Var inte Honduran Red Point = Amatitlania siquia?

#1 - 8 april 2009 23:07
Eller hade jag missförstått det hela?
#2 - 9 april 2009 06:56
Så som jag har förstått det, ja.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 april 2009 07:11
Googlade runt lite och hittade lite motstridiga uppgifter, men sannolikt är det väl så som du skriver så jag korrigerar under dagen.

Hade förövrigt också missat att Crythoheros nigrofasciatus också bytt släkte - så det får också korrigeras.

Tack för påpekandet
#4 - 9 april 2009 10:04
OK, jag var osäker. Beskrivningen av A. siquia var fantastiskt dålig och baserade sig nästan uteslutande på hur tarmarna i fisken var ringlade, och det var förvirring angående ifall A. siquia och Honduran Red Point var samma sak, men min minnesbild var att konsensus blev att de nog var det.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 april 2009 10:06
Azur skrev:
OK, jag var osäker. Beskrivningen av A. siquia var fantastiskt dålig och baserade sig nästan uteslutande på hur tarmarna i fisken var ringlade, och det var förvirring angående ifall A. siquia och Honduran Red Point var samma sak, men min minnesbild var att konsensus blev att de nog var det.

Jag har i alla fall ändrat nu - sen får vi se hur det slutar
#6 - 11 april 2009 17:08
Det verkar som om den mesta vetenskapen på nigrofasciatus är gjord på A. siquia. Firrarna i Lake Xiloa är också A. siquia. Undrar vad firrarna inom hobbyn är...

FishBase har ju en del lättöverskådlig info om arterna i släktet.
#7 - 15 april 2009 21:30
Ja! Reagerade faktiskt också på det där, hade ju äntligen lärt mig det nya namnet ;D

//C
#8 - 15 april 2009 21:48
Jag såg en vildfångad zebraciklidhona i en affär häromdagen, som var ganska blek, men man kunde se att hon var ganska blå, både i kropp och fenor. Kan det ha varit en sådan som menas i tråden? Är det fel att blanda en så´n hona med en vanlig odlad hane? Hade det funnits en likadan hane också hade jag köpt dem.
#9 - 15 april 2009 21:57
FishBase har ju en del lättöverskådlig info om arterna i släktet.
Hahaha.
Det var intressant att se siquias beskrivning nedkokad till detta:

This species is distinguished by the following characters: [COLOR=DarkOrange]body relatively deeper; fewer circumpeduncular scales; gill rakers on first arch often bifid[/COLOR]; [COLOR=Green]caudal edge of urohyal sigmoid; with anterodorsad spine on first dorsal pterygiophore[/COLOR]; dorsal-fin interradial scales in one row; [COLOR=Green]peritoneum pigmented rostrally; straight-irregular posterior edge of mesethmoid; gut simple, S-shaped, folded ventrorostrally, anal and medial loops not touching[/COLOR]; [COLOR=SandyBrown][COLOR=DarkOrange]caudal blotch two-thirds on peduncle and one-third on fi[/COLOR]n[/COLOR]; [COLOR=DarkOrange]scales from lateral line to base of first dorsal fin ray modally 1.5[/COLOR]; [COLOR=SeaGreen]caudal vertebrae modally 14[/COLOR] (Ref. 74403).

Jag roade mig med att färgkoda karaktärerna:
Orange är tveksamma karaktärer, gröna kräver dissektion.
Jag säger "lycka till" till den som vill identifiera sina akvariefiskar.

Annons