Vanvårdade fiskar på Pizzeria.

#1 - 10 september 2003 12:38
hej!
När jag var & åt pizza härom dagen så hade Pizzerian skaffat två akvarium som stod på fönsterbrädor, alltså eftersom de stog på fönsterbrädor så var inte akvarierna bredare än fönsterbrädor ca 20 cm breda, 20 cm höga & 1 m långa & inte nog med det! om hade 2 st enorma slöjstjärtar i ett som knappt kunde vända på sig i det lilla, dom hade oxå skalarer där i med dom som oxå var stora. I det andra akvariet hade dom tetror & zebrafiskar (tror jag) en zebrafisk var helt böjd & kunde knappt simma. Dom hade oxå enorma malar i vardera akvarium. Det var verkligen hemsk att se det där! Om jag hade haft fler akvarium så hade jag frågat om jag fick köpa dom & göra dom friska!! En sak är då säker & det är att jag aldrig tänker äta Pizza där någo mer!
Mvh Nova
#2 - 10 september 2003 14:12
Sa du till dem då? Alla är inte experter från början, de kanske inte visste bättre.
#3 - 10 september 2003 14:14
Vad du kan göra om du anser att de inte har bra förhållanden är att kontakta kommunens djurskyddsinspektör och göra en anmälan eller i varje fall fråga om de förhållande du beskriver är godtagbara, det är inte fritt att drälla akvarier i alla miljöer,och fiskarna ska ha förhållanden som djurskyddslagen säger.
Läs mer här. http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/allmannarad/2003-02_a.pdf
#4 - 10 september 2003 14:20
Okej tack! Nej men jag tror jag ska gå ner & göra det. Det var verkligen ett hemskt liv för en fisk. Men tror ni at dom bryr sig så mycket om vad jag säger!? Men om dom inte gör det så kontaktar jag kommunens djurskyddsinspektör som Kramfors säger. Tack!
Mvh Nova
#5 - 10 september 2003 14:24
Du kan alltid prova. Annars anmäler du det.
#6 - 10 september 2003 14:34
Det ska jag göra, med risk att bli utskälld- men klart man gör vad som hellst för dom små liven. Har alla komuner en såndär djurskyddsinspektör som jag kan ringa till? Jag vet ingen i här i Nynäshamn iaf.
Mvh Nova
#7 - 10 september 2003 17:12
Jag har nu varit nere på Pizzerian här & pratat med dom. Dom tog dte bra! Jag hjälpte dom att koppla in belysning åt fiskarna. & dom sa att dom så snabbt som möjligt skulle hitta ett nytt hem åt dom. Dom skulle kolla med djurafären om dom kunde ta dom.
Mvh Nova
#8 - 10 september 2003 17:14
Bra jobbat:)
#9 - 10 september 2003 17:30
Strålande insats!

Nova=veckans zoopetare!
#10 - 10 september 2003 17:37
Nova, du är ett föredöme för oss andra!!!
#11 - 10 september 2003 17:42
hehe tack [:I] Det är en självklarhet för mig!
Mvh Nova
#12 - 10 september 2003 18:12
årets fiskhjälte helt klart!
#13 - 10 september 2003 18:38
[:)]
#14 - 10 september 2003 19:42
kommer du att fortsätta med att äta pizza där eller?
#15 - 10 september 2003 20:18
Dom gjorde det ju inte med meningen & dom kommer ju att ge fiksarna nya hem, så varför inte. Det vore skillnad om dom var otrevliga & jag hade varit tvungen att ringa djurskyddsinspektören. Men dom var berädda att samarbeta & göra det bästa för fiskarna så jag tycker inte illa om dom!
Mvh Nova
#16 - 31 oktober 2003 18:38
Hej igen!
Gjorde ett återbesök på pizzerian idag (ca 2 månader senare) & upptäckte att fiskarna var kvar i samma akvarium som tidigare. Jag bad att få prata med samma kille jag pratade med sist om det & han sa att dom var på jakt efter ett större akvarie. Jag sa att jag kommer tillbaka i januari när mitt stora akvarium har kommit & är fiskarna kvar då i samma akvarium så tar jag dom gärna. Han sa att jag fick komma tillbaka då.
& jag måste faktiskt erkänna att jag är ganska sugen på deras stora slöjstjärtar [:-91]
Hälsningar Nova
#17 - 31 oktober 2003 19:02
pizzerian i mora i närheten av djuraffärn där har 2 scalare som jag vill ha. men de går i en tank som rymmer högst 50 liter. och de är inte små pjäser de har heller.
#18 - 1 november 2003 18:32
Säg till dom då?! & erbjud dig att ta fiskarna [:)]
#19 - 1 november 2003 19:11
Nova, av ren nyfikenhet, vilken pizzeria i Nynäs är det som har akvariet?

Jag har nämligen bott i Nynäs för några år sedan, så jag är bara nyfiken.

//E
#20 - 1 november 2003 20:10
Enligt 37 § djurskyddsförordningen (1988:539) om en zoologisk trädgård, djurpark eller liknande anläggning inrättas, får den inte tas i bruk för offentlig förevisning av djur innan den godkänts av Länsstyrelsen. Motsvarande gäller också vid omflyttning av djuren och vid ny-, till- och ombyggnad av någon betydelse.

