Var tog kampfiskarna vägen??

#1 - 19 november 2005 19:32
Jag hade (har) en kamphanne och tre honor.
Honorna började bita på hannens fenor, så honorna fick bo ensamma så att hannens fenor kunde växa ut igen.
Nu när jag skulle ta tillbaka 2 av 3 kamphonor till akvariet (för att se om det funkade bättre med bara TVÅ), så fanns där bara EN hona i den lilla tillfälliga akvariet.
De andra två är spårlöst försvunna!
Det tillfälliga akvariet har lock, så de kan inte ha hoppat ut.
Och jag skakade på alla växter, men där var inga där heller.
Var kan de ha tagit vägen??
Inte ÄTER väl kamphonor varandra? Eller?
Där är inga rester alls av de andra fiskarna.
#2 - 19 november 2005 20:16
Jag vet ju inte hur lång tid de fått vara i det tillfälliga hemmet, men att de kan jaga ihjäl och aven äta upp den lägra stående när den är död. Fiskar äter ju det mesta och är även asätare. Dock tror jag inte att en kamphona jagat ihjäl de två andra och satt i sig de två kamphonorna. I så fall skulle den honan som var kvar vara smällfet! Du har ingen katt som kanske har lyckats fiska upp de två kamphonorna eller nått litet hål som de kunnat hoppat ut ur?

//Camilla
#3 - 19 november 2005 20:43
De har varit där drygt tre veckor tror jag.
Katt har jag, men akvariet har lock, så katten kommer absolut inte in där.
Och det finns inget ytrymme alls för dem att ta sig ur.
Honan som är kvar är väl lite större än innan, men inte SMÄLLFET.
Jag förstår verkligen inte var de tagit vägen!
#4 - 19 november 2005 20:46
Det låter ju lite konstigt. Har du matat dem under tiden?

//Camilla
#5 - 19 november 2005 21:02
Jodå, de har fått mat!!
#6 - 19 november 2005 21:07
Nån i familjen som vart nyfikna och tittat och råkat glömt locket och sedan upptäckt att locket var av och lagt på det? Kanske katten var där undertiden?

//Camilla
#7 - 19 november 2005 21:12
Inte det heller. Förstår inte alls. Men det får väl vara så då! Lär kanske aldrig få reda på det ju! *s*

Tänkte passa på att fråga, när du ändå är så flitig på att svara mig, om du är algkunnig?
#8 - 19 november 2005 21:17
Nej.. inte vidare värst. Men jag kan rekomendera att titta på Raven ´s länk i signaturen. Där hittar du massor av länkar till olika sidor om alger.

//Camilla
#9 - 19 november 2005 21:24
Det ska jag göra.
Tack så mycket för hjälpen Camilla!!
#10 - 19 november 2005 21:30
Det var så lite! :)
#11 - 20 november 2005 12:17
Jag vet någon som på liknande sätt mystiskt blev av med sina kampfiskhonor. Visade sig att de hade lyckats ta sig in i filtret och inte kom ut, inte vet jag hur det gick till.
#12 - 20 november 2005 14:59
Märkligt!!
Fast detta kan inte ha hänt här, då de var i ett tillfälligt akvarie utan pump.
Men det är mycket mycket märkligt! *S*
#13 - 20 november 2005 15:24
[QUOTE=C.Ciklid]Jag vet ju inte hur lång tid de fått vara i det tillfälliga hemmet, men att de kan jaga ihjäl och aven äta upp den lägra stående när den är död. Fiskar äter ju det mesta och är även asätare. Dock tror jag inte att en kamphona jagat ihjäl de två andra och satt i sig de två kamphonorna. I så fall skulle den honan som var kvar vara smällfet! Du har ingen katt som kanske har lyckats fiska upp de två kamphonorna eller nått litet hål som de kunnat hoppat ut ur?

//Camilla[/QUOTE]

Hmm, det känns som att det troligaste är att de andra 2 dog av någon anledning och att sen hon som är kvar käkat upp liken.

Annons