Vanliga lysrör - ok?

#1 - 6 augusti 2008 21:04
Hejsan!

Tänkte bara kolla snabbt om det är OK att ha vanliga lysrör, altså kallvitt sken, inge special alls. Tänkte på om växter växer någorlunda och om fiskar trivs i det.

//Fredrik
#2 - 6 augusti 2008 21:18
det funkar väl, men har du någon kompis som är elektriker så går det att få tag i riktigt bra rör till bra priser på grossen tyl elektro skandia storl el m.m. Dock slår dom inte dom rören som är gjorda för växter.
Bilagor:
#3 - 6 augusti 2008 21:21
Ja, det funkar, men det är inte särskilt vackert.
#4 - 6 augusti 2008 21:34
Blir det "fulare" ljus av dom? Isåfall vilket sken?
Bilagor:
#5 - 6 augusti 2008 21:36
Får vattnet att se ut som urin eller lättöl...
#6 - 6 augusti 2008 21:40
Jag kör med ett blåaktigt rör och ett "vanligt" rör med varmt vitt sken. Tycker det ser skitbra ut. Men det tycker man ju som man vill själv.
#7 - 6 augusti 2008 21:48
Så att ett rör som ger ett lila-aktigt sken får vattnet att se klarare ut? har jag fel då?
#8 - 6 augusti 2008 21:58
Döljer skiten bättre,plus att växterna mår bättre
#9 - 6 augusti 2008 22:10
Om du köper lysrör som är till för akvariebruk så kostar de runt 150:-. Köper du vanliga industrirör kommer du undan med kanske 40-50:- och då har jag en liten undran vilka rör 95% av akvaristerna väljer;).
Vill man ha bra växtlighet, ett snyggt ljus för ögat samt att fiskarna får bra färger så kostar det lite extra:).
#10 - 6 augusti 2008 22:16
Får bli aquarelle dådå :) Tack för info'n!
#11 - 6 augusti 2008 22:17
Tror nog att du gör ett bra val där och du kommer inte att ångra dig:).
#12 - 7 augusti 2008 08:19
Ja, för akvarierören håller också längre. Det blir samma pris om man slår ut det på några år.
#13 - 7 augusti 2008 09:06
MattiasL skrev:
Ja, för akvarierören håller också längre. Det blir samma pris om man slår ut det på några år.

Är det fler som delar den erfarenheten? Själv undertecknar jag det inte. Akvarierören blir slöa efter 8-9 månader och måste bytas ut. Men smakar det så kostar det.
#14 - 7 augusti 2008 09:25
Det beror vilka rör du har köpt. Philips Aquarelle behöver du inte byta ut innan de slocknar av sig själv, då de inte förlorar lika mycket av ljuset som andra rör.
Bilagor:
#15 - 7 augusti 2008 16:25
MattiasL skrev:

Med normal användning 8-12 timmar/dag så har dom flesta rör tappat ca:50% av sin ursprungliga effekt som nya efter ett år.
Jag skulle inte rekomendera att använda ett rör mer än två år om man har en "växtburk".
Det finns speciella rör med längre drifttimmar utan förlust men det har jag inte uppmärksammat när det gäller "akvarierör" utan mer för industriella sammanhang där rörbyte är krångligt och dyrt.
Det är ju iochför sig bara att läsa på förpackningen för att ta reda på vad tillverkaren rekomenderar.
#16 - 8 augusti 2008 06:08
JLi skrev:
Är det fler som delar den erfarenheten? Själv undertecknar jag det inte. Akvarierören blir slöa efter 8-9 månader och måste bytas ut. Men smakar det så kostar det.

Min upplevelse är att Powerglo och de andra rören av samma fabrikat håller sämre än exempelvis Sylwania och Osram Floura.
#17 - 8 augusti 2008 06:28
ansjo skrev:
Det beror vilka rör du har köpt. Philips Aquarelle behöver du inte byta ut innan de slocknar av sig själv, då de inte förlorar lika mycket av ljuset som andra rör.

Bytte mina två Aquarelle i 180 litarn i veckan, rören var ca två år gamla och jag vill nog påstå att det blev en klar förbättring.

Så att man kan kör dem tills de slocknar håller jag inte med om, men att de fungerar bra upp till 18 - 20 månader skriver jag under på.
#18 - 8 augusti 2008 06:48
Xzion skrev:
Hejsan!

Tänkte bara kolla snabbt om det är OK att ha vanliga lysrör, altså kallvitt sken, inge special alls. Tänkte på om växter växer någorlunda och om fiskar trivs i det.

//Fredrik

har ett par philips 30watt som skall vara kallvita, funkar hur bra som helst till växter i mitt 240L

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=211264420&directlink=1
tycker mera att dessa lysrören ger ett mera gul/varmt ljus

köpte ett par aquaglo, men då blev det mkt mörkare i karet och fiskarna ser mystiskt lila ut:P

kör iaf ett vanligt bak i karet och ett aquaglo fram just nu,
#19 - 8 augusti 2008 09:35
Det finns tre olika frågeställningar med tre olika svar här.