Med djurparker och liknande anläggning avses tropikhus, friluftsmuseer, parklekar, 4H gårdar m.m. <b>Även djur som används som "dragplåster" i affärer och restauranger etc. omfattas. Däremot inbegrips inte anläggningar med enbart ryggradslösa djur.</b>
Källa SJV

#21 - 1 november 2003 20:32
Så Zoo Kompaniet i Arninge som envisas att ha slöjstjärtar i en liten skål vid disken ska inte få ha det om den inte blivit godkänd av Länsstyrelsen?
#22 - 1 november 2003 21:07
på vårt gymnasium har vi ett 375-literskar med bl.a. ancistrus, glödbandstetra, zebrafisk m.m. de håller fullvuxna scalarer tillsammans med små tetror, men än sålänge har de iaf inte blivit foder så det är väl OK antar jag!
ska ta med ett nitrit-, nitrat-, vattenhårdhets- samt pH-test på måndag... blir intressant att se hur det står till med värdena.
om inte det är OK, kan jag kräva att de gör sig av med fiskarna (d.v.s. ger dem till mig [:-30]) om det hela är helt åt helvete?
kan tillägga att det växer rätt mycket alger, både bruna och gröna, i karet. det värsta är dock att folk inte kan låta karet vara ifred, utan folk slänger glatt ner snusprillor, suddigummin och någon har t.o.m. spottat i det. jag vill göra något, men hur?!
#23 - 1 november 2003 21:08
Som sagt: Ta kontakt med Jordbruksverket.
#24 - 1 november 2003 21:16
Statens jordbruksverk föreskriver, med stöd av 4, 17, 18, 20, 21 a och
29 §§ djurskyddsförordningen (1988:539), följande.

13 kap. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV
FISKAR
Allmänt om hållande av fiskar
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Konstruktion av akvarier
2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.
3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8§§ detta kapitel är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte
akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
#25 - 1 november 2003 21:38
Skadedjur kan ta kontakt med ansvarig på skolan och påpeka det han anser brister i tillsynen av fiskarna med stöd av 13 kap. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV FISKAR.
Hjälper inte det så skriver han till djurskyddsinspektören i kommunen då blir det diar fört och en offentlig handling, som går att tipsa lokaltidningen om.

Djurskyddet för fiskar är nog inte prioriterat av kommunerna.

Nja, där brister det hos många akvarie ägare också.
#26 - 1 november 2003 23:34
Jag ska nog ta o skriva ut det där och överlämna till Zoo Kompaniet om jag har vägarna förbi. Jag uppmanar också alla andra att göra detsamma varje gång de hittar en miljö som är solklart felaktig.
#27 - 1 november 2003 23:41
Men du skriver att de har släjstjärtar i deras akvarium, du har ju själv det i ett 54 liters?
Inte för att vara taskig men behövde säga det ;)
#28 - 2 november 2003 11:09
Månadens näckros går till... Danny!

Det är en sak med alla dessa offentliga vanvårdade fiskar men hur många fler blir inte vanvårdade pga dåliga råd från akvariehandlarna?
#29 - 2 november 2003 11:31
Och hur många blir vanvårdade av okunniga ägare?
Jag svara själv mååååånga.
#30 - 2 november 2003 11:34
Enligt mig finns det ingen ursäkt. Det hjälper inte med "Jag visste inte". Man får ta reda på det INNAN man skaffar fiskar eller andra djur.
#31 - 2 november 2003 15:53
Danny C- Mina slöjstjärtar är ca 4 - 5 cm stora med fenan, akvariet är inte för litet än men om nått år kanske. & Jag köper ett 150 liters om 2 månader. Pizzerians slöjstjärtar är ca 30- 35 cm stora med fenan & går i ett alldeles för litet akvarium!

Excido- Det är på nynäspizzan.
#32 - 2 november 2003 16:00
Vart tog resten av inläggen????

Det var 3 sidor i morse när jag var inne????

Vad är det som har hänt????

Kan nån förklara det????
#33 - 2 november 2003 16:01
Jag vet inte =/
Har jag alltså missat massa inlägg nu som har försvunnit [:(]
#34 - 2 november 2003 16:08
Jo det var några invandrarfientliga inlägg som gjordes här,...Men det fanns eller finns en liten kille på bara 14år som gav den här Rasisten på nöten...

Danny C var en riktig karl fast han är bara 14.
#35 - 2 november 2003 16:20
okey
#36 - 2 november 2003 16:20
Nova:

Excido- Det är på nynäspizzan.

Å tusan, dit hade man nära en gång i tiden. Jag bodde på andra sidan gatan. Är stället lika skabbit än som det var på slutet av 90-talet så tycker jag jäkligt synd om fiskarna.

Lycka till!

//E
#37 - 2 november 2003 16:21
Man är inte rasist för att man ifrågasätter invandringspolitiken i Sverige. Däremot är det inte förenligt med demokrati att censurera inlägg och jävlas med folk för deras politiska åsikts skull.

Det må vara att det inte är uppskattat med politisk debatt på Zoopet.com, men man bör naturligvis ha rätt att besvara personliga påhopp.

För fridens skull önskar jag att den politiska diskussionen samt de personliga påhoppen avslutas i detta forum. Ingen nämnd, ingen glömd.

Mvh. Anders Stenlund
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 2 november 2003 16:45
Härmed låser jag denna tråd.
Helt klart infördes flera inlägg i denna tråd som inte kan accepteras. Det som diskuterades hade inte heller något som helst att göra med det som tråden ursprungligen handlade om, utan kom snarare att handla om främlingfientlighet.
Vi fick in mängder av mail från Zoopetare som bad oss ta bort inläggen. Det är nu gjort.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: För övrigt instämmer jag helt i det Danny C skrev i sina inlägg. Anledningen till att hans inlägg också plockades bort var att han bemötte inlägg som vi tog bort och då blev ju hans inlägg lite poänglösa.

Annons