Värdelös timer från Clas Ohlson

#1 - 16 november 2008 14:31
Efter att ha köpt ett två-pack elektroniska kopplingsur på Clas Ohlson så vill jag varna andra för denna produkt. Tvåpacket har ett väldigt sympatiskt pris, men de är inte att lita på överhuvudtaget.

Jag har gått tillbaka med en av dem då den slutade fungera. Något som sedan visade sig gå att återställa med resetknappen som finns. Något jag sedan har fått göra två gånger till på det halvår jag har haft dem. Då har jag bara använt ett av dem, för att sköta belysningen i akvariet. De blir helt blanka och verkar i övrigt stendöda.

Inte nog med detta (att de går två månader och sedan måste hårdresettas), en av dem jag har använt har dragit sig minutvis per dygn, vilket knappast är helt bra för plantorna. Utan att ha exakta mätningar så rör det sig om att klockan i dem har dragit sig ungefär en timme på mindre än en månad.

Jag köpte dessa ut i tron att man med dagens elektronik faktiskt kunde bygga tidur som var exakta och ändå billiga. Ack så jag bedrog mig. Någon som har tips på tidur som faktiskt fungerar?

Nu ska jag sluta gnälla. Det är ju inte som att det har stängt av filtret så att det dött ut heller...
#2 - 16 november 2008 14:41
Har haft problem med både clasohlssons timer o rustas.
Dock inte pga missvisning utan att de väsnas.

Hittade en gammal "Philips timer" från 1980 o den fungerar hur bra som helst.
#3 - 16 november 2008 15:10
Väsnas gör även IKEAS 2packtimer för 30 kr.. BÅDA två! Bäst är Willys digitala timer, den är tyst och klarar strömavbrott :D
Guest
#4 - 16 november 2008 15:17
Jag använder denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952549
Den går fortfarande exakt efter ~7månaders användande. Stänger av sig själv vid 22.00 och tänds 8.00.
#5 - 16 november 2008 15:20
Narii skrev:
Jag använder denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20952549

Den går fortfarande exakt efter ~7månaders användande. Stänger av sig själv vid 22.00 och tänds 8.00.

Använder samma sedan ett par år. Har 4 st igång hemma faktiskt, använder även till fönsterbelysning etc. Har aldrig krånglat.
#6 - 16 november 2008 15:23
Själv så har jag nån digataltimer från Biltema. Är inte alls nöjd. Klockan drar sig då och då.
#7 - 16 november 2008 16:40
Har också denna timer och dom har fungerat perfekt under ett drygt år nu.
du kanske har fått måndagsex?
#8 - 16 november 2008 17:58
Jag har bytt ca 100-120 st clas olsson timers på ett år innan jag slutade använda dem.
#9 - 16 november 2008 18:00
Måndags-sex?
Nåväl nu när man ofta kan köpa analoga timers för 10 spänn styck på specialpris tycker jag att det är för mycket att begära att de skall gå som tysta klockor när inte ens våra dyra datorer klarar att gå rätt utan att synka upp en gång i veckan.
;)
#10 - 17 november 2008 09:48
Jag har precis köpt 4 av dom du beskriver.
Helt klart jag ska vara rädd om kvittot.
Kört dom 5 dygn ,jag ställde dom exakt efter en klocka som jag vet går rätt.
Än så länge går dom rätt.
Om dom skulle vara kass , någon som vet var man annars hittar sådana små digitala kopplingsur?

Kom på en sak, ni som haft problem, här ni vanlig ballast eller HF-don i era ramper.
Tänkte om det kunde vara spänningsspikar från vanliga ballaster som slår ut kopplingsuren?
#11 - 17 november 2008 12:07
Jag har länge haft flera timers av den typ som Narii och Olivin nämner. Fungerar kanonbra. Tiden drar sig inte och de är självfallet knäpptysta.
#12 - 17 november 2008 12:52
flygrc skrev:
Jag har precis köpt 4 av dom du beskriver.

Helt klart jag ska vara rädd om kvittot.

Kört dom 5 dygn ,jag ställde dom exakt efter en klocka som jag vet går rätt.

Än så länge går dom rätt.

Om dom skulle vara kass , någon som vet var man annars hittar sådana små digitala kopplingsur?

Kom på en sak, ni som haft problem, här ni vanlig ballast eller HF-don i era ramper.

Tänkte om det kunde vara spänningsspikar från vanliga ballaster som slår ut kopplingsuren?

Det är både de små och de större kopplingsuren från Classe som strulat felet består i att de slutar att stänga av sig efter ett par dagar eller veckor. Men de jag bytt det stora antalet av är de små. Belastningen har varit runt 250 Watt men även mindre, enligt spec:en ska de tåla 16 A. Jag tror att alla små kopplingur är tillverkade i samma fabrik, även IKEA:s.

Belastningen har varit lysrör med gamla balaster. Men jag har en del andra bättre timers som driver mer än 500 W utan problem, de bästa är sådana som beskrivs som utomhustimer.
#13 - 17 november 2008 12:55
Jag instämmer med larson, har själv likadana och de drar sig nåt djuriskt... Skräp kan man kort och gott kalla dom.
#14 - 17 november 2008 17:50
Ett problem med timers och lysrörsramper med "gammaldags" drosslar är att drosseln ger en induktiv last som inte blir det samma som att bara räkna P=U*I rakt av.
Ibland anges dock vad timern klarar i induktiv last men inte alltid.
Om det anges brukar det stå innom parantes tex 10(2)A, där 10A anger max belastning vid vanlig resistiv last och 2A är max belastning vid induktiv last.
#15 - 17 november 2008 17:59
Har nog det billigaste skitet som finns på Marknanden och det håller än efter alla dessa åren,ibland har man tur ibland otur och jag tillhör den senare otur med allt men dem håller än i alla fall.
#16 - 17 november 2008 18:03
Min erfarenhet av elektronikprylar från Clas Ohlsson är att köper man två av samma sak, så pajar den ena. Har lite olika timers, några säkert köpta på Clas Ohlsson, och några på elavdelningarna i snabbköp, och de brukar funka lite si och så. Att de rasslar, och saktar eller snabbar sig är väl inte så ovanligt.

Annons