Var får jag tag på grenar?

#1 - 30 mars 2006 06:44
Jag håller på med och är ruggigt intresserad av växtakvarier. Jag tycker att det är snyggt med en del trä i ett sånt akvarium och har sett på bilder på nätet att många använder rötter som ser ut som ett grenverk med tunna grenar, väldigt snyggt! Problemet är bara att jag hittar inga såna grenar i zoobutikerna, de har bara de vanliga grova mangroverötterna, är det någon som har pejl på var jag får tag på såna grenaktiga rötter?

/P
#2 - 30 mars 2006 07:12
min första tanke är skogen...
#3 - 30 mars 2006 07:17
Min med. Men om man inte gillar skogen kan man ju köpa trollhassel i blomsteraffärer. Grenarna ska ligga i vatten som man byter flera veckor innan man lägger ner det i akvariet om man vill vara helt säker på att inte förgifta sina fiskar.
#4 - 30 mars 2006 07:38
#5 - 30 mars 2006 08:00
Nu var det ju växtakvarium det var frågan om men lägga dem i vatten flera veckor är nog en mycket bra idé ändå.

Cheers
#6 - 30 mars 2006 08:06
[quote=saralund28]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_41_69_526

Något i stil med det "trasslet" kanske?[/quote]

Nåt sånt ja...! :)

Om jag nu ska gå ut i skogen, vilka trädslag fungerar då?

/P
#7 - 30 mars 2006 08:45
bok har jag hört ska vara bra, men i princip alla lövträd ska väl funka, rätta mig gärna någon.. dock är inte barrträd bra i karet
#8 - 30 mars 2006 09:14
Det peber syftar på är nog driftwood skulle jag tro. Den är väldigt vanlig i växtakvarium. Tror nog att du kan be den lokala butiken att beställa hem sådant. Här i Jönköping har de fått in lite sånt i alla fall :).
#9 - 30 mars 2006 11:10
Rönn och asp ska man undvika dom ruttnar förbannat fort och asp stinker skit, tror även att det gäller någon av dom andra A sorterna(al,alm,ask).
Fick med en rot när jag köpte mitt kar och den var tydligen dyr för det var någon som hade gjort ren roten förhand, Tror det var Red..... någonting det hette!:D

MVH Mattias
#10 - 30 mars 2006 11:44
[quote=y0da]Det peber syftar på är nog driftwood skulle jag tro. Den är väldigt vanlig i växtakvarium. Tror nog att du kan be den lokala butiken att beställa hem sådant. Här i Jönköping har de fått in lite sånt i alla fall :).[/quote]

Det är det nog ja! Nu fick jag ett namn på't... :)

y0da: Apropå Jönköping, en jobbarkompis till mig ska skaffa akvarium, han är nybörjare och behöver en bra butik, vilken/vilka rekommenderar du? (Han bor iofs i Huskvarna men det är väl samma sak...? ;) )

/P
#11 - 30 mars 2006 12:10
[quote=peber]Det är det nog ja! Nu fick jag ett namn på't... :)

y0da: Apropå Jönköping, en jobbarkompis till mig ska skaffa akvarium, han är nybörjare och behöver en bra butik, vilken/vilka rekommenderar du? (Han bor iofs i Huskvarna men det är väl samma sak...? ;) )

/P[/quote]

Samma sak med Huskvarna och Jönköping? tss! Vet hut! Det skiljer ju faktiskt flera meter mellan stadsgränserna!!.. haha..
Nåväl, jag rekommenderar varmt Torpa Zoo! Det ligger borta vid ÖB och Bilprovningen. De har stort utbud med både fiskar och växter. Men den största fördelen med dem är att de vet vad de pratar om! Andreas och Hulting är väl de som är mest kunniga tror jag. Vill du köpa en guldfisk och en guldfiskskål så tror jag nog de vägrar sälja det till dig typ ;). Eller åtminstone avråder dig för det.
Om man är en besvärlig kund (läs: en y0da) så kan de även ta hem fiskar, växter, etc, på kundorder :)
#12 - 30 mars 2006 12:11
Är inte "Driftwood" bara en allmän benämning?, dvs "Drivved" om man skulle översätta det till svenska.
#13 - 30 mars 2006 12:14
Annars har vi förresten Aqua Life också. De har hyffsat utbud och beställer hem växter på kundorder med ojämna mellanrum.

