Värdena är åt skogen!

#1 - 20 februari 2013 20:45
Jag fick hem min JBL Tastlab-väska härom dagen och igår kväll testade jag allt. pH (7,2), ammonium (<0,05 mg/l), nitrit (0,025 mg/l) och nitrat (1 mg/l) såg bra ut (väl?). MEN vattnet är alldeles för mjukt och järn- och fosfatvärdena är skyhöga:

GH: 3 °dGH
KH: 3 °dKH
PO4: >1,8 mg/l
Fe: 0,6 mg/l

Jag gjorde ett 40% vattenbyte nu när jag kom hem från jobbet (en fantomtetra låg död nu ikväll och mina 12 amanoräkor som jag köpte i förrgår kväll var borta imorse - pga det mjuka vattnet? De har verkligen inte bara gömt sig, utan de är helt borta) och jag har inte tillfört några preparat nu efter vattenbytet, då jag inte vet vad som tillför all denna PO4! Järnet inser jag ju är Happy-Lifes HappyFerro, vilket jag absolut inte kommer att tillsätta förrän värdena tillåter det. Men vad är det som sänker hårdheten och vad är det som tillför PO4?

Jag har ett fyra veckor gammalt 96l akvarie med 8 kardinaltetra, 6 fantomtetra, en dalmatinermolly (jag tog över fiskarna från en kvinna som ville avveckla sitt akvarie) och 4 Corydoras atropersonatus.

Det som jag använder i akvariet (och som jag kan tänka mig skulle kunna vara med och påverka värdena) är:

----------------------------------------
[TABLE="width: 291"]
[TR]
[TD="width: 291"]Nature Soil by Olivet Knott, Fin Svart

[TR]
[TD="width: 291"]HAPPY-LIFE HappyCont (tar bort klor och tungmetaller ur kranvatten)

[TR]
[TD="width: 291"]HAPPY-LIFE Liquid Filtering Medium

[TR]
[TD="width: 291"]HAPPY-LIFE Happy Plant

[TR]
[TD="width: 291"]HAPPY-LIFE Happy Ferro

EasyLife EasyCarbo

[TR]
[TD="width: 291"]Ektozon salt

[TR]
[TD="width: 291"]Tropica Plant Growth system 60

[TR]
[TD="width: 291"]HAPPY-LIFE Happy Carbo

[TR]
[TD="width: 291"]Waterlife pH Buffer Stabilisator

......................................................

Någon som har några idéer om vad jag gör fel?
[TR]
[TD="width: 291"][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
#2 - 20 februari 2013 20:47
Jag matar bara varannan dag och knappt någonting alls när jag väl matar. Jag går efter "Det är bättre att mata för lite än för mycket".
#3 - 20 februari 2013 21:05
Mitt eget vatten är identiskt med ditt. Har lika mjukt vatten KH3.
Pga gödningen (använder PMDD) ligger mitt Fosfatvärde lika högt. Tror skalan på JBLs Fosfat-test går för lågt. Så om det är åt skogen så har vi det lika risigt ;) Jag är inte så säker på att det är så dåligt som du tror faktiskt. Men det finns säker halv-kemister här på Zoopet som vet bättre. De flesta fiskar och räkor klarar våra vatten mycket bättre än vad vi tror.
Däremot märker jag att mina Amano reagerar på EC. Där kan det vara bra om man inleder med halv normaldos de första veckorna. Dessutom står det på vissa ställen att just Amanos reagerar starkare på EC i mjukt vatten. Kanske är det så?
Men alla de andra kemikalierna och gödningarna du använder är jag okunnig om. Vill helst ha så lite annat i vattnet som möjligt (ändå använder jag EC och PMDD).
Varför tror du vattnet är dåligt i burken?
#4 - 21 februari 2013 07:47
Jag gick bara efter de rekommenderade värdena som följde med testkittet och där stod att de bästa värdena för Fe är 0,05-0,2 mg/l (och jag har 0,6), PO4 är <1,0 mg/l (och jag har >1,8). Hårdhet har jag fått för mig är viktig för många fiskar, men det är kanske inte så noga med just hårdheten, då? De rekommenderade värdena är främst för optimal tillväxt av växterna och för att minimera algerna så mycket som möjligt, står det. Jag har för mjukt vatten för att pH och GH ska lägga sig i rätt förhållande för att CO2 ska vara optimalt. Det kan väl ändå inte skada att försöka höja GH och KH?
#5 - 21 februari 2013 07:48
Jag testade kranvattnet igår och det innehöll nästan ingen PO4, så det måste komma ifrån något av det som jag tillsätter, tycker jag. Eller kunde det uppstå från fiskmat, avföring och växtdelar?
#6 - 21 februari 2013 08:17
Har också mätt fosforhalter i burkarna då och då, och värdena har så gott som alltid varit höga. Det verkar dock inte som om just de höga fosforhalterna verkar påverka varken fisk eller växter negativt. Möjligen öppnar det upp för senare cyano-invasion, men höga fosforvärden är inget som jag hade oroat mej över.

