våran katt kom idag Maine coon

#1 - 18 augusti 2010 15:17
'i förra veckan var jag och min gubbe och kollade på en katt, en maine coon:D

Hon var en blyg princessa i helt fel miljö.
Hund, skrikiga barn och ett stort hus med jobbig akustik som ekade.
En familj som springer ut och in och tv:n på osv osv.

Det var pga detta som katten såldes.

Nu idag kom hon.
Ägarinnan trodde stenhårt att hon skulle pila in under närmsate soffa/badkar/övrig möbel
Men det första hon gjorde var att gå fram och lägga sej vid mina fötter:D:D

Sen tittade hon runt, öronen rakt upp ögonen vidöppna och den långa svansen stående i vädret
Hon luktar på var enda grej som finns. Och känner och smakar och tittar.
Hon är underbar!!!

Ska försöka få en bild på henne senare
#2 - 18 augusti 2010 15:33
En del verkar tro att husdjur liksom hör till. "Det är så bra för barnen" för att citera en annan drottning.
Har också besökt en sån familj där ljudnivån var konstant HÖG med tv, radio, barnskrik, klamp, rop och som sen skaffade en liten omplaceringshund. Den tycker jag synd om.
Vi fick magkramp av att äta middag där.
#3 - 18 augusti 2010 15:33
Du låter verkligen som en överlycklig liten tös på 7 år som efter långt tjatande fått sin lilla katt:D
Men grattis iaf!:D
#4 - 18 augusti 2010 15:35
Uscha Mumin! Det lät inte alls roligt för en hund att starta sitt nya liv i en sådan miljö.. Stackarn!
#5 - 18 augusti 2010 15:54
Haha!!! nä jag är en understimulerad 21 åring... ganska många likheter med 7åringar.

Jo jag har tjatat länge. men har iaf tittat och funderat som fan på detta.
En katt är rätt mkt! nu ligger hon och trycker under akvariemöbeln, hon får väl ligga där tills hon blir hungrig eller måste gå på toa.

@mumin
dom skaffade maine coon i denna familj därför att just den katten är känd för att vara lugn och sansad, även i barnfamiljer
den andra dom hade var en sån där degklump som bara vill gosa, även om huset står i brand och brandkårens sirener tjuter utanför så skulle den katten inte säga nej till lite gos.
Men diva (som är ett jävligt fult namn) som hon heter (fast vi kallar henne för sojan:p)
Var inte en sånt där mysknippe i den där miljön och då såldes hon.

Inte alla familjer fattar att dom är fel för katten/hunden dom tror att katten/hunden är CP i huvet eller nåt
#6 - 18 augusti 2010 20:54
bild på sötisen:)

[ATTACH=CONFIG]36369[/ATTACH]
#7 - 18 augusti 2010 21:48
Syns vem som snart bestämmer i den lägenheten:p...
#8 - 18 augusti 2010 22:14
ansjo skrev:
Syns vem som snart bestämmer i den lägenheten:p...

Kommer bli väckt, sönderkraffsade möbler, uppfångade fiskar, akrobatiska konster på akvariet osv osv...
Men sen kommer den lilla marodören och vill ha lite kärlek och då är alla dumheter som bortblåsta;)
#9 - 18 augusti 2010 23:52
Grattis till kissen, vad bra att han fick ett nytt hem då.
#10 - 19 augusti 2010 00:05
Men ÄR ju förbud på kattbilder. Allergi så går inte och inga äcklande blider då. Hade en ibland fjärtmarodösom låg på brsötet. Jättemysigt tills en doft kröp upp och var inte at leka med. Tysta rackare, men dödande, från en smilande katt som bara myste med oskyldiga kattögon.
#11 - 21 augusti 2010 10:07
Dagarna går och hon blir lugnare dag för dag...
Hon har varit livrädd för köket sen hon kom, men eftersom hennes mat står där inne så måste hon övervinna rädslan.
Och idag så satt hon i fönstret och kollade på alla som gick förbi:)

Hon har upptäckt att min fotölj som står brevid datorn är väldans mysig:)

sk kärleksbett delar hon ut:) skitmysig!
ahh den här katten är så söt.

