Vallisneria - hur gör ni?

#1 - 5 oktober 2006 17:11
Ni som har lyckats med vanlig vallisneria, hur gör ni?

Vad har ni för pH och KH? Hur ofta byter ni vatten och hur mycket? Göder ni? I så fall med vad? Kan inte ni berätta hur ni sköter era akvarier? Det skulle vara intressant att veta!
#2 - 5 oktober 2006 17:43
Även jag är intresserad,hur gör ni?
#3 - 5 oktober 2006 17:48
Jag har haft Vallisneria spiralis "Tiger" i ett par år, samt till för cirka ett år sen också Vallisneria americana biwaensis (japansk skruvvallisneria).

Tigervallisnerian har vuxit som tokig - och då menar jag "tar över akvariet" - i alla mina akvarier utom bräckvatten.
I mitt 90-liters "träsk" akvarium med svag filtrering, mjukt vatten, pH runt 7, halvsvag belysning (2x20 watt lysrör) & botten av fin sand (som delvis blev anoxisk) och ett lager löv, växte den allra bäst. Där var den en direkt plåga, och blev över _1.5 meter_ lång, med 1.5 - 2 centimeter breda blad.

I mitt 160-liters med extremt hårt vatten med högt pH, botten av korallsand, metallhalidbelysning, och extremt låga näringsnivåer, växte både 'Tiger' och 'biwaensis' först bra. Jag tog bort 'Tiger' för att den var för dominerande, men innan jag tog bort den märkte jag att den fått väldigt röda blad - troligen nitratbrist.
'Biwaensisen' bredde först ut sig som en gräsmatta i hela akvariet, och var inledningsvis runt 30 cm lång och friskt gräsgrön, men allteftersom blev bladen kortare & ljusare. Så småningom började gräsmattan krympa, och bladen var nästan vita och genomskinliga. Kring jul dog sista plantan.

Ironiskt nog anses 'biwaensis' vara en storvuxen sort, och 'tiger' en småvuxen.

Mina åsikter om vallisneria:
1) Finkornig botten rik på organiskt material, då trivs vallisneria. Allra helst med lite syrefria zoner i, då skall du få se på rotutveckling! I nystartade akvarier med ren & fin botten verkar de inte trivas alls.
2) Verkar rätt fett sk!ta i övriga vattenparametrar UTOM salthalt. Den är en av de känsligaste växter jag har mot salt, och packar ihop redan vid nån enstaka promilles salthalt.
3) Verkar inte ha några större krav på ljuset. Växte snarast bättre under 2x18 watt lysrör än under 1x150 watt metallhalid.
4) Får lätt näringsbrist. I mitt fall framförallt nitratbrist.
5) När den trivs är den ett jäkla ogräs. När den inte trivs dör den.
6) Maxstorlekarna som t.ex. Tropica anger för Vallisneriasorterna är så fruktansvärt off att de knappt än förtjänar att kallas 'fel'.

Jag har nu bytt ut mina Vallisnerior (utom en rugge 'tiger') mot Sagittaria, i förhoppningen att de växer lite långsammare och inte blir lika stora.
#4 - 5 oktober 2006 18:48
Tack så mycket för ditt svar! Jag har en ny (snart 2 månader gammal) botten av fin sand med lite torv och näring under. Tycker inte att vallisnerian har växt nånting och även om den inte har dött så tycker jag inte växterna ser superfriska ut.

Kanske är det så att bottnen är för ren trots torven och näringen (väldigt tunnt lager dock)?

Salt? Hmm, jag har saltat lite (halvdos Ektozon) nu i början med tanke på att det fanns risk för ammonium och nitrit. Kan så lite salt ha påverkat dem negativt? Jag har inte tänkt fortsätta salta i det akvariet, utan saltet kommer att försvinna successivt med vattenbyten.

Brukade du göda med nånting eller räckte det att mata fiskarna?