Hm. "Tinwelende"? Finns det en ytterligare Tolkien-nörd härinne, tro? Det påminner om ett av Thingol's "äldre" namn... :)
#7 - 21 februari 2013 12:58
Haha, mycket riktigt. :P Tolkien-nörd in i själen. ;) Namnet satte jag däremot ihop själv från quenyan när jag skulle på lajv för några år sedan och så har det liksom fått följa med mig på Internet sedan dess. :)

Men då bryr jag mig helt enkelt inte om fosfatet så himla mycket, då. Vilken lättnad. :) Järnet antar jag att jag kan sänka bara genom ett par vattenbyten till och genom att inte häva i mer järngödning [:o].

Men hårdheten, då? Bör jag inte bara höja den med lite GH-salt och ta i lite pH-buffer 7,2 om det nu skulle störa pH:t? Eller blir det att lägga sig i för mycket? Som sagt, för CO2s skull så står det att jag borde ha högre GH för att få ut som mest av min CO2 (i relation till vad pH-värdet är)... Vad skulle ni rekommendera? :confused:
#8 - 22 februari 2013 12:26
Mitt tips är att du väntar lite med alla tillsatser tills karet mognat. Det har ju bara varit igång 4 veckor!? Nu till att börja med kan du få lite nitrit vilket kan få vissa fiskar att må dåligt eller dö. Känns som alla tillsatser gör karet lite instabilt nu i början.

Låt karet gå, gör vattenbyten och dosera då easy-life, mata sparsamt. När karet väl satt sig så kan du börja dosera ämne för dina växter ( om du har växter som kräver detta). Många växter klarar sig med kranvatten och rätt ljus. Jag har aldrig mätt något i mina kar så länge det inte rör sig om lekkar då jag dragit ner ph, kh och nitrat.
#9 - 22 februari 2013 12:37
Nenlya ea mára, vá aí. ;)
#10 - 24 februari 2013 19:52
Haha, hantalë! Sailavë quétina!
#11 - 24 februari 2013 19:55
Mitt tips är att du väntar lite med alla tillsatser tills karet mognat.

Jag gjorde ett nytt delvattenbyte idag och hällde inte i någonting nytt. Jag matar väldigt lite varannan till var tredje dag, bara. Jag ska testa vattnet igen imorgon och se om det inte har blivit bättre bara tack vare de här två senaste vattenbytena som jag gjort utan att hälla i en massa medel efteråt. ;) Tack för tipsen och stödet!
#12 - 14 mars 2013 20:54
Näe... Det är något som inte stämmer. Det vill inte hamna i balans! Jag har undvikit att hälla i massa medel och bara försökt få upp GH med hjälp av GH-salt så att koldioxiden över huvud taget ska ha någon effekt.

