vänta på silikon

#1 - 22 oktober 2003 19:12
hej på er ja har en bakgrund som ja ska limma fast med silikon av märke perennator (akvarium silikon)men ja vet inte hur länge ja ska vänta innan ja kan fylla på med vatten?
#2 - 22 oktober 2003 19:21
Silikon brukar torka på ett par timmer (över natten). Men vänta lite längre för säkerhetsskull!
#3 - 22 oktober 2003 19:34
det genomtorkar inte på mindre än ett dygn om det inte är väldigt tunt.. har du i vatten innan det så kommer du få massa ättika i vattnet som släpps ut när det härdar..vänta minst två dagar.
#4 - 23 oktober 2003 20:49
De gångerna jag använt silikon till akvarier har jag väntat med att fylla på vatten tills det slutat lukta ättika.

Någon sa att silikonet torkar med 1 mm/dygn. Vill du att det ska gå fortare kan du blåsa med hårtork.

Sen säger vissa att det ska torka fortare om luften omkring det limmade är fuktigt, så en bunke med vatten i akvariet + på med täckglasen kan skynda på torkningsprocessen. Har själv inte testat det sista.
om man är smått förmögen så finns det även akvariesilikon som härdar under vattnet, kanske inte lämpligt till en bakgrund som eventuellt flyter upp, men ska man täta småläckor i fogarna så borde det vara toppen. Tror att de tar närmare 3-400 kronor för sån silikon!
#5 - 23 oktober 2003 20:53
Jag har använta några olika märken men inte pennetrator. På alla tuber har det stått 2mm/dygn.

Annons