Vilken sagittaria är det du har? blir den hög? Jag har sagittaria subulata i samma akvarium och tycker den är ganska tålig och breder ut sig, dock långsamt. Hos mig är den väldigt låg, men jag vet att den ibland kan bli ganska hög.
#5 - 5 oktober 2006 18:57
jag har haft jättevallisneria när jag hade malawi,, först hände de ingenting så ja började med pmdd, fick algblommning då så ja slutade med de, efter de började de växa så de knakade, fina hela långa blad utan fläckar eller nåt.
växte ca 60 cm på en kort tid..
kom nya skott hela tiden så ja hade en hel skog med vallisneria i halva mitt 400l kar, dom flesta va strax över 2m långa och låg som ett tak i hela karet.

temp 29,5 grader, mjukt vatten och ph 7 ca.
#6 - 5 oktober 2006 19:43
Jag har samma kranvatten som dig batski. Valisnerian växte som ogräs i början, men avtog när diskussionerna om tofsalger kontra co2 ledde till att jag slutade att byta vatten. Ett stort vattenbyte och den tokväxte igen. Jag väntade tills samma sak hände igen och gjorde samma sak, stort vattenbyte. Denna gång hände inget valisnerian dog. Efter ett telefonsamtal med vattenverket fick jag reda på att på grund av co2 brist använde de inte sina kalkbäddar fullt ut och kalciumvärdena var mycket låga just då. Diana wahlstadt bekräftar i sin bok att växter som förekommer naturligt i hårda vatten (som valisnerian gör) är mycket känsliga för låga kalciumvärden.

Numera byter jag vatten regelbundet, hellre för mycket än för lite, och göder med pmdd. Valisnerian växer som ogräs. Nästa steg är att testa seachem equilibrium som garanterar alla "hårdvattensnäringarna" utan tillsats av clorider eller sulfater. Fråga mig inte vad det är i dem, hittar inga passande ämnen i teorin. Men om det funkar så slipper jag byta så mycket vatten, då får det gärna vara lite hokuspokus. Man är ju lat. När jag har fått hem det kan jag avvara en dos till dig med så får vi dubbelt så många referenser.
MVH
Magnus
#7 - 5 oktober 2006 20:38
Hej Magnus! Tack så mycket för erbjudandet :)

Har hört talas om Seachem equilibrium. Något slags CO2 på flaska va? Men så har jag även hört att det skulle utplåna alla alger och då undrar jag vad mina stackars algätare skulle ta sig till...

Som du vet vill jag gärna köra low-tech, samtidigt som jag vill ha relativt mjukt vatten (KH runt 4) och pH helst inte över 7, för mina sydamerikanska skyddslingars skull.

Sen förstår jag att det är lite tokigt att som jag envisas med att ha hårdvattensväxter i mjukt vatten :rolleyes: Men vallisneria är så jäklasnygga :p Plus att de faktiskt liknar andra vattenväxter som är vanliga i de områden där mina firrar kommer ifrån :D
#8 - 5 oktober 2006 21:31
Vallisneria har inga problem med mjukt & surt vatten - som sagt, det var i det akvariet de växte bäst.
Du kan ju alltid höra dig för efter Vallisneria spiralis 'Tiger', den är vanlig bland akvarister just för att den är så hårdför och snabbväxande. Vi säger så här: det är fyra månader mellan de här två bilderna
http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/90liters/90L_12_oct_03_DSCN6615.jpg
http://mikes-machine.mine.nu/aquaria/90liters/90L_25_jan_04_DSCN7783.jpg
#9 - 5 oktober 2006 21:54
Hehe :p det var inte bara vallisnerian som växte på de 4 månaderna :D

Spiralis tiger är väl den vanliga raka vallisnerian va? Jag trodde att det var den jag hade, men det kanske finns flera andra arter som liknar den?
#10 - 5 oktober 2006 22:58
Tigern är lätt att känna igen: den har brunlila strimmor om löper tvärs över bladen, från kanten till mitten på bladet. Det syns bra på denna bild:
http://mikes-machine.mine.nu/Crenuchus/Crenuchus_male_Dsc_0779.jpg
#11 - 6 oktober 2006 02:58
jag har vanlig vallisneria och den växer som ogräs. Jag hade mycket bottengödning när jag startarde upp karet för en månad sen,nu göder jag med pmdd 1g/v temp 26 mjukt vatten byter 40l iveckan av 240:)
#12 - 6 oktober 2006 06:08
Tack för bilden! Det är nog inte den jag har. Ska kolla sen när belysningen är på.
#13 - 6 oktober 2006 07:37
Jag har ungefär samma uppfattning som Azur, framförallt att de är gynnade av en botten som det har kommit mycket gojs i, i ett av mina mest fisktäta akvarer räknade jag ihop över 8 plantor per dm2.

