ettfettbranamn skrev:orbignyi = antagligen vet de inte vad det är
falkneri = -//-
magdalenae - // -
det är allihop bruna rockor som inte många har.. inte för att de skulle vara exklusiva utan för att det är svårt att definiera art, svårt att odla, hög dödsprocent.. helt enkelt avskrapet från leverantörerna.. det är iaf min gissning..
Leopoldi 15000-18000 per rocka vilket är överpris.. går att få tag i för 7-8 tusen på andra ställen..
Guy Palm skrev:Åled tar inte in någon fisk från några leverantörer eftersom de importerar själva. De har flera olika rockor. Tror nog att de vet en hel del om rockor och deras skötsel, annars skulle de antagligen inte vara självförsörjande på Potamotrygon leopoldi och få de andra arterna att överleva.
irocz skrev:Ja götet är inte någon jätte överdriven sträcka (25-30 mil) o har en del polare där så då kan man passa på o träffa på dom också. Lite får man faktiskt ofra sig om man vill något specielt (typ en rocka) har alltid haft lite speciella husdjur genom åren så jag vet det där med att köpa rätt grejer med en gång är viktigt och att det oftast är allt annat än billigt. Men ska man göra något bra så kostar det, så är det med det mästa men lönar sig i längden.
Sen en annan tanke, jag vill ha både en hane och en hona men har läst att man hällst ska ha en lite större hona än hane för att honan inte ska skadas av hanen vid ev. lek. Stämmer det eller går det bra att köpa en hane och en hona samtidigt? eller är ett 200*75cm kar aldeles för litet för 2st?
ettfettbranamn skrev:
hur många rockor har du nu förresten guy?
Guy Palm skrev:Inte en enda och kommer aldrig skaffa några heller.
Det jag reagerade på var "din gissning"
ansjo skrev:Det är så tråkigt att du inte tål ett enda ifrågasättande Mr. ettfettbranamn av något du skriver, utan du flyger i taket direkt;).
Åleds importerar fisk själva, och har så gjort i många år och det har över huvudtaget inget att göra om Guy har rockor eller inte. Vad Guy och även jag läste var ditt sätt att skriva vad de (Åleds)klarar av och kan, när du inte vet något om just den biten.
Som sagt, sorry Camaro för OT...:)
ettfettbranamn skrev:
kan dessutom tillägga nu efter att dubbelkollat min fakta att Åleds leopoldis går i ett 1700L hörnakvarium
Bygert skrev:Föreslår att du först köper (bör kunna beställas i zooaffär) Aqualog special, Freshwater stingrays fröm south america av Richard A Ross - sen kan du ju fundera på att köpa rockor.
irocz skrev:Hittade inga som hade P. motoro på MFK :( men ska handla mig lite filter o växter i veckan o börja inreda sen får jag se om jag kan komma över en hane o en hona för ett acceptabelt pris.
Tackar för alla svar, men som sagt lägg gärna upp mer läsnyttigt om rockor
Guy Palm skrev:Du får nog kolla din källa en gång till, Åled har inga hörnakvarier.
http://www.aleds.se/image/butik/bild_hemsida_storaakvariet.jpg
irocz skrev:Hittade inga som hade P. motoro på MFK :( men ska handla mig lite filter o växter i veckan o börja inreda sen får jag se om jag kan komma över en hane o en hona för ett acceptabelt pris.
Tackar för alla svar, men som sagt lägg gärna upp mer läsnyttigt om rockor
ansjo skrev:1. Jag har inte sagt något om att du inte vet något om rockor, heller inte att jag vet speciellt mycket mer än det övergripande som man snappat upp.
2. Jag vet att de har varit iväg till sin/sina fångststationer tidigare, men hur de gör nu kan jag inte svära på. Att sedan du vet vilka rockor de har och inte har är bra jobbat.
3. Jag vet inte någon som beskyllt dig för att vara respektlös, det jag reagerar mot är din ton i vissa tillfällen, och när du sedan får mothugg av någon som vågar får du en ton som inte är så trevlig många gånger. Visst, du kanske är ironisk men det blir lätt feltolkat på internet och många gånger kan det vara svårt att se det med glimten i ögat. Sedan har jag redan skrivit i den här tråden, så jag ger mig inte in i den här tråden bara för att skriva OT.
4. Vad har det med saken att göra hur stort kar du hade för 2 år sedan?
Om du hade tex ett par av dessa rockor som du kunde sälja av, hade du sänkt priserna då bara för att vara snäll? Har man en affärsrörelse försöker man driva denna i ett vinstsyfte, och då får man försöka sälja fisken med en vinst oavsett om de säljs till Pelle i Sverige eller Helmut i Tyskland, vinstsyftet måste finnas där.
Jag skrev svaren på dina frågor med siffror, hoppas det var ok? Fick du inte svar på frågorna så fråga på!
Lutt skrev:Har för mig att den boken innehåller en massa faktafel och missvisande bilder, så det kanske inte är någon vidare bra hjälp trots allt. Fast ja kan ha blandat ihop den med nån annan, men jag tvivlar på att det finns en hel uppsjö av böcker om rockor.
ettfettbranamn skrev:
Guy ville prata rockor, då jag inte vet om Guy har rockor eller inte ställde jag den frågan? Guy (och du) antar att Åleds vet mer om rockor och marknaden för dessa än jag..
det är allihop bruna rockor som inte många har.. inte för att de skulle vara exklusiva utan för att det är svårt att definiera art, svårt att odla, hög dödsprocent.. helt enkelt avskrapet från leverantörerna.. det är iaf min gissning..
ansjo skrev:Jaha, så var det dags igen...
