valen :) inte för att det är så himla häftigt men på den tiden hade de mindre båtar och sämre utrustning så då kunde man dö på köpet vilket kanske inte händer i lika stor utsträckning idag..

Annons