Så man ska alltså inte rengöra yngelkaret ens en gång i veckan? Hur ofta matar ni per dag då?
När jag har haft platyyngel på tillväxt i flytyngelkar (sådant som man säter fast på akvarieväggen med sugkoppar) har jag då gjort rent och tagit bort mögliga matrester från "golvet" några gånger i veckan. Och det utan bekymmer!
Jag har använt mig av en glasslåda jag fört in under yngelkaret - då är det ju samma vatten! Man får se till att det är tillräckligt med vatten bara!! Sen har jag ställt lådan på sidan av, försiktigt tippat yngelkaret på högkant så småttingarna simmat ut. Efter det har jag helt enkelt traskat iväg med yngelkaret och sköljt ur det ordentligt, satt tillbaka det i akvariet på sugkopparna och FÖRSIKTIGT hällt tilbaka de små raringarna.
När de varit i yngelkaret har jag matat dem 2 ggr/dag - en knivsudd åt gången. När de varit stora nog och blivit utsläppta har jag fortsatt att blöta upp yngelmaten i skopa och hällt ner till botten åt dem (där de mest håller till) åtminstone en gång om dagen. De äter ju även alger och annat smått & gott på botten.
Men okej..vad JAG gör är inte alltid det rätta :p
Men det har funkat hittills..