Azur, hur mjukt och surt vatten har det funkat bra i för dig? Ser i din artikel om Crenuchus som syns på tiger-vallisbilden att du hade pH runt 5 till fiskarna, Funkade vallisarna bra i det?
#14 - 6 oktober 2006 08:40
Odlingsakvariet hade jag inga vallisar i, dels för att jag tycker de är för dominerande, dels för att det var ett akvarium med torvbotten så jag ville inte ha några fastväxande växter.

Bilden på Crenuchusen är ifrån det akvarium jag hade bilder på tidigare i tråden, som jag ursprungligen satte upp för att odla killis. Det innehöll cirka 50/50 av kranvatten och destvatten, hade eklöv på bottnen, och ingen kalkhaltig inredning. Jag mätte pH nån enstaka gång, då låg det kring 7. Så mycket kan man väl säga som att pH säkert aldrig låg under 6.5 eftersom räkor och snäckor kunde leva i akvariet hela perioden, men låg under 7.5, eftersom snäckorna fick skalerosion.
#15 - 6 oktober 2006 08:50
Azur skrev:
Odlingsakvariet hade jag inga vallisar i, dels för att jag tycker de är för dominerande, dels för att det var ett akvarium med torvbotten så jag ville inte ha några fastväxande växter.

Bilden på Crenuchusen är ifrån det akvarium jag hade bilder på tidigare i tråden, som jag ursprungligen satte upp för att odla killis. Det innehöll cirka 50/50 av kranvatten och destvatten, hade eklöv på bottnen, och ingen kalkhaltig inredning. Jag mätte pH nån enstaka gång, då låg det kring 7. Så mycket kan man väl säga som att pH säkert aldrig låg under 6.5 eftersom räkor och snäckor kunde leva i akvariet hela perioden, men låg under 7.5, eftersom snäckorna fick skalerosion.

Tack för utförligt svar, mjukt med våra mått mätt och förmodligen periodvis surt, men inte extremt alltså, då behöver jag inte totalrevidera min uppfattning om Vallisneria just nu iaf.
#16 - 6 oktober 2006 19:27
Vallisneria har inga problem med mjukt & surt vatten - som sagt, det var i det akvariet de växte bäst.

Jag har samma erfarenhet. Men jag tror inte att vi kan sätta surt vatten i samband med snabb tillväxt. I Diana Wahlstadts bok görs ett experiment som visar på att valisneria trivs bättre i hårt vatten. Inte heller här tror jag att man kan sätta sambandet så enkelt. I naturen förekommer valisen mest i hårt vatten, troligtvis för att den har lättare att konkurera där.

I mitt fall så hände något mellan vattenbytena som gjorde att valisen inte trivdes. Generellt så kan det finnas två förklaringar.
1: Det blev för mycket av något ämne i vattnet.
2: Det blev för lite av något i vattnet.
Jag har ännu inte lyckats att isolera orsaken, men fortsätter att leta. Att det kunde ha med kalcium att göra bygger jag på Diana W´s bok och informationen från vattenverket. När jag kört med equilibrium ett tag så vet jag om det går att utesluta.