1) Klarar sig växter och fisk om man har kallvita lysrör?
Japp, det gör de. Växterna växter och fisken lever bara tack bra. Problemet med kallvita lysrör är att de har dålig färgåtergivning (dvs färgerna blir andra än de hade blivit under naturlig belysning; det är därför man får lilatonad hud och ser ut som ett lik i rum med kallvit belysning), och strålningen är inte heller optimal för växter, de klarar sig men skulle ha mer energi tillgänglig med andra typer av lysrör.
Jag tycker personligen kallvit belysning är skitfult. Lessen, men det gör jag.

2) Är gro-lux rör (både den moderna typen med rosa ljus, som Aquarelle, och den gamla typen med lila ljus) fantastiskt jättebäst på alla sätt?
Nej, problemet med gro-lux rör är att de också har dålig färgåtergivning, fast den moderna typen har ändå bättre än kallvita lysrör. Gro-lux rör är gjorda för att växter skall trivas, ochhar extra mycket röd och blå strålning som växter gillar och extra lite grön strålning som växter inte använder, dvs röda och blå saker får förstärkt färg medan grön färg blir svagare. Jag tycker personligen inte särskilt bra ens om moderna gro-lux som Aquarelle, just för att den med sitt rosa ljus har rätt dålig färgåtergivning. Men om jag var växtakvarist kanske jag vore mer entusiastisk.

3) Finns det rör som har bra färgåtergivning då?
Ja, det gör det. Dagsljusrör har som regel bra färgåtergivning, den mest kända är antagligen Philips TLD 965, som har mer än 95% samma färg som naturligt ljus.
Guest
#20 - 8 augusti 2008 11:10
Så vilka rör skulle ni rekomendera till ett 375kar me ganska mkt växter?
#21 - 8 augusti 2008 11:42
mina rör är Philips TLD 840 30W, och enligt min åsikt blir ett kar med mycket grönt i snyggare med dessa rören, än de Aquaglo rören jag köpte.

Aquaglo 30W rören var både svagare, kallare och karet blev liksom lila-aktigt
#22 - 8 augusti 2008 12:36
TLD840 är kallvita lysrör. De har varken bra färgåtergivning eller ett spektrum som passar växter. De ser ut att lysa starkt pga att ljuset är koncentrerat till den del av spektrum som mänskliga ögat är känsligast för - men det är också det område växter bryr sig minst om.

Aquaglo ser ut att vara svagare pga att de har sitt mesta ljus i de områden där det mänskliga ögat inte är så känsligt, dvs blått & rött. Men det är också det område växter gillar mest. Framförallt röda och blå fiskar kan formligen bli självlysande under sån här belysning.

Mina favoriter bland lysrör är just Philips TLD 965 pga att vitt blir vitt och andra färger återges realistiskt (vilket framförallt min kamera uppskattar). De har procentuellt sett mer strålning som är "bortkastad" för växter än vad gro-luxer som Aquarelle har, men jag är inte växtakvarist så det bekymrar mig inte.

Man kan nog säga att om en ljuskälla har ett CRI (färgrenderingsindex/färgåtergivning) på 90 eller bättre och en ljustemperatur på minst 5500 Kelvin, så gillar jag den. Men det är förstås min personliga smak.
#23 - 8 augusti 2008 14:50
Azur skrev:
TLD840 är kallvita lysrör. De har varken bra färgåtergivning eller ett spektrum som passar växter. De ser ut att lysa starkt pga att ljuset är koncentrerat till den del av spektrum som mänskliga ögat är känsligast för - men det är också det område växter bryr sig minst om.

Aquaglo ser ut att vara svagare pga att de har sitt mesta ljus i de områden där det mänskliga ögat inte är så känsligt, dvs blått & rött. Men det är också det område växter gillar mest. Framförallt röda och blå fiskar kan formligen bli självlysande under sån här belysning.

Mina favoriter bland lysrör är just Philips TLD 965 pga att vitt blir vitt och andra färger återges realistiskt (vilket framförallt min kamera uppskattar). De har procentuellt sett mer strålning som är "bortkastad" för växter än vad gro-luxer som Aquarelle har, men jag är inte växtakvarist så det bekymrar mig inte.

Man kan nog säga att om en ljuskälla har ett CRI (färgrenderingsindex/färgåtergivning) på 90 eller bättre och en ljustemperatur på minst 5500 Kelvin, så gillar jag den. Men det är förstås min personliga smak.

Håller med, 965 har en trevlig färgåtergivning.
Osram har liknande och en del nytt på gång.
#24 - 8 augusti 2008 18:15
c90368 skrev:
Bytte mina två Aquarelle i 180 litarn i veckan, rören var ca två år gamla och jag vill nog påstå att det blev en klar förbättring.

Så att man kan kör dem tills de slocknar håller jag inte med om, men att de fungerar bra upp till 18 - 20 månader skriver jag under på.

Kollade i min logg nu, det visade sig at rören var tre år gamla[:o]

Men jag tror att jag fortfarande tror på 18 - 20 månader, har haft problem med dålig växtlighet i detta akvarium under hela detta år.
#25 - 16 augusti 2008 21:57
Azur: Kan man inte kombinera då? Dvs ha ett sånt TLD 965 och ett aquarelle? Borde det inte bli både snyggt och bra för växterna då?

Annons