Var kan man köpa Fjärilsciklider?

#1 - 14 juli 2010 13:30
Hej.

Jag var i en affär och föll direkt jag såg denna fina fisk!
Nu har jag läst all info jag kan hitta om denna art och tänkte att jag skulle skaffa mig några sådana.
Nu undrar jag om nån har några tips på ställen i stockholms trakten som säljer dessa och få ett humm om vad de kostar. Undrar också om det är nån som kanske till och med har fött upp några som de vill sälja.
Är det något speciellt man ska kolla efter när man köper dem? Typ färg och storlek för att de ska överleva?
Funderar också på om man kan ha dem tillsammans med påfågelsgobi? Och möjligtvis någon mindre killi..

Tack!
#2 - 14 juli 2010 14:52
affären där du såg dom har ju dom:D

pris på dom? kan variera. kanske ca 50-80 kr/st
#3 - 14 juli 2010 14:53
de är också rätt så känsliga med vattenkvalité har jag hört. få yngel på dom är inte så omöjligt, det svåra är att få dom att överleva.
#4 - 16 juli 2010 09:23
Ok. Tack.
Äffären jag såg dem i var långt bort när jag hade vägarna förbi. Jag var på Bromma Zoomarkand nu och såg att de hade.
För åka dit sen. Ska nog starta ett nytt lite mindre akvarium åt dem så jag får vänta lite. Ska hitta ett vettigt kar först.
Vad i vattenkvaliten är det de är så känsliga för? Är det nitratet?
#5 - 16 juli 2010 11:06
fluff skrev:
Ok. Tack.

Äffären jag såg dem i var långt bort när jag hade vägarna förbi. Jag var på Bromma Zoomarkand nu och såg att de hade.

För åka dit sen. Ska nog starta ett nytt lite mindre akvarium åt dem så jag får vänta lite. Ska hitta ett vettigt kar först.

Vad i vattenkvaliten är det de är så känsliga för? Är det nitratet?

Det är nog snarare Nitrit och Amonium
#6 - 16 juli 2010 12:11
Hej Fluff!
Var i Täby Centrum igår och på zoo arken där har dem fjärilsciklider, ja fick verkligen behärska mig för att inte få med mej ett par st hem, dem va jättefina. Vet inte vart du bor men du sa Stockholmstrakten, Täby ligger norr om Sthlm tar ca 20 min med bil.

Annons