Batski: Det är tigervalisneria du har. Equilibrium är inte en kolkälla utan en mineralkälla, den har ingen algdödande effekt, så du behöver inte oroa dig för dina algätare, som förövrigt måste ges annat än alger för att de skall må bra.
MVH
Magnus
#17 - 6 oktober 2006 22:44
Om man gör ingenting i stort sett så trivs de bäst. De gillar skit så bry inte för mycket om bottenskötsel. Relativt grovt grus är bäst.
#18 - 7 oktober 2006 07:28
Jag vet massor av folk som påstår att relativt fint grus är bäst. Jag vet också folk som hävdar att kalkkross är bäst. Jag tror att vi överskattar bottensubstratets betydelse. Själv har jag mycket fin sand och ingen skit alls i botten, däri har det bevisligen växt mycket bättre än vad de gjorde i mitt växtkar med co2, pmdd och grov grus. Valisneria är nog oingen vidare att konkurera under #optimala" växtförhållanden.
MVH
Magnus
#19 - 7 oktober 2006 09:15
Tropfrog skrev:
Själv har jag mycket fin sand och ingen skit alls i botten, däri har det bevisligen växt mycket bättre än vad de gjorde i mitt växtkar med co2, pmdd och grov grus. Valisneria är nog oingen vidare att konkurera under #optimala" växtförhållanden.

MVH

Magnus

... förmodligen pga att den är en C4 växt som - i motsats till många andra - inte kan lägga i en högre växel när det blir mer CO2.
#20 - 7 oktober 2006 12:58
Men det var ju intressant. Det skulle faktiskt förklara en hel del om Vallisneria 1) behöver mycket näring (eftersom den är extremt snabbväxande) och 2) är en C4 växt (och normalt inte är koldioxidbegränsad).
I såna fall skulle koldioxidtillsats kunna vara direkt hämmande på vallisneria, eftersom andra växter då skulle kunna konkurrera om näringen, medan vallisnerian inte fick nån nytta av den ökade koldioxiden.

Undrar om den där observationen att Vallisneria och Sagittaria sällan bägge går bra i samma akvarium helt enkelt beror på att Sagittaria inte är en C4 växt?
#21 - 7 oktober 2006 21:52
Jag har 2 sorter Vallisneria och jag göder inget alls just nu, och ändå växer då mina som attan!
Ingen skillnad om jag använder PMDD heller...
#22 - 7 oktober 2006 22:05
Tillsätter du CO2 då? För gör du _inte_ det kommer C4 växter (som Vallisneria) att växa bra ändå.
#23 - 8 oktober 2006 12:15
Tropfrog skrev:
Batski: Det är tigervalisneria du har. Equilibrium är inte en kolkälla utan en mineralkälla, den har ingen algdödande effekt, så du behöver inte oroa dig för dina algätare, som förövrigt måste ges annat än alger för att de skall må bra.

MVH

Magnus

Tack Magnus för informationen. Då är det "rätt" vallis jag har iaf :) Ja jag ger algäterna mat också. Men vissa algätare måste vad jag förstått även ha tillgång på alger.

Hmm, så det är bara och vänta på att akvariet ska bli skitigt så vallisnerian kan börja trivas då?
#24 - 8 oktober 2006 12:50
Jag förstår inte riktigt vitsen med att "akvariet skall bli skitigt för vallisnerian att trivas". Någon som kan förklara? Den kan väl inte växa på något magiskt sätt. Det finns väl bara pmdd-gödning och koltillgången som styr tillväxten, eller? Pmdd är enkelt, kolet är svårare i low-tech. Men C4 plantorna får kolet från bakterieandning i jordbottnet, men även från KH (bikarbonat), eller? Vad är "skitens" del i det hela då, förutom att skapa massa syreförbrukande zoner? Är det där co2-alstrande bakterier vistas? Även om det är av mindre betydelse för mig, så vill jag ändå fatta principen i sig, utan någon woodoo-känsla. :D
#25 - 8 oktober 2006 13:21
En möjlighet är att Vallisneria är som en del marina växter, och tar hjälp av anaeroba bakterier i sedimentet för att få näring.
#26 - 8 oktober 2006 17:54
Jag tror mer på att när skit accumuleras i botten så blir näringsnivåerna i vattnet högre och att det helt enkelt har ett indirekt samband. Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
MVH
Magnus
#27 - 8 oktober 2006 18:45
batski skrev:

Hmm, så det är bara och vänta på att akvariet ska bli skitigt så vallisnerian kan börja trivas då?

