Var finns filtermatta?

#1 - 4 juni 2004 12:33
Jag har letat jorden runt snart efter bra internetbutiker, för att hitta det jag behöver och till hyfsade priser. Mest aktuellt är storpack med flingor, filtermatta, powerhead, plus diverse småplock.
Svårast att hitta är filtermatta tillräckligt stora bitar och rätt grovlek, ppi 10. För att uppmuntra mig själv i internetsurfandet(eftersom jag vet att allt är MYCKET dyrare i vanliga zooaffärer), gick jag idag in i en butik och konstaterade att en literburk med flingor var bortåt tre gånges så dyr som på internet, att damen i butiken inte visste vad filtermatta är för något och att hon såg lika frågande ut angående powerhead. Hon föreslog mig istället en påse perlonull och undrade om jag menade en luftpump....
Ni som har byggt med filtermatta, var har Ni köpt någonstans?
#2 - 4 juni 2004 12:38
Verkar var en konstig akvariebutik. I dom butiker jag handlar har dom pumphuvud och filtermatta till försäljning. Ser i din profil att du bor i falköping och kan då rekommendera dig en liten tur till Herkuleszoo i Gbg där du kan köpa pumphuvuden och filtermatta i önskad storlek till mycket bra priser.
#3 - 4 juni 2004 12:55
Hercules zoo är mycket bra. Om du tvunget vill handla på nätet och gå miste om denna välskötta affär,så kan jag rekomendera www.aquaristic.net. Mycket bra service, även när något går snett. Garantifel och fraktskador är inga problem, dom löser det.
MVH
Magnus
#4 - 4 juni 2004 13:29
Tack för tipsen, Herculesgatan är nästintill hemma för mig, har bott i Pölsebo som barn. Ringde dit genast och fick pris; 1400 kr/kvm, både för fin och grov kvalitet. Aqaristic.net har jag också kollat runt på, gör en ny runda. Kan tipsa tillbaka att jag hittade en del intressanta annonser på ebay, både Tyskland och USA.
USA är som med mycket annat billigare. Köpa från affär där är dock förenat med risk för att tullen lägger på sina avgifter och även moms. Från privatpersoner har jag köpt många gånger och alltid fått hem det utan tull o moms.
#5 - 4 juni 2004 13:36
Köpa från affär där är dock förenat med risk för att tullen lägger på sina avgifter och även moms. Från privatpersoner har jag köpt många gånger och alltid fått hem det utan tull o moms.

Ingen tull och ingen moms gäller inom EU, köper du bara från ett företag som har en WAT kod så kan varken tullen eller någon annan begära avgifter av dig. Avsändarlandets pris är inklusive moms (WAT). Det kallas för frihandelsområde och är en ganska så bra idé. Skall du däremot beställa från usa så får du betala både tull och moms, man kan ju inte ge samma möjligheter till länder utanför EU ;). Givetvis så betalar jänkarna också tull och moms när dom importerar från Sverige, så det skulle egentligen kvitta.
MVH
Magnus
#6 - 4 juni 2004 14:45
Har visserligen bara handlat där en gång, men jag rekommenderar pwss här i sverige. De har nog bland de bästa svenska priserna och är väldigt trevliga dessutom. Och snabbla oxå!

/Kid
#7 - 4 juni 2004 15:02
Jag tycker också att pwss är bra. Snart kanske han tar in pmdd också, då blir man stamkund där:)
MVH
Magnus
#8 - 4 juni 2004 15:29
Aquaristic.net tar 60 euro för 1 kvm filtermatta, 10 cm tjock, ppi 10. Herculesgatan tar 1400 kr för samma. Ganska stor skillnad.
Jag har handlat från Tyskland tidigare, annat än akvarieprylar och vet att det är EU-land och inte ger tull eller moms för oss. Ville bara upplysningsvis tipsa om USA, där jag köpt åtskilliga gånger, och tullen har släppt igenom alla försändelser som kommit från privatpersoner. En gång förtullning, när det kom från företag. Nu står jag i begrepp att köpa från Aquaristic,net, eftersom det är så mycket billigare. Även mat; en liter Tetra Min 8 euro, jämfört med 285 kr i lokala butiken. Om någon av er vill samköra med mig, och bor inom räckhåll, dvs Falköping-Göteborg, hör av er!

Annons