Kan väl även nämna A6 Zoo, de kan också vara väldigt duktiga bitvis. Där kan det dock vara farligt med de "yngre" då de kan ge lite knäppa svar ibland (likt de flesta djurbutiker). Jag högg tag i en utav dem för någon vecka sedan och började fråga lite om växterna, slutade med att vi stod och snackade växter i typ 20 min, sen blev det 15 min till om språk, böcker, internet och även en del om tropica :).

När man ändå är igång.. finns en till butik som heter "Zoopermarket" och den ligger vid rusta, bakom biltema. Där har jag dock bara varit en gång så jag vet inte ritkigt hur bra de är där.
#14 - 30 mars 2006 12:16
[quote=heeke]Är inte "Driftwood" bara en allmän benämning?, dvs "Drivved" om man skulle översätta det till svenska.[/quote]

Hmm, det kanske kan stämma. Har plöjt igenom massa engelska sidor om aquascaping och där skriver de väldigt ofta "driftwood". Tog för givet att den sorten hette så (då grenarna såg relativt lika ut), men det kanske bara är en benämning på det, som sagt.

Jag är också ute efter sådana rötter. Alltså sådana som "slingrar sig iväg", annars är det ju mest stubbliknande saker som ligger på botten som finns i butikerna tycker jag... Har du något annat namn på de rötterna jag syftar på?
#15 - 30 mars 2006 13:23
Kanske du menar dessa ?
http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=9141&sub=0&page=1
Finns att köpa i Halmstad också
#16 - 30 mars 2006 13:29
Jo, något åt det hållet :)
De jag tänker på är mer svarta än röda förvisso, och inte riktigt lika slingriga.. ska se om jag hittar bild på ett exempel
#18 - 30 mars 2006 13:35
Prexis! Såna menar jag!

...och tack för tipsen om zooaffärer...!

/P
#19 - 30 mars 2006 13:37
Misstänkte det :) De är helt sonika urläckra! :D
Sådana som Guy skickade länk till är det som finns på Torpa Zoo förresten. Mycket möjligt att det är samma sort dock, de mörknar kanske lite med tiden?!
#20 - 30 mars 2006 13:51
Jag är iofs inte så noga med färgen utan är mer ute efter formen... Nu gäller det "bara" att hitta ngn butik i Göteborg som har såna... :p

/P
#21 - 30 mars 2006 14:31
Jag köpte en sådan red more för en vecka sen.
Kolla i affärer där dem säljer reptiler för dem är i huvudsak för dem.
Mvh Marcus
#22 - 30 mars 2006 17:40
Kolla in vinranka, dom är ju lite krokiga men inte slingriga. Finns förövrigt på Hornbach i Gbg.
#23 - 2 april 2006 16:30
Finns även på zookompaniet och Zoomässan i KBA.Köpte själv 4 st igår.
#24 - 8 april 2006 09:23
Red Moor rötterna blir mörkare efterhand.
#25 - 8 april 2006 18:25
Pwss säljer Red Moor rötter billigt
#26 - 8 april 2006 22:39
Guldfisken.se också men lite svårt att köpa rötter när man inte vet hur dem ser ut.
Mvh Marcus
#27 - 2 september 2006 19:34
kan man använda drivved man hittar på sjökanten? hur tar man reda på om det skulle råka vara gran eller annat barrträd?
#28 - 2 september 2006 20:24
Döda algrenar är snyggt: man letar reda på en sjö. Följ stranden tills du kommer till en al som står precis i kanten (al har runda blad och små kottar). Titta i vattnet under trädet. När du böjer dig efter grenen se till att du inte halkar i eller tappar mobiltelefon eller andra lösa föremål i vattnet. Lägg grenen i badkaret och duscha av den. Lägg den i ett tomt akvarium en badbalja eller dylikt. Fyll på vatten. Vänta ett par dagar. Släpp i en fisk några timmar. Kontrollera då och då att fisk mår bra. Grenen är färdig att använda.

Själv har jag en stor gammal syren som jag tar döda grenar av.
Guest
#29 - 2 september 2006 21:06
driftwood = "Mangrove", red moor är dom slingriga som sagt...

kan bara hålla med yoda, djurmagazinet (torpa zoo) och aqua life är bra affärer
#30 - 3 september 2006 07:36
kan man använda björk, rönn eller asp? det är i princip de enda lövträd vi har här uppe!
#31 - 3 september 2006 15:48
[quote=svedmark]kan man använda björk, rönn eller asp? det är i princip de enda lövträd vi har här uppe![/quote]

Ja, om dom är döda.

Annons