---------!!-!!-!!-------
---------V-V-V--------

[quote=tropfrog]Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet. [/quote]

;)
#28 - 8 oktober 2006 19:05
Tropfrog skrev:
Jag tror mer på att när skit accumuleras i botten så blir näringsnivåerna i vattnet högre och att det helt enkelt har ett indirekt samband. Valisneria med tredubbel pmdd dos växer som raketer, oavsett bottnens skitighet.
Det ena utesluter inte det andra - näring som näring, oberoende var den kommer ifrån. Poängen är fortfarande, enligt mig, att Vallisneria behöver mycket näring eftersom det är en snabbväxare, men eftersom det är en C4 växt klarar sig den bra utan extra koldioxid. Extra koldioxid kan istället leda till att andra växter kan suga åt sig näringen och hämma vallisnerians tillväxt.
#29 - 8 oktober 2006 19:55
PatrikS skrev:
Jag förstår inte riktigt vitsen med att "akvariet skall bli skitigt för vallisnerian att trivas". Någon som kan förklara? Den kan väl inte växa på något magiskt sätt. Det finns väl bara pmdd-gödning och koltillgången som styr tillväxten, eller? Pmdd är enkelt, kolet är svårare i low-tech. Men C4 plantorna får kolet från bakterieandning i jordbottnet, men även från KH (bikarbonat), eller? Vad är "skitens" del i det hela då, förutom att skapa massa syreförbrukande zoner? Är det där co2-alstrande bakterier vistas? Även om det är av mindre betydelse för mig, så vill jag ändå fatta principen i sig, utan någon woodoo-känsla. :D

Skitens del, kan det månne vara kvävetillskott?
#30 - 8 oktober 2006 20:17
Japp, helt klart, och göder man inget så får det blir ooordentligt skitigt för att bakterierna skall hinna med att förse den snabbväxande vallisnerian med kväve.
#31 - 8 oktober 2006 20:18
Metalmaid skrev:
Skitens del, kan det månne vara kvävetillskott?

Kvävet i våra akvarium är oftast i form utav nitrat löst i vattnet på grund av effektiv biologisk filtrering. I lowtec med mycket dålig biologisk filtrering kan kvävet finnas bundet i sedimentet, men inte i vanliga sällskapskar.
MVH
Magnus
#32 - 9 oktober 2006 09:43
För mig är det ingen hokus pokus, bara väldigt enkelt, om Vallisnerians rötter är omgärdade av fiskbajs i varierande stadier av nedbrytning så har den väldigt god tillgång på flera näringsämnen. Visst kommer en del av den näringen upp i vattnet, men i vissa fall kan andra växter vara starkt näringsbegränsade medans Vallisnerian lätt får iaf mig att tänka på bombmattor med sitt explosiva växtsätt och förökning. Klart att det går att uppnå väldigt god tillväxt med tillräcklig pmdd-dosering, men det är inte rimligt att höja näringstillgången/tillgängligheten i vattenkolumnen till de otroliga halter som uppstår kring rötterna i en fiskskitsbemängd botten. Bottengöd med en komplett bottengödning lokalt i ett stort Vallisneriasnår i ett fiskskitsfritt bottensubstrat så får ni se.

Det hela handlar dessutom om vad man vill uppnå, och vad man är beredd att göra, maximal tillväxt hos Vallisneria är väl i det långa loppet bara önskvärt om man vill sälja av den eller om man har den som näringsexportör. Har man den för utseendets skull räcker det alldeles utmärkt med den näring som man kan ge den med enbart pmdd.
#33 - 9 oktober 2006 12:28
Vilken näring snackar vi? Kväve som nyss debaterats är en av de absolut viktigaste näringsämnena förekommer inte i större utsträckning i botten än i övriga karet i ett normalskött sällskapskar.
MVH
Magnus
#34 - 9 oktober 2006 12:47
Fiskbajs innehåller kväve, och många andra näringsämnen.
#35 - 9 oktober 2006 12:56
Man ska i alla fall inte ha 32 grader och salt för mina tvärdog....känns som helt bortkastade pengar....
#36 - 9 oktober 2006 12:58
Eftersom jag aldrig använt PMDD kan jag inte uttala mig om ifall Vallisneria kan växa i helt rent grus om den får PMDD (nån som vet?) men empiriskt har jag i mina TMG-gödda akvarier funnit att Vallisneria jag planterat i rent grus står still eller dör, medan Vallisneria jag planterat i etablerade akvarier (som alltid har en del skit i botten) växer.