Jag gjorde ett 40% delvattenbyte i måndags och i tisdags var det fullt av trådalger på växterna igen. Den enda förändringen som blev var alltså att jag bytte 40% av vattnet och tillsatte 1 tsk Ektozon, för en corydoras och min indiska glasmal var slöa (malen, som är 10 år gammal) låg och vilade mot nålgräset, vilket han aldrig har gjort innan, så nånting är det ju som är fel).

Här är exakt allt jag har gjort med karet det senaste:

[TABLE="width: 275"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]24-feb-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vattenbyte 40 % = 30 l[/TD]
[TD]Tillsatte ingenting[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1 kardinaltetra dog[/TD]
[TD]Förmodligen hög ålder (3 år) i kombination med mjukt vatten och hög Fe- och PO4-halt[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]25-feb-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bytte till ny CO2-patron[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vattentest:[/TD]
[TD]pH: 7,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]GH: 3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]KH: 3[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Temp: 24,5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NH4: <0,05[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO2: <0,01[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO3: 1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]PO4: 1,4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fe: 0,2[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]CO2: 10[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Inköp:[/TD]
[TD]GH-Salt Noraq 250 g[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]GH-Salt:[/TD]
[TD]Tillsatte 1 mått[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]26-feb-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]27-feb-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]GH: 6[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]KH: 4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]03-mar-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vattenbyte 40 % = 30 l[/TD]
[TD]Tillsatte GH-Salt 3 mått[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]11-mar-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]GH: 9[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Temp: 24,4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO2: 0,025[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO3: <0,5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]PO4: 0,2[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fe: 0,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vattenbyte 40% = 30 l[/TD]
[TD]Tillsatte Ektozon 1 tsk[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]14-mar-13[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]GH: 7[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Temp: 24,9[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO2: <0,01[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]NO3: <0,5[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]PO4: 0,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]Fe: 0,1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tillsatte:[/TD]
[TD]GH-Salt 1 mått (GH steg till 9)[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]HAPPY-LIFE HappyCont 25 ml (för 40 l vatten)
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Vad har jag gjort för fel? Jag vill få upp KH också. Men jag antar att jag bör vänta med det? Det känns som att till och med de här små svängningarna i GH har gjort att jag fått alla dessa trådalger.

Efter att jag tillsatt GH-saltet idag, så klarnade vattnet (som till och med hade börjat få svävaralger imorse) och trådalgerna ser ut att ha dragit sig tillbaka lite bara sedan imorse. Men fiskarna mår inte bra...

Akvariet är bara 7,5 vecka gammalt, så jag förstår att det inte har mognat helt än... Men kan jag inte ens tillsätta CO2 såhär i början?

Jag matar bara varannan-var tredje dag och det enda jag tillsätter varje dag är CO2 och 2ml EasyCarbo.
#13 - 14 mars 2013 21:05
Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.
I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...
#14 - 14 mars 2013 21:10
Okej! Är det så enkelt? :)

Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).
#15 - 14 mars 2013 21:47
Jag kan ingenting om CO2 så en nyfiken fråga, varför både CO2 & EC?

En annan tanke jag fick var att en Corydoras är ju känslig mot salt så om den är dålig så blir den nog inte bättre av salttillsats.

Bikarbonat köper du i närmaste mat affär (bland bak grejorna)
#16 - 14 mars 2013 21:57
Tinwelende skrev:
Okej! Är det så enkelt? :)

Vart får man tag på bikarbonat? (För jag antar att det inte funkar med "pH/KH Plus", eftersom även pH höjs då).
Bikarbonat finns i varenda kryddhylla på matbutiker:) Bikarbonat och allt som höjer Kh kommer ju även att dra upp Ph men det fina med Co2 är ju att du kan hålla ett högt Kh och samtidigt sänka Ph:) När du tillsätter bikarbonat gör du ett vattenbyte först (för att sänka ev. ammonium i karet) och sen är det bara att tillsätta en tex en halv tsk bikarbonat till att börja med och mäta efter 10-15min och fortsätta tills önskat Kh uppnås (typ 8-10 tror jag är lagom).

