"Vanlig" sand i akvarium?

#1 - 4 januari 2012 14:10
Hej!
Jag undrar om man kan ha vanlig sand från en sandstrand i akvariumet? Måste den isåfall tvättas på något speciellt sätt?

Jag tänkte nämligen starta ett akvarium för räkor och äppelsnäckor någon gång i framtiden och tänckte spara pengar genom att gräva vid sommarstugan. Sanden vid sommarstugan är gul/brun färgad. Kommer kösbärsräkorna att förlora sin rödafärg om de är i ett akvarium med ett så pass "blekt" botten?

MVH Alfred
#2 - 4 januari 2012 14:13
jag skulle tvättat den ordentligt o kanske tillomed kokat sanden.

annars kan du ju köpa blästersand på tex Jula,biltema,Hornbach eller Swedol. 25 kg för 50:- ungefär. många ( inkl jag) som kör med blästersand i karen
#3 - 4 januari 2012 14:16
KOKA DEN !!!!

Annars funkar den väl.

Att röda räkor blir bleka med ljus botten tror jag är en myt.

Men helt klart är agtt de SER sjukt bleka ut.

För att komma till sin rätt så är det så mörk botten som möjligt som gäller.

Men det hindrar iofs inte att man har en ljus sand.

man kan ju tänka sig att man hittar massor med mindre väldigt mörka stenar som
täcker stor del av botten.

.
#4 - 4 januari 2012 14:27
Om det finns lite salt i sanden (från havsvattnet) försvinner det om man kokar den?
#5 - 4 januari 2012 14:35
nope, men om du tvättar den noga, så försvinner så mycket så att det inte märks.

men som sagt var nooooga....läääänge.,.....

.
#6 - 4 januari 2012 14:41
känns som det är billigare o enklare att åka o köpa blästersand
#7 - 4 januari 2012 14:51
Jag ha Julas blästersand i ALLA mina kar.. super bra å super billigt! :P
#8 - 4 januari 2012 14:54
mängden energikostnader till kokning och vattenkostnader kommer nog nära en ny säck från Jula eller liknande......

.
#9 - 4 januari 2012 15:00
samt kostnad för spade o hink.
#10 - 4 januari 2012 15:20
Det kan bli lite ''packat'' i blästersanden när den är så fin.. skaffa några små arbetare, typ SANDSNÄCKOR [:o] Jag har dessa i mina kar och det funkar fintfint :P
#11 - 4 januari 2012 16:47
Eftersom jag bor i finland är jula produkter lite jobbiga att få tag på. Biltema vore lättare, är det denna sand ni pratar om? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/
Hur mycket (kg) behövs till ett botten på 40x40 med ett ordentligt lager(5-7cm)?
#12 - 4 januari 2012 16:59
Kollade lite på sansnäckor. Dom liknar de snäckor som kom med någon växt för ett år sedan. Jag hade ett par hundra i 240l karet, betraktade dom som ohyra och köpte tre st Anentome helena som gjorde slut på dom. Men dessa låg mest ovanpå sanden så det är kanske inte samma.
#13 - 4 januari 2012 17:36
Ja, det går bra att använda natursand. Man behöver inte koka men det är en bra idé att skölja ordentligt eftersom det kan ligga fimpar, glasbitar, kattbajs och allsköns bråte i sanden.

Detta är f.ö. sand ur vår kommunala sandlåda, som funkade jättebra när jag väl fått bort alla fimpar.
#14 - 4 januari 2012 20:26
alfreds skrev:
Eftersom jag bor i finland är jula produkter lite jobbiga att få tag på. Biltema vore lättare, är det denna sand ni pratar om? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Ovrigt/Sand-175422/

Hur mycket (kg) behövs till ett botten på 40x40 med ett ordentligt lager(5-7cm)?

Ja, den sanden fungerar. Om det är samma sand som jag köpte på Biltema så står det också på påsen att den kan användas i akvarier. Riktigt fin färg på sanden är det också.
#15 - 4 januari 2012 21:36
Jag köpte en påse av den grovkorniga sanden från Biltema, för att jag räknat ut att jag hade för lite sand i mitt kar. Jag hade 25kg och karet har måtten 100(L) x 40(D) x 45(H), vilket blev ungefär 5-6cm över hela botten. Räknade ut att jag skulle haft 42kg enligt denna sida: http://henrik.eketjall.se/page/19/ Men eftersom jag la i en 10mm frigolit skiva och ett 1cm lager kattsand, så fick jag en hel del sand över...
#16 - 5 januari 2012 07:12
koka låter overkill^^ skölja? ja visst, det kan du ju göra vid havet du gräver vid. mycket vatten där..
bara min åsikt.
#17 - 5 januari 2012 07:37
Om jag inte har sandsnäckor kommer det att bli för "packat" i sanden?
#18 - 5 januari 2012 23:27
jag har kört flera kar med sand från vättern och bara hämtat sköljt jenom en gång och sedan dragit igång allt funkat hur bra som helst
#19 - 5 januari 2012 23:30
Absolut kan du det :) jag hade det i mitt Malawi kar. Nu kör jag ännu enklare .. All min nuvarande sand kommer från sonens sandlåda där ute :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
#20 - 6 januari 2012 08:06
Sandsnäckorna gräver rund i sanden och luckrar upp alla små luftbubblor. Det kan bildas dåliga ämnen i sanden om det ligger luftbubblor där :)

Annons