Jag har belägg för att vallisneriarötter associeras med mikroorganismer ( http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Cyanobacteria/DSCN6561.JPG visar cyanobakterier kring vallisneriarötter ) men jag har inga belägg för att det är ett obligat förhållande, som det är hos Ålgräs (Zostera marina), som kräver syrefria zoner med associerade bakterier kring rötterna för att växa.

Jag vet inte vad cyanobakterien (eller nån annan symbiotisk bakterie) får av vallisnerian, eller om vallisnerian får nåt tillbaks, men det är rätt standard i naturen att symbionten får socker av växten, och växten får fixerat kväve av symbionten. I vissa fall, som med Zostera, kan man misstänka att växten också får andra produkter den inte längre tillverkar själv, men det behöver inte alls vara så med Vallisneria.

Det är fullt möjligt att man kan få bra tillväxt hos Vallisneria med PMDD och ren botten, det vet jag inte. Jag har däremot testat tillräckligt många gånger för att våga säga att inkört akvarium med lite skit i botten ger god tillväxt även utan PMDD & CO2.
#37 - 9 oktober 2006 14:46
Eftersom jag aldrig använt PMDD kan jag inte uttala mig om ifall Vallisneria kan växa i helt rent grus om den får PMDD (nån som vet?)

Jag vet!! jag har ett tätt sandlager och kraftig cirkulation. Ingen skit överhuvudtaget samlas i/på bottnen. I detta karet har valisnerian växt som aldrig förr hos mig.

Jag har belägg för att vallisneriarötter associeras med mikroorganismer ( http://mikes-machine.mine.nu/Algae/C...a/DSCN6561.JPG visar cyanobakterier kring vallisneriarötter ) men jag har inga belägg för att det är ett obligat förhållande, som det är hos Ålgräs (Zostera marina), som kräver syrefria zoner med associerade bakterier kring rötterna för att växa.

Att det växer cyano kring valisnerians rötter är inte så konstigt. Valisnerian är en kväveslukare av stora mått och cyanon trivs där kvävenivåerna är låga (eller rättare sagt, där kvävefosforförhållandert är rubbat mot fosforhållet). Om valisnerian har något att tjäna på cyanon vet jag inte, men jag håller det för föga troligt.

Fiskbajs innehåller kväve, och många andra näringsämnen.

Japp, det stämmer. Men den största delen av kvävet utsöndrar fiskarna via jälarna, i ett inkört sällskapskar nitrificeras detta väldigt snart. Så i inkörda sällskapskar är vattnet den bästa källan till kväve, inte bottnen. Undantaget är förståss lowtec kar där man förlitar sig på just bottenslam som kvävekälla, men där saknas oftast nitrifierande filter.

När det gäller övriga näringsämnen så är det klart troligt att det finns en del bundet i bottensedimentet. Men att det inte skulle kunna ersättas av näringsämnen löst i vattnet tror jag inte en sekund på.

Givetvis så tar valisneria näringen där den finns. Varför skjuta ut massor av rötter i jakten på kväve när det finns massor i det omgivande vattnet? Varför pumpa runt näring i växten när det finns där tillväxten sker.