1. Det har redan TS fått reda på, i den lokala affären via en grossist eller privat.
2. Jag har själv betalat 200:-/st för Chrystalräkor och tigerräkor, det är tillgång och efterfrågan som styr. Att jag skulle betala 18 000 för en rocka finns inte en chans, men det beror på att jag inte är intresserad av den sortens fiskar.
3. Som du skriver är det din teori som får stå för dig. Vad är det som gör Åleds speciellt för sitt geografiska läge? Det finns en hel del stora affärer i närområdet och även kontinenten ligger inom dagsavstånd.
4. Zoopet är ett mer generellt forum, det finns forum för de som har ett smalare intresse av olika fiskar, räkor osv. Att sedan du tycker att det är dina råd som är de rätta är helt ok för mig, men kommer du med påstående som man funderar på hur du tänker får du acceptera att du får motfrågor. Att sedan du inte besitter den största sociala kompetensen när det gäller ironi är lite tråkigt för det missuppfattas ofta. OBS, det var inget personligt påhopp utan en mer generell upplysning som du kanske ska fundera över.
När du skriver ironiskt så misstolkas det, och det ser bara korkat ut.
5. Sorry, men det är inte dig min röst faller på. Jag har pesonligen blivit påhoppad av vissa av "er", så kasta inte sten i glashus.
Bygert skrev:Kan inte Kjell göra en egen forumdel för de som är intresserade av att diskutera vem som är störst bäst och vackrast så vi andra kan undvika tramset?
Guy Palm skrev:Jag ville aldrig prata om rockor utan jag reagerade på ditt påstående om att Åleds tog in avskrapet från leverantörerna.
lillfrasse skrev:Det var väll lite lågt saken handlar inte om det utan snarare kunna föra en dialog med vettig ton och inte flyga i taket när någon ifrågasätter ens påståenden.
Jag har letat som tok efter lite olika fiskar, bla. sydamerikansk stingrocka (har för mig den heter så, blir ca 30 cm i fångenskap) och när man går till den lokala akvarie affären säger dom att det inte finns iaf inte i deras kattaloger, så jag undrar om ni vet någon akvarie affär i södra sverige som har/kan ta hem lite ovanligare akvarie djur
Kjell Fohrman skrev:Återgå till ämnet
VeoliaOfScania skrev:Appropå sällskap till rocka så går pangasius (hajmal) mycket bra. Mycket fina, hade haft en själv om jag haft akvarium till den
Freke skrev:Men det är ju inte bara brasilien som har rockor & alla arter i brasilien är inte föbjudna, det är några få arter bara. Dom andra går att köpa så länge det fins kvoter att fiska på.
Bygert skrev:Kan så vara att det finns fel men det är en väldigt bred genomgång av akvarium, vatten, eventuellt lämpligt sällskap, foder, giftet, förökning osv, innehåller det mesta. Man kanske inte vet allt när man läst boken men man har åtminstone en ide om vad det är man bör tänka på. Ser man till priset på rockor är ju en bok en billig försäkring för att undvika att missa nåt, eller rent av att man lägger ner projektet efter att ha sett vad som krävs. Sen skadar det aldrig med viss skepsis när man läser, det gäller böcker men än mer när det gäller det man hittar på nätet.
Bygert skrev:Jag kan ju i alla fall säga att jag känner mig betydligt tryggare inför eventuella framtida rockprojekt efter att ha läst boken.
När det gäller det där med att inte tro på allt man läser så finns det ju ett fint exempel på det när det gäller just rockor. Zoozity i Malmö la upp diverse skötselråd på nätet och bland annat kunde man läsa att rockor har en gifttagg på halsen. Det var inte så svårt att kolla upp hur det där gått till, i det danska originalet så stod det halen (häälen) vilket betyder svansen. Det finns helt klart ett utrymme för felöversättningar när det gäller danska (man skall t ex inte fråga på en dansk fågelmässa om fågeln äger fröer, danskarna ser ut som fågelholkar om man frågar det eftersom fröer betyder grodor) men problemet är ju inte bara ord som betyder olika saker i danska och svenska utan snarare att det blivit så enkelt för den som inte vet just nånting om ett ämne att översätta eller koka ihop nåt och lägga ut det där massor av folk kommer åt det. Gifttaggen på hal(s)en var för övrigt inte det enda märkliga i det där skötselrådet, det fanns annat konstigt också.
Kjell Fohrman skrev:Nej självklart finns det rockor även i andra länder i sydamerika men de är vanligast i Brasilien och är också mest tillgängliga där. I Colombia finns så klart även en del men ofta i områden där fångst är svår att genomföra pga att de områdena kontrolleras av FARC.
Visst finns det kvoter för export av rockor från Brasilien men tyvärr verkar kvoteringssystemet fungera uruselt. Dessvärre är det dock också som så att oeriösa fångstmän smugglar ut en del rockor till exportörer i grannländer som Colombia, sedan importeras dessa fiskar sedan av oseriösa importörer i USA, Europa och Asien. Detta pekades speciellt ut som ett problem av CITES i den rapporten som kom angående positivlistan och exportkvoterna i Brasilien. Denna smuggling är säkert också en viktig orsak till att Brasilien vägrar att släppa på dessa restriktioner.
I övrigt vill jag instämma i det du skriver
Freke skrev:Japp stämmer bra men smugglingen är inte lika omfattande längre sen dom släppte på förbudet med leopoldi, henlei, black diamonds. Ser man tex pearls så är det inte så stor efterfrågan på dom längre då många i europa. asien osv odlar egna så det är ingen mening å smuggla för att sen exporteras. Itaituba är det lite mer pengar i & visst smugglas den men jag kan inte svara ärligt på hur omfattande den är då jag inte har uppgifter om det men av alla dom jag snackar med så är det intr så intressant för dom att deala med dessa till colombia då dom tjänar lätta pengar på BD å vissa malar.