Och det bästa av allt. hon håller käft på natten;)
[ATTACH=CONFIG]36473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36474[/ATTACH]
#12 - 21 augusti 2010 11:52
En sån söt sköldpadda :)...
#13 - 22 augusti 2010 09:42
Maine coon är så hilma fina :) Jag känner en som har en som är 6mån, en hane. Han väger nu 6 kg och skulle ungefär väga 14kg som vuxen. Hans pappa vägde det. Det är häftiga katter och ganska ovanliga skulle jag tro:) Grattis!:d
#14 - 22 augusti 2010 12:15
hon är otroligt smal.... Men jag försöker biffa upp henne lite, synd bara att hon är rädd för köket...
Men jag vill inte nalla med henne och ge maten där hon vill ha den, köket är ofarligt och där äter alla andra så hon får äta där, skrajsen or not.
Men är det nån som vet ett bra TORRfoder att ge henne, så hon blir lite rundare.
Just nu får hon royal canin kitten 36.
Men hon verkar inte digga speciellt...

Annars blir hon lugnare och lugnare dag för dag:)
Nu idag fick jag ett litet moment, hon la sej frivilligt i mitt knä för första gången:) yiiiii!!!! hihihih
#15 - 22 augusti 2010 12:39
Är hon kastrerad? Okastrerade honor kan vara väldigt smala...

Varför kitten 36? Undrar om det inte finns torrfoder för långhåriga katter oxå. Brukar ge mina Indoor... men brukar variera lite mellan de olika royal canin sorterna.
#16 - 22 augusti 2010 12:50
Är hon kastrerad? Okastrerade honor kan vara väldigt smala...

Varför kitten 36? Undrar om det inte finns torrfoder för långhåriga katter oxå. Brukar ge mina Indoor... men brukar variera lite mellan de olika royal canin sorterna.

Förra ägaren sa att kitten 36 var bra för smala katter så jag körde på det.
Kattungar framförallt då, men har man en smal katt så blir hon rundare snabbare...

Nej hon är inte kastrerad, hon hade en stor kull i början av sommaren och hade tydligen diat VÄLDIGT länge så hon var riktigt mager.
Får pröva lite andra sorter också, dom har ju bra urval så det borde finnas nåt som passar.
Och som sagt BARA torrfoder...sån där burkmat luktar äckel och så känns det bara som att det är 99%vatten i skiten.
#17 - 22 augusti 2010 12:59
Där har du förklaringen till att hon är mager.
Men även honkatter utan ungar kan bli väldigt smala, har haft honor som inte ätit alls under löptiden... och löpte gjorde stup i kvarten.
#18 - 22 augusti 2010 13:04
Där har du förklaringen till att hon är mager.

Men även honkatter utan ungar kan bli väldigt smala, har haft honor som inte ätit alls under löptiden... och löpte gjorde stup i kvarten.

Jo men det kan inte vara hälsosamt att vara så smal som hon är:p
Värsta anorexiakatten.... Måste försöka få i henne nått fett, som hon gillar.

Hon ligger brevid mej nu och mediterar till mike oldfield:p
#19 - 22 augusti 2010 13:16
fick lite bilder på henne:)

[ATTACH=CONFIG]36510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36512[/ATTACH]
#20 - 22 augusti 2010 13:19
Superfin katt ni har skaffat! En riktig sötis, verkligen!:)

Testa du någon annan Royal Caninvariant, det finns ju en hel del. Våra Rexar äter Royal Canin för kastrater av motsatt anledning, kastrerade hannar lägger gärna på sig massor i vikt. Gillar heller inte äcklig burkmat.[V] Våra får vanlig tonfisk på burk en gång i veckan och de fullkomligt älskar det! (Minns att vår gamla katt fick någon riktigt fin burkmat, lite då och då, har glömt vad den hette, inköpt i zooaffären. Inte alls lika illaluktande som de "vanliga" man köper i butikerna. Lite dyrare men man kan ju ge lite ibland bara för att sätta guldkant på tillvaron. Katter är ju små gourméer.:d
#21 - 22 augusti 2010 13:20
Prova pillarumpgodis:)...
#22 - 22 augusti 2010 13:25
ansjo skrev:
Prova pillarumpgodis:)...