Om man inte göder vattnet alls så är det självklart att växten letar vid rötterna. Om karet är nystartat utan gödningstillsats är det självklart att valisnerian svälter (där är jag övertygad om att det inte är någon större skillnad mellan växter). Alla problem med strejkande valisneria i nystartade akvarium går att lösa med pmdd (eventuellt i kombination med equilibrium, men det har jag ännu inte testat)
MVH
Magnus
#38 - 9 oktober 2006 14:56
Tropfrog skrev:
Jag vet!! jag har ett tätt sandlager och kraftig cirkulation. Ingen skit överhuvudtaget samlas i/på bottnen.
OK, det tror jag helt enkelt inte på. Prova att röra om i bottnen och se om du inte får grums.
#39 - 9 oktober 2006 16:09
efter ja optimera ljuset o börja med pmdd så stannade mina valisnea av totalt

dock försvann alla alger så får väll va glad över de nu e de bara svärdplantor för hela slanten
#40 - 9 oktober 2006 17:10
Azur skrev:
OK, det tror jag helt enkelt inte på. Prova att röra om i bottnen och se om du inte får grums.

Jag har väldigt tät botten så att skitet lägger sig ovanpå. En riktigt kraftig cirkulation gör att den blåses bort och hamnar i sumpen. Jag har flertalet gånger krafsat runt i botten när jag ändrat designen utan att det förstört sikten. Efter att ha kört karet i ett år var det dags för flytt, inte då heller fann jag någon skit att snacka om.
MVH
Magnus
#41 - 9 oktober 2006 18:17
Hur tät är din botten?
#42 - 9 oktober 2006 22:20
Det är inte direkt standard att man kan röra runt i botten i ett väl inkört akvarium utan att vattnet grumlas, sen är det en väldig skillnad på att förstöra sikten och inte grumlas alls. Men visst, det finns akvarier där det grumlas väldigt lite, jag påstår inte något om någons akvarium, om man tar ett räkne-exempel, med lite grova gissningar: ett akvarium på 375 liter, 150x50x50 cm, 5 cm bottensubstrat, 15x5x0,5=37,5liter bottensubstrat, ska vi gissa att högst 10% av den volymen utgörs av vatten mellan kornen så har vi 3,75 liter vatten, det behövs väldigt lite grummel/fiskbajs för att få riktigt gosiga näringshalter i den lilla vattenvolymen. Visst det är grova gissningar, men man behöver inte vara särskilt smart för att räkna ut att det inte behövs mycket grummel/grums/bajs i de väldigt småvattenvolymer det rör sig om.

Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.
Bilagor:
#43 - 9 oktober 2006 22:36
Det är bara det att en del fiskar trivs bäst med fin sand. plus att det är sååå snyggt :p Men visst måste man även tänka på det praktiska. Därför har jag inte den allra finaste rådasanden, utan har blandat den med den näst finaste.
#44 - 10 oktober 2006 00:15
Man kan ha olika fält, plantera bottenätande växter i lite grövre grus och låta de öppna ytorna bestå av mest fin sand, visst bandas det med tiden, men med lite planering kan det bli mycket snyggt. Visst kan det vara läckert när små bottenbökande fiskar rotar i väldigt fin sand.
#45 - 10 oktober 2006 00:36
Yep! Väldigt trevligt :p Det var en bra idé med de olika fälten!
#46 - 11 oktober 2006 06:25
Azur skrev:
Tillsätter du CO2 då? För gör du _inte_ det kommer C4 växter (som Vallisneria) att växa bra ändå.

Var det svaret till mig? Isf är svaret nej, jag tillsätter inget alls.
#47 - 11 oktober 2006 18:47
Hur tät är din botten?

Tänk dig den finaste sandstrand du har sett...Så är min botten.

Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.

80% av kvävet fiskarna avger är via gälarna och är löst i vattnet direkt. Dessa 80% faller aldrig till botten. De andra 20% sugs i mitt fall ner i sumpen där det hamnar i en klarvattenkammare. All amonium som evetuellt avges där går igenom nitrifikation innan det når karet igen. För de som inte planerat sitt system lika noga spelar det nog inte så stor roll om skiten hamnar i botten eller i filtret. Så länge filtret inte är överbelastat så blir nog största delen nitrat snart, nitrat löst i vattnet som växterna formligen älskar.
MVH
Magnus

Annons