våra fiskar dör också:(

#1 - 8 februari 2010 17:07
Vi har ett 56l akvarium där fiskarna dör. De dör inte varje dag utan de dör då och då. För ett par tre veckor sedan dog de sista neontetrorna, 5 st en efter en. För en vecka sedan dog en röd platy och i dag en tigerbarb. Kvar är nu bara en platy, två tigerbarber och en mal av nåt slag samt en eller möjligen 2 räkor (oerhört svåra att se).

Tigerbarben simmade väldigt konstigt i morse, ryckigt och lite upp och ned. När jag kom hem var den död och lite äten på.

Jag matar fiskarna nästan varje dag med flingor eller Tetra Tabibin (tabletter som sjunker).

För ett halvår sedan lämnade jag in vatten för test på vår djuraffär men det verkade ok.

Kan det vara så att fiskarna helt enkelt är gamla eller gör jag nåt fel?
#2 - 8 februari 2010 17:50
Behöver nog veta lite mer info om din skötsel. Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket vatten? Temperatur?

Sen vore det kanske bäst att du köpte hem lite dropptest (inte stickor) till bland annat nitrit.
#3 - 8 februari 2010 18:14
Tills nyligen bytte jag ca 2/3 av vattnet var 3-4e vecka. Nu gör jag det varje vecka, efter rek. härifrån eftersom botten var så grumlig.

Hur gamla blir fiskar egentligen? Kan de helt enkelt ha dött av ålder?
#4 - 8 februari 2010 18:27
janson skrev:
Behöver nog veta lite mer info om din skötsel. Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket vatten? Temperatur?

Sen vore det kanske bäst att du köpte hem lite dropptest (inte stickor) till bland annat nitrit.

varför inte stickor? är dom inte bra? :eek:
#5 - 8 februari 2010 18:36
Man ska inte byta för mycket vatten heller anser jag utan ca 10-30% i veckan eller var 14.e dag beroende på belastning! Ett fungerande filter med tillräcklig filtermassa är också väldigt viktigt för en hälsosam miljö för fiskarna, hur är det på den fronten?
#6 - 8 februari 2010 19:02
Jag vet inte hur det är med mitt filter. Det rinner på bra när jag håller det ovan vatten och det rör sig i vattnet. Filtermassan har jag ingen aning om, menar du själva "luddet" där inne i?
#7 - 8 februari 2010 19:04
samt har du växter i karet ?
platy lever ca 3-5 år tigerbarb 5-7 år beror på temp på vatten mm
#8 - 8 februari 2010 19:10
jag har ganska mycket växter och även en rot. Bra att veta hur länge de lever. Sen vet man inte hur länge de levt i butiken iofs.
#9 - 8 februari 2010 21:07
tigerbarb storlek ca 6.4-7.6cm vuxen
platy ca 5.1-6.4cm vuxen

Annons