Haha!!! ett bra näringsrikt foder för katter;)
#23 - 22 augusti 2010 13:32
Dexter skrev:
Superfin katt ni har skaffat! En riktig sötis, verkligen!:)

Testa du någon annan Royal Caninvariant, det finns ju en hel del. Våra Rexar äter Royal Canin för kastrater av motsatt anledning, kastrerade hannar lägger gärna på sig massor i vikt. Gillar heller inte äcklig burkmat.[V] Våra får vanlig tonfisk på burk en gång i veckan och de fullkomligt älskar det! (Minns att vår gamla katt fick någon riktigt fin burkmat, lite då och då, har glömt vad den hette, inköpt i zooaffären. Inte alls lika illaluktande som de "vanliga" man köper i butikerna. Lite dyrare men man kan ju ge lite ibland bara för att sätta guldkant på tillvaron. Katter är ju små gourméer.:d

Ja tonfisk älskar hon... men det är ju lite mer fredags midda;)

Får dra till djuraffärn och köpa lite olika och testa mej fram, huvudsaken är ju att hon äter regelbundet.
Nu måste man hitta på roliga saker för att hon ska äta..typ kasta matbitarna över golvet så hon jagar dom, eller lägga dom i en sko så att hon gräver efter dom.
Äta direkt ur skålen gör hon bara när hon gått utan mat i flera timmar:O Och då tar hon bara nån liten bit...

[ATTACH=CONFIG]36513[/ATTACH]
#24 - 22 augusti 2010 17:44
Vilken underbar katt, Sitter här och är lite ledsen för min katt som jag skaffade 96 har försvunnit, och det är väldigt olikt honom att vara borta så länge, trodde aldrig att man skulle sakna en katt så.
#25 - 22 augusti 2010 18:50
karrokaja skrev:
Ja tonfisk älskar hon... men det är ju lite mer fredags midda;)

Får dra till djuraffärn och köpa lite olika och testa mej fram, huvudsaken är ju att hon äter regelbundet.

Nu måste man hitta på roliga saker för att hon ska äta..typ kasta matbitarna över golvet så hon jagar dom, eller lägga dom i en sko så att hon gräver efter dom.

Äta direkt ur skålen gör hon bara när hon gått utan mat i flera timmar:O Och då tar hon bara nån liten bit...

[ATTACH=CONFIG]36513[/ATTACH]

Haha, det kan ju vara lite jobbigt i längden kanske, att behöva kasta varje liten matbit för att hon ska äta. Man kan ju ha liiite annat att göra om dagarna.;)
#26 - 22 augusti 2010 19:20
Vilken underbar katt, Sitter här och är lite ledsen för min katt som jag skaffade 96 har försvunnit, och det är väldigt olikt honom att vara borta så länge, trodde aldrig att man skulle sakna en katt så.

:( låter verkligen oroväckande...
en 14 år gammal katt. hmm det känns som han gjort katt-tricket och dragit sej undan...
Men sen kan det också vara så att han en vacker dag står där och MJAUUUU!! MAAAAT;) (håller tummarna för det sista)
#27 - 22 augusti 2010 19:22
Dexter skrev:
Haha, det kan ju vara lite jobbigt i längden kanske, att behöva kasta varje liten matbit för att hon ska äta. Man kan ju ha liiite annat att göra om dagarna.;)

Haha! lite jobbigt är det...
Men egentligen ska jag inte stressa hon har knappt varit här i 4:a dagar.
Och det händer nya saker hela tiden, så hon kommer nog sitta där vid skålen och knapra, eller att hon lär sej att kasta bitarna själv:p:D
Bilagor:
#28 - 22 augusti 2010 19:52
Vilken söt katt, vilka fina gröna ögon :)
#29 - 22 augusti 2010 22:13
karrokaja skrev:
:( låter verkligen oroväckande...

en 14 år gammal katt. hmm det känns som han gjort katt-tricket och dragit sej undan...

