Vallisneria - miljöbyte?

#1 - 19 januari 2004 22:46
jag sålde 50 st vallisnera till min lokala zooaffär. När jag tog upp dem ur mitt kar var dem friska o fina. Jag vet att de inte verken byter vatten eller göder i sitt växtkar så jag bad dem att göda lite men tetra flytgödning för att de skulle hålla sej fina. men redan efter 3-4 dagar började bladen bli bruna o ruttna. jag planterade dem själv o de var inte ner stuckna förlångt i gruset. kan det bero på miljö bytet, dåliga förhållanden i det nya? jag tycker de böjade vissna lite väl fort.
#2 - 20 januari 2004 13:07
...eller är det bara att dom har katastrofala förhållanden? min erfarenhet är att vallisnera är en tålig växt
#3 - 20 januari 2004 13:36
De enda varianten av Vallisneria som jag lyckats med är jätten. De andra dör konstant för mig. Vete tusan vad det är för fel som jag gör. Har i växtgödning och kollar värdena, men inte då...de mindre arterna dör konstant och det enda som man har är att plocka opp de vissnade bladen och rotklumparna som blir kvar.
Man kan bli helknasig för mindre.
#4 - 20 januari 2004 14:13
Det låter spontant som för stora kvävenivåskillnader. Cryptocoryne brukar råka ut för smältning aka Cryptocorynesjuka när man flyttar dom mellan vatten med markant olika kvävehalter.

I växtburkarna i Zooaffärerna gissar jag att det är komplett fritt från kväve iom den stora växtmängden på liten volym och ofta starkt ljus från MH och framförallt inget substrat.

I våra egna akvarier är det gott om gosig gyttja i substratet med bra redox som underlättar effektivt näringsutbyte.

Ytterligare faktor vad gäller just Vallisneria är om du gödde dom med CO2 eller har markant annorlunda KH/GH än Zooaffären. Vallisneria klarar av att styra om hela kolutvinningsmekanismen mot karbonater, och sådana stora omvändningar brukar innebära ganska brutala och snabba acklimatiseringsförlopp.
#5 - 20 januari 2004 15:42
Av personlig erfarenhet kan jag också nämna att en växt som hux flux hamnar under metallhalid-belysning kan få brända blad.

Annons