Hejsan!
Tänkte bara kolla snabbt om det är OK att ha vanliga lysrör, altså kallvitt sken, inge special alls. Tänkte på om växter växer någorlunda och om fiskar trivs i det.
//Fredrik
MattiasL skrev:Ja, för akvarierören håller också längre. Det blir samma pris om man slår ut det på några år.
MattiasL skrev:Ja, för akvarierören håller också längre. Det blir samma pris om man slår ut det på några år.
JLi skrev:Är det fler som delar den erfarenheten? Själv undertecknar jag det inte. Akvarierören blir slöa efter 8-9 månader och måste bytas ut. Men smakar det så kostar det.
ansjo skrev:Det beror vilka rör du har köpt. Philips Aquarelle behöver du inte byta ut innan de slocknar av sig själv, då de inte förlorar lika mycket av ljuset som andra rör.
Xzion skrev:Hejsan!
Tänkte bara kolla snabbt om det är OK att ha vanliga lysrör, altså kallvitt sken, inge special alls. Tänkte på om växter växer någorlunda och om fiskar trivs i det.
//Fredrik
Azur skrev:TLD840 är kallvita lysrör. De har varken bra färgåtergivning eller ett spektrum som passar växter. De ser ut att lysa starkt pga att ljuset är koncentrerat till den del av spektrum som mänskliga ögat är känsligast för - men det är också det område växter bryr sig minst om.
Aquaglo ser ut att vara svagare pga att de har sitt mesta ljus i de områden där det mänskliga ögat inte är så känsligt, dvs blått & rött. Men det är också det område växter gillar mest. Framförallt röda och blå fiskar kan formligen bli självlysande under sån här belysning.
Mina favoriter bland lysrör är just Philips TLD 965 pga att vitt blir vitt och andra färger återges realistiskt (vilket framförallt min kamera uppskattar). De har procentuellt sett mer strålning som är "bortkastad" för växter än vad gro-luxer som Aquarelle har, men jag är inte växtakvarist så det bekymrar mig inte.
Man kan nog säga att om en ljuskälla har ett CRI (färgrenderingsindex/färgåtergivning) på 90 eller bättre och en ljustemperatur på minst 5500 Kelvin, så gillar jag den. Men det är förstås min personliga smak.
c90368 skrev:Bytte mina två Aquarelle i 180 litarn i veckan, rören var ca två år gamla och jag vill nog påstå att det blev en klar förbättring.
Så att man kan kör dem tills de slocknar håller jag inte med om, men att de fungerar bra upp till 18 - 20 månader skriver jag under på.