Men sen kan det också vara så att han en vacker dag står där och MJAUUUU!! MAAAAT;) (håller tummarna för det sista)

Jo jag håller tummarna för de också, det värsta är när man inte vet vad som hänt. Men nog med det, gillar din katt. Tror inte jag sett en sådan katt tidigare, väldigt söt :)

Hoppas allt går bra.
#30 - 26 augusti 2010 06:37
karrokaja skrev:
Förra ägaren sa att kitten 36 var bra för smala katter så jag körde på det.

Kattungar framförallt då, men har man en smal katt så blir hon rundare snabbare...

Nej hon är inte kastrerad, hon hade en stor kull i början av sommaren och hade tydligen diat VÄLDIGT länge så hon var riktigt mager.

Får pröva lite andra sorter också, dom har ju bra urval så det borde finnas nåt som passar.

Och som sagt BARA torrfoder...sån där burkmat luktar äckel och så känns det bara som att det är 99%vatten i skiten.
Iams torrfoder är i särklasst det bästa och godaste för din katt, ganska dyrt med det ä också drygt så man ger en mindre mängd! http://www.iamskatt.se/
#31 - 26 augusti 2010 08:42
Jag har också en maine coon, de är verkligen underbara!
#32 - 26 augusti 2010 09:05
aha! en tråd skapad av KAjan som handlar om Sojan, varför är ja inte förvånad :P
Jag bara ÄLSKAR Sojans ögon. De påminner mig om Yodies :) Super intensiva gröna ögon med grå päls. En dag ska jag ha en Yodie katt igen...innan jag blir gammal och dör.

Kanonfina bilder och skönt att hon inte är rädd för köket mera :) Köp en aktivitetsboll =) ha kattgodis i den :) eller lyxmat.

Tips är att inte låta maten stå framme. Ge henne morgon och kväll. (helger morgon lunch och kväll)
På så sätt blir hon hungrig. Och nej katter ska inte ha tillgång till mat jämt. Förstår inte vart folk har fått det ifrån. Hundar har inte det, fiskar har inte det...

Vill du göda upp henne, köp Kattungefoder och allt annat än Royal. Hittar du Orijens kattfoder KÖP! Bästa foder någonsin. Både för hundar och katter :)

Fan vad kul Karro!! R vill se henne och jag vill se henne =) och Lex han kommer tycka hon är SKITÄCKLIG. (och hata er)
Han är livrädd för inomhuskatter.
#33 - 26 augusti 2010 18:29
Underbar katt! Eftersom ni inte har haft henne jättelänge så tycker jag inte att du ska bli orolig för att hon inte äter tillräckligt mycket än. Kattunge mat brukar ju innehålla mer fett och vuxna katter brukar bli tjockare av det så fortsätt att ge henne det, om hon gillar det. Hon går nog upp i vikt allt eftersom. Där hon bodde förut kanske hon inte fick tillräckligt mycket ro för att äta sig mätt och alltså inte är van vid att äta så mycket. Och det tar ju lite tid innan man vänjer sig vid att äta mer :)
#34 - 21 september 2010 18:08
Du får skynda dig och gosa mycket med henne. Maine coon ter sig ofta till en person och diskriminerar andra personer i hushållet.
Sen pratar dom väldigt fint med.
#35 - 22 september 2010 17:52
Nej!!

Nu orkade jag inte med hennes fjanterier!
Att åka tåg till södertälje för att kattjäveln ska ha mat är bara för mkt!
Köpte en påse kattmat på konsum istället, hon vägrade i 3 dagar men nu äter hon det:)
Och jag slipper betala dyra pengar för att åka in och skaffa mat till henne.

har inte märkt av att hon är partisk mot någon... men jag kan tänka mej att hon gillar killen mer då han absolut inte kommer befatta sej med kloklippning eller att kamma ut tovor i pälsen.
Så jag kommer vara den där dumma som håller fast henne mot hennes vilja:p

Annons