Var köpa backventil? (för vatten)

#1 - 26 augusti 2005 15:32
Hej, jag behöver en vettig backventil för ett litet akvarieprojekt jag håller på med men jag har svårt att hitta nån vettig. Jag behöver en som jag kan sätta en 1/2" slang på i varje sida.

Jag har tittat på bauhaus och hornbach, de har några som nog skulle funka men de är i mässing och jag vet inte om jag vågar sätta en sån i akvariet.
#2 - 26 augusti 2005 15:43
Gardena och deras konkurenter har backventiler. Det är typ en vanlig slangkoppling fast vattnet kan bara gå på ena hållet. Tror det kallas för slangkoppling med vattenstopp! Dom är ju i plast vilket är bättre i akvariet!
#3 - 26 augusti 2005 15:52
Jag såg några som kallades för det. Men de var snabbkopplingar som stoppade vattnet om man tog loss dem (det är möjligt att jag förstod förpackningen fel, men det verkade så iaf). Om den funkar som jag tror att den gör så kan jag inte använda den. Affärerna jag tittade i har ett ganska stort sortiment av gardenagrejor och jag kunde inte hitta några vettiga backventiler där.
#4 - 26 augusti 2005 15:56
mässing är inga problem att andvända i akvariea,deremot kopper skall man inte andvända

mvh janne
#5 - 26 augusti 2005 16:05
[QUOTE=marcuspajp]Jag såg några som kallades för det. Men de var snabbkopplingar som stoppade vattnet om man tog loss dem (det är möjligt att jag förstod förpackningen fel, men det verkade så iaf). Om den funkar som jag tror att den gör så kan jag inte använda den. Affärerna jag tittade i har ett ganska stort sortiment av gardenagrejor och jag kunde inte hitta några vettiga backventiler där.[/QUOTE]
Stämmer, stoppar vattnet om man tar bort slangen
#6 - 26 augusti 2005 16:12
[QUOTE=janne dansk]mässing är inga problem att andvända i akvariea,deremot kopper skall man inte andvända

mvh janne[/QUOTE]

Är inte mässing koppar och nått annat? Men det kanske inte kommer ut i vattnet, mitt vatten är någorlunda neutralt.
#7 - 26 augusti 2005 16:29
[QUOTE=marcuspajp][QUOTE=janne dansk]mässing är inga problem att andvända i akvariea,deremot kopper skall man inte andvända

mvh janne[/QUOTE]

Är inte mässing koppar och nått annat? Men det kanske inte kommer ut i vattnet, mitt vatten är någorlunda neutralt.[/QUOTE]

mässing är en legering av koppar och zink
#8 - 26 augusti 2005 17:19
kan hända ,men jag andvändar messing kulventil till mitt kar jag har discus,ancistrus,tetro och scalare har haft dom ca 2 mdr "alltså ventilarna" utan problem.min övertygelse är att legering inte fällar ut nogo farligt för fiskar:confused:
mvh janne
#9 - 26 augusti 2005 17:36
tilläg

andvändar endast beg. ventil,köpar alldrig ny
#10 - 26 augusti 2005 17:54
[QUOTE=janne dansk]andvändar endast beg. ventil,köpar alldrig ny[/QUOTE]

de spelar nog in en del.
en gammel har ju hunnit släppa ifrån sej de mesta den kommer släppa(teori från min sida)
#11 - 26 augusti 2005 20:35
Det tror jag inte. Det är ju hela ventilen som är i mässing. Men om man byter vatten blir det nog inte farliga nivåer. Men jag skulle nug undvika det. Särskilt om det lågt ph i vattnat.
#12 - 26 augusti 2005 20:42
Måste vbackventilen sitta i karet, kan den inte sitta på en slang utanför karet. Då borde ju eventuella "farligheter" minnimeras, eller åtminstånne minskas.
Borde rimligtvis vara skilnad om det bara är insidan av ventilen som kommer i kontakt med vatten.
#13 - 26 augusti 2005 21:01
Den ska sitta utanför karet. Men det ska gå en konstant ström av akvarievatten igenom den.
#14 - 28 augusti 2005 09:19
Närmaste rörfirma har säkert rostfria... /peter

Annons