Var kommer Malayerna ifrån ????????????

#1 - 6 oktober 2010 06:52
[SIZE=3][FONT=Calibri]Var I jösse namn kommer Malaysiska Sandsnäckorna ifrån ?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och då menar jag inte från vilket land. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Näää-----hur kom de ner i mitt kar ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Nu kommer folk att säga att de kom ifrån en nyinköpt blomma, fisk, eller annan inredning. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Men så enkelt är inte fallet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Karet som sådant har inte blivit introducerat med något nytt på 16 månader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vare sig blommor / fisk / inredning. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Under denna period så har jag inte sett en enda snäcka. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Håvar, slangar, och allt annat används inte till något annat kar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Och vice versa. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Så var kommer dom ifrån ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Luftburna ?..........[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det enda jag kan tänka mig är att dom har varit där hela tiden efter sista blominköpet[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]för snart 1,5 år sedan, men inte sett dom, sedan gick karet ner sig ordentligt i somras [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]med en tokskalle till fiskvakt som fördärvade det mesta. Ex lyckades hon ta livet av [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]nästan hela malawibeståndet. Och när det blev mindre fisk, så blev det mer mat över [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]till snäckorna, vilket gjorde att de fick ordentligt fotfäste. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nu är det mååååååånga i karet.....[/SIZE][/FONT]

[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Är detta troligt ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri] [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri].[/FONT][/SIZE]
#2 - 6 oktober 2010 06:55
Magi? :p
Eller kan de komma med maten? Jag menar, kan det finnas ägg eller något i fodret som på något vis lyckas kläckas om maten inte blir uppäten?:confused:
#3 - 6 oktober 2010 06:58
Tror samma som du. Har märkt att de kan ha en fantastisk överlevnadsförmåga, tom mot uttorkning. Kan vara så att på det senaste du stoppade ned i burken så fanns en romsamling. Småttingarna kläcktes, men hade inte optimala förhållanden - fast några överlevde ändå, troligen i sanden där du knappast sett dem. När karet kraschade fick de mat = snäckinvasion.

Hilsen,

/P
#4 - 6 oktober 2010 07:00
Haha ja du själv har jag inte haft en enda snäcka på över 8 månader men bara några dagar sen så hade jag ett helt gäng då har jag själv inte köpt några nya växter heller.

angånde [FONT=Calibri][SIZE=3]Malaysiska Sandsnäckorna så har jag märkt att ju högre värmen i karet är desto mer aktiva är dem...så du har väl alltid haft dem men det har liksom inte brutit ut om man kan säga så, kanske för lite mat som du sa.....men håll koll på de för fy fan vad snabbt de förökar sig måste själv ha tusentals haha[/SIZE][/FONT]
#5 - 6 oktober 2010 07:01
Miliimli skrev:
Magi? :p

Eller kan de komma med maten? Jag menar, kan det finnas ägg eller något i fodret som på något vis lyckas kläckas om maten inte blir uppäten?:confused:

snäckägg i torrfoder......aj dånt think så....

.
#6 - 6 oktober 2010 07:03
men det är ju asbra kenska! de gör ju ett utmärkt jobb med städning etc. behåll!!

jag började med 2 st som jag fick av Solis. nu har jag la ca 500! :D
#7 - 6 oktober 2010 07:03
Ja, det är nog troligt, eftersom jag har varit med om en liknande sak.

Jag hade haft ett 45 liters kar som i princip varit igång sedan sommaren 2008. Hade bara fyllt på växter en gång, det växte bra i det. Tidig höst 2009 köpte jag ett begagnat 150 liters, ett tomt urtvättat akvarium med ljusramp.

Jag flyttade över rubbet från 45 till 150 litaren + lite sand som blivit över i originalpåse.

Fram till denna dag hade jag aldrig haft en sandsnäcka i något av mina akvarier.

I februari, mars någon gång fick jag se en lite sandsnäcka i 150 litaren, 6 månader efter starten av akvariet, nu är det många!

Min teori är att ägg har funnits kvar i det tömda och rengjorda akvariet jag köpte. Fråga mig inte hur eller om det teoretiskt skulle vara möjligt, jag ser det som ett faktum.
#8 - 6 oktober 2010 07:19
Kensa skrev:
snäckägg i torrfoder......aj dånt think så....

.

Vem vet :p Kanske det egentligen är snäckorna som i hemlighet tagit över världen och smugglar ner snäckägg i lite vad som helst för att de till sist ska bli tillräckligt många för att utplåna mänskligheten ;)
#9 - 6 oktober 2010 07:22
hannesc skrev:
men det är ju asbra kenska! de gör ju ett utmärkt jobb med städning etc. behåll!!

jag började med 2 st som jag fick av Solis. nu har jag la ca 500! :D

500 hade varit OK....men det är bra mycket mer än så.

.
#10 - 6 oktober 2010 10:39
De lägger inte rom, de är levandefödare. Men visst kan någon liten en ha "övervintrat" i sand man har flyttat eller hängt med växter. Eftersom de även är jungfrufödande räcker det med en enda för att skapa en population. Men de är jättebra att ha, och blir det alldeles för många kan man ju alltid starta ett kulfiskakvarium. ;)
#11 - 6 oktober 2010 14:43
Jens A. skrev:
De lägger inte rom, de är levandefödare.

Å där lärde man sig något nytt!
#12 - 6 oktober 2010 15:49
Jens A. skrev:
Men de är jättebra att ha, och blir det alldeles för många kan man ju alltid starta ett kulfiskakvarium. ;)

Man skulle kunna tro det, ja! Men jag fick världens chock en kväll när jag tände karet igen efter att mitt kulfiskkar med tre dvärgkulor varit släckt en stund - MASSOR med malayser på botten! Och tyvärr är de snabbare på att gömma sig igen än vad kulorna är på att vakna till och gå på jakt...:rolleyes:

Hälsningar
Jennifer
#13 - 7 oktober 2010 06:09
Kanske botior skulle få sig lite lördagsgodis i ett malaj-akvarium?
#14 - 7 oktober 2010 08:12
Finns det något bra sätt att minska på populationen med.....för att igår märkte jag att de hade kram kalas låg säkert minst 500st i ett hörn på varandra, såg inte ens sanden haha lite jobbigt att stå och plocka upp dem för hand:D
#15 - 7 oktober 2010 09:03
Nåja,,,,,nu har jag gått in i "snäckbekämpningsmode".

Dvs gör som jag alltid har gjort.

Dvs

1) mata fisk enligt konstens regler
2) byt vatten enligt konstens regler

märkligt nog så brukar snäcknivån justeras efter det...........har iaf alltid gjort det förr....

Märkligt nog så får jag bara snäckinvasion när jag har låtit någon annan sköta karen.
typ vid semestrar och liknande.........

hmmm.....visst är det lite märkligt....:p

.

Annons