Var plastera filterbakgrund på sidan eller längs hela baksidan?

#1 - 24 oktober 2012 09:55
Står i startgroparna på hösten/vinterns projekt special byggt kar med egen byggd bakgrund med filter i och har några funderingar . Är störst bäst eller räcker det med att köra på kortsidan? Skall man har biobollar i eller bara filterkuber? Måtten på karet är 880 mm brett 700 mm högt och 550 mm djupt. Kommer köra SA med dvärgar, scalarer och kejsartetra samt pansarmalar och andra städare. Tacksam för expert råd
#2 - 24 oktober 2012 11:17
tja varför inte bygga en så du kan ha filter bakom. filterkuber är bäst. lite inspiration från den har tråden kanske?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153901
#3 - 24 oktober 2012 11:35
Det är ju ditt fel att projektet blir sjösatt överhuvudtaget. Tänkte bara om större yta är att föredra eller om det räcker med hörn eller kortsida. Vill ju ha så mycket volym i karet kvar som möjligt. Kommer att starta en ny tråd så fort karet levereras och räknar med stöd, tips, kritik och råd från dig och övriga inspiratörer här på zoopet.
#4 - 24 oktober 2012 12:03
haha!
större är alltid bättre. men visst kan du bygga ett hörn eller så. har för mig att en filtervolym på 3% av karets volym är rätt bra mått.

kanske ser konstigt ut om du har filter på en kortsida. det kommer ju inte synas nämnvärt om bakgrunden står typ 4 cm in i karet. o sen fyller hela ytrymmet bakom med filterkuber. som på bilden

klart jag kommer med råd o tips om du startar en tråd :D
#5 - 24 oktober 2012 12:16
hannesc skrev:
haha!

större är alltid bättre. men visst kan du bygga ett hörn eller så. har för mig att en filtervolym på 3% av karets volym är rätt bra mått.

kanske ser konstigt ut om du har filter på en kortsida. det kommer ju inte synas nämnvärt om bakgrunden står typ 4 cm in i karet. o sen fyller hela ytrymmet bakom med filterkuber. som på bilden

klart jag kommer med råd o tips om du startar en tråd :D

Sidan kommer stå in mot en vägg så det kommer inte att synas ändå men jag kör på baksidan :-)) Då är det bara att vänta på att karet skall bli klart. Var har du köpt dina scalarer tycker dom är super snygga? Tänkte försöka få tag på sådana eller redback.

Annons