Vår påfågelciklid:(

#1 - 5 september 2007 19:02
Vi hade 2 påfåglar, den ena av dom har varit konstig i ca 2v, simmat snett och haft munnen öppen hela tiden. Men den åt och så, tills idag då den legat på botten, så vi fick ta bort den alldeles nyss, passade på när barnen va i badet, dom grät jättemycket när vi sa att vi måste avliva den. För den led ju, men barnen tyckte den skulle få dö själv. Nån som vet om det kan vara nåt smittsamt? Igår hade fisken som vita flammor på huvudet men dom va borta idag.
Det värsta va att när vi skulle avliva den först när barnen började gråta va att den andra påfågeln la sig över sin partner, precis som den skulle skydda. Sen låg den hela tiden där och verkade vakta. Nån som vet om vår andra påfågel kan sörja ihjäl sig eller nåt? Kan man skaffa en ny partner till den?
Usch, jag gråter jag med, hur kan man bli så fäst vid sin fisk:(
#2 - 5 september 2007 19:10
Ja, det är inte helt omöjligt att den kvarvarande påfågeln ville skydda den andra, och saknar den. Jag läste om en som lämnade in en påfågel till en affär. Innan dess hade den haft god aptit, men när den hamnade i affären, la den sig bara på botten, och vägrade äta. Nå´n vecka senare kom den förra ägaren in i affären igen, och då levde den upp, och ville ha mat. De brukar beskrivas som små hundar med fenor. Det är väl mest ett sundhetstecken att man blir fäst vid ett djur, särskilt ett som har såpass mycket personlighet.

Såg även ett inslag på TV om två slöjstjärtar, och den ena kunde inte simma längre, så den kunde inte ta sig upp till ytan för att äta. Den andra slöjstjärten tog den då på ryggen, och simmade upp till ytan, så att den kunde äta. Efter matningen släppte den ner sin kompis på botten igen.

Angående om ni ska köpa en ny... Det är inte säkert att de skulle komma överens. De är ju även mycket svåra att könsbestämma, och är nog rätt kräsna vid val av partner. Du skulle kunna köpa några stycken, 2-4 kanske, så ökar chansen att ni får en som kan ersätta den som dog. Om de är flera, och det skulle bli lite gruff i början, så blir det inte en och samma individ som får all negativ uppmärksamhet. Men först bör ni nog kolla så att det inte är nå´t fel på vattnet, och kolla så att inte den överlevande påfågeln uppvisar liknande symptom.
#3 - 5 september 2007 20:26
Micke_A skrev:
Ja, det är inte helt omöjligt att den kvarvarande påfågeln ville skydda den andra, och saknar den.

.

Eller så hade de samma sjukdom, eftersom symptomen hos båda var att de lade sig på botten...
#4 - 5 september 2007 20:33
Nja, hade den haft det hade det nog synts. Den som dog hade som jag fattade det fler symptom än att den bara la sig på botten.
#5 - 5 september 2007 20:40
Den kvarvarande

simmar omkring nu helt vanligt, ligger inte på botten eller så men självklart är jag fortfarande orolig ifall det kan vara nåt smittsamt.
Men en händelse för ca 3 veckor sen, vår pump hade ballat ur under natten, så på morgonen när vi vaknade så låg den ena påfågeln still på botten och den andra tog riktiga spurtar mot ytan för att få syre. Så vi fick panik, fram med frigolitlådan och över med dom dit, dom båda kvicknade till efter ca 1tim. Sen mådde dom som vanligt. Tror ni att det kan ha med det att göra?
#6 - 5 september 2007 21:31
Micke_A skrev:
Nja, hade den haft det hade det nog synts. Den som dog hade som jag fattade det fler symptom än att den bara la sig på botten.

Nånstans ska det ju börja. För oss här är det varningsklockor som ljuder när vi hör sånt. Dessutom är det inte alla som ser alla tecken på en gång.
Bilagor:

Annons