Vård av malawiyngel

#1 - 25 augusti 2006 22:06
Har precis inhandlat lite nya mindre akvarium för att kunna ta hand om mina malawi yngel. Dock blev starten lite snabbare än jag tänkt då två honor spottade i 375:an dagen efter jag fick hem dem och jag fick ner håven och fick räddat de flesta. Så jag sitter nu med yngel i två stycken ej inkörda kar och bävar för nitritproblem.

Det jag är mest orolig för är ett 56 liters akvarium med 14 st rödzebrayngel på cirka 13-15 mm i. Jag byter cirka 1/3 av vattnet per dag och matar på ganska rejält med krossat pellets som de äter med god aptit.

Några frågor då:
1. Kör nu med en ganska klent luftfilter i detta kar. Har även ett 500l/h pumphuvud med blå filtermatta att sätta i detta kar. Skall jag sätta i detta nu eller blir det för bra fart i karet?

2. Kommer mina dagliga vattenbyten att klara mig ifrån nitritproblem tror ni eller kommer jag hitta alla ynglen döda en morgon?

3. Anser ni att det funkar att bara mata med krossad pellets eller bör man även köra med artemia?

4. Vid vilken storlek bör jag flytta dessa yngel till ett större kar.

5. Räcker 112 liters för att dra upp dem till sälj/gebortbar storlek.
#2 - 26 augusti 2006 06:30
Jag fick rödzebrayngel och trewavase rostyngel för 6 veckor sen, dom matade jag med artemia dom 2 första veckorna 5 ggr/dag sen bytte jag sakta till räkmix med pellets i, så nu äter dom bara räkmix och växer så det knakar. Jag flyttade mina till ett 112l när dom var ca 3 veckor. Angående fråga 1 & 2 så har jag ingen aning är ju ganska ny i akvarievärlden men jag byter ca 20% varannan dag och det funkar för mej. Hoppas att du får lite bättre svar av "experterna"
#3 - 26 augusti 2006 07:56
Var försiktig med att sätta ner en pump som tar 500L./h i ett såpass litet kar, det är stor risk att ynglena inte klarar av att hålla sej borta från insuget, och då dras de in i filtret.Se bara till att den pumpen du har nu håller rent det mesta, det krävs inte så mycket i det karet.

Vad beträffar fråga nr 2, så fortsätt att göra mindre dagliga vattenbyten, oftast så går det bra. Gör det i ca. 2 veckor, sedan kan du trappa ner vattenbytena, men eftersom karet är litet så måste du göra tätare vattenbyten även sedan.

De bör få Artemia som huvdmål, åtminstone ett par tre veckor, sedan kan du ge dom litegrann torrfoder och räkmix.

De kan mycket väl gå på tillväxt i ett 112 liters akvarium sedan. Flytta dom när de nått en storlek på ca.2-3 cm.

Lycka till.

Mvh.Ida

Annons