Var ska jag placera torven

#1 - 11 februari 2003 21:04
Skulle vilja ha hjälp med var i filtret jag ska placera torven.

Jag har nu EHFIMECH och EHFISUBSTRAT i det.

Max Q
#2 - 11 februari 2003 21:27
Du har alltså ett ytterfilter? I översta korgen mellan två tunna lager filtervadd. Om du kör naturtorv (ej granulat) så krydda torven med några korn grovsalt så blir effekten större.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#3 - 12 februari 2003 08:36
Du kan även lägga torv i en nylonstrumpa eller speciell filterpåse och bara låta det ligga i akvariet. Detta ger en mild sänkning av pH och risken för att filtret slammar igen minskar.
#4 - 12 februari 2003 14:15
Vad är det smidigaste då???

Har ett eheim classic 2217 filter så jag har bara en två filtervadd och en vit.

Max Q
#5 - 12 februari 2003 14:37
Det funkar utmärkt att göra enligt mitt förslag ovan med ditt filter. Lite slabbande är det, men det funkar. Det är inte alltid torv i en strumpa räcker till. Du får ingen vidare cirkulation inuti torven i strumpan.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#6 - 12 februari 2003 14:48
Så för att verifiera vad jag tror att du menar så ska jag lägga torven överst i filtert eller?

Har ehfitorf.

Max Q
#7 - 10 oktober 2003 18:29
Hej! Hur skulle det vara om man la torven i en nylonstrumpa i filtret? Om man ser till att vattnet måste passera genom strumpa/torv... Då borde inte filtret slamma igen så fort heller!
#8 - 10 oktober 2003 18:56
Torv är dåligt filtermaterial! Därför är det bättre att fylla filtren med bra filter för biologisk rening och ha torven utanför. Antingen har du torven i nylonstrumpor eller så i nåt gammalt extra innerfilter...
Jag har ett 720 l kar där jag, i närheten av pumparna, gömt två nylonstrumpor med sammanlagt kanske 5 dl torvgranulat.
#9 - 10 oktober 2003 19:20
Hej Max.
Frågan är om du har högt PH värde (PH 8) och vill sänka ,skall du ha torven i en damstrumpa överst i filtret,det ger bäst efekt då.Har man torven fritt hängande utanför filtret avger den humusämnen under längre tid som är lämpligt när man har lågt PH värde.Har man torv i filtert måste man ha koll på PH så att det ej rasar till för låga värden vilket kan gå fort.
MVH Mats
#10 - 14 oktober 2003 20:03
om man nu satte en nylonstrumpa med torv inuti över insuget, hur blir de då? om man nu är så smart att man sätter en barriär mot insuget.
eller om man sätter de på utblåset av ett inner filter, då får maningen vidare otation, men om man har discus så är de väl bra?
#11 - 20 oktober 2003 11:25
Hej!
Är det bara att hämta torv i en mosse och ha i filtret? Eller måste man koka den oxå? Hur mkt sådan torv behövs till ett 540 liters akvarie om man har ett ph på 8 i kranen och vill sänka till ph 7 och göra resten av ph-sänkningen med co2 till 6,5... om man nu ska göra så.. hm...

MVH Rebecca
#12 - 20 oktober 2003 16:41
Du ska göra hela pH-sänkningen med co2 annars kan du inte veta co2-halten i ditt akvarium.

Annons