Vanlig Kulventil till Ytterfiltret?

#1 - 19 mars 2006 17:43
Gjorde nyss rent mitt ytterfilter Eheim 2213... Orkar inte mer... Vatten ÖVERALLT... :-)... Eheim Kranarna kostar väll 120 spänn eller nå? En vanlig kulventil i mässing kostar 22 spänn på FelTema... Någon som testat? Kanske dör fiskarna i någon typ av mässingsförgiftning? :-)
#2 - 19 mars 2006 19:35
Vet inte det, har aldrig hört om mässingförgiftning ;) Man använder mässingsänken i stället för bly när man fiskar, för att det år naturvänligt.

Jag tror det skall gå bra, men hör gärna med andra, jag kan ha fel :)
#3 - 19 mars 2006 19:55
Kan du inte använda vanliga kranar i plast som används till trädgården?
#4 - 19 mars 2006 19:57
Borde funka fin fint med kulventil.
#5 - 19 mars 2006 20:22
inte har du dött av vattnet du dricker som går via balofixer
är nog ganska säkert
#6 - 19 mars 2006 21:46
Det är ju koppar i mässing!

om man har lite lätt surt vatten så bör ju mässingen oxidera, dvs kopparn i mässigen "ärjar" till grön oxid. giftigt om jag ej misstar mig.

Biltemas Gardena-kopior till trädgårdsslang tror jag hellre på...
#7 - 20 mars 2006 07:25
[QUOTE=Opus] Man använder mässingsänken i stället för bly när man fiskar, för att det år naturvänligt.[/QUOTE]
Och det tror man utan belägg.....
Koppar är också giftigt men mer instabilt än bly!
#8 - 20 mars 2006 15:01
ingen av er som ens funderat på vilket matrial som våra vattenledningar är gjorda i .... Jo koppar

go figure
#9 - 20 mars 2006 16:50
[quote=mayday]ingen av er som ens funderat på vilket matrial som våra vattenledningar är gjorda i .... Jo koppar[/quote]

jo men där flödar aldrig samma vatten så mängden koppar är så försvinnande liten.
i ett akvarium däremot där samma vatten flödar om å om igen kanske så mycke som 5-10 ggr per timme blir det istället en uppbyggnad av koppar.

dessutom räcker det ibland med kopparrören för att djuren i akvariet ska dö av kopparförgiftning.

Annons