Men du lär nog ta tag i nitratbiten först av allt, du måste få igång nitratproduktionen i akvarium o filter...
#17 - 15 mars 2013 05:37
Ja, jag förstår inte varför nitraten inte höjs - gör jag vattenbyten för ofta!? Jag byter 40 % en gång i veckan och slamsuger samtidigt, men eftersom jag har Oliver Knott's Nature Soil, så trycker jag inte ned slamsugaren i bottenmaterialet, utan bara låter den suga upp det den kan från ytan. Det är därför jag gör vattenbyten så ofta, eftersom jag trodde att det skulle bildas väldigt mycket nitrit av allt som ligger där och gottar sig (särskilt nu i början innan karet är moget). Men jag har aldrig ens kunnat mäta upp nitriten högre än vad som syns i värdena i mitt inlägg här innan. Jag har aldrig märkt av någon nitrit-topp! :confused:

Jag har inte rört filtret alls än så länge, förutom i måndags när jag slamsög. Då sköljde jag ur filtervadden (i en hink med akvarievatten som jag nyss hade slamsugit upp), eftersom det var helt brunt och jag ville inte att det skulle sättas igen (men var det dumt att göra det redan nu? Vattnet i hinken blev i alla fall knallbrunt). Filtret är en BioBox 2: http://www.aquarent.info/product_info.php/products_id/4419

Bland bakgrejerna, ja... Där ser ni hur ofta jag bakar... :p

Mattias: Jag har en Tropica Plant Growth system 60. Det är gjort för lite mindre akvarier, så jag kompletterar med EC så att det ska täcka mina 95 l. Tack för tipset med saltet! Jag trodde inte att så lite skulle räcka för att få den att må sämre, men det gjorde det säkert då. :( Jag får skippa saltet totalt framöver. Tack!

Så bikarbonat och de medel man kan köpa (pH/KH Plus) gör precis samma sak, bara det att bikarbonat blir betydligt billigare?

Tack för all er hjälp!
#18 - 15 mars 2013 07:18
Hej på dig.. herre jisses vad kemikalier du har till ditt kar. Låter jobbigt att ha koll på allt detta. Det enda jag har i mitt kar förutom vatten är lite Sera aquasafe (vattenberedningsmedel) och PMDD nån gång ibland. Och någon enstaka gång 2 tsk salt om jag ser nån liten skada på en fisk eller om de börjar klia sig. Sist var det filtret som var smockfullt med gegg som var orsaken. Skäms på mig.. [:o] Då tar jag vanligt bordssalt eller grovt havssalt.
EC hade jag tidigare. Men slutat med det eftersom växterna trivs gott och bubblar fint mot kvällen utan det.

Angånde bottnen. Du ska alltid enbart suga upp det som ligger på ytan. ALDRIG böka runt nere i gruset. Införskaffa istället ett gäng malajsiska sandsnäckor som gör det jobbet åt dig.

Jag har ett juwel 180 l som varit igång nu i 9 månader.

Ta det lugnt.. ha tålamod. Det tar sin lilla tid att tuffa igång ett kar.
#19 - 15 mars 2013 07:54
Ja, jag tror nog att alla mina medel är overkill. Jag har börjat inse det nu... [:o]

Men växterna bubblar inte alls. Vallisnerian vissnar och gräset bara samlar upp massa skräp från vattnet eller så får det massa trådalger på sig. Men jag börjar ju inse att orsaken är att jag har försökt skynda fram en bra balans med alla mina medel ...vilket jag egentligen vet aldrig funkar... Men lär man sig...? Nej. :( NU kanske jag har lärt mig, däremot.

Jag ska försöka att ha tålamod nu, jag lovar. ;)
#20 - 15 mars 2013 10:55
Jag tror nog att det kan vara bra att nollställa karet och sen lugnt och metodiskt kolla om det är nåt ämne du behöver justera. Växterna behöver förstås extra näring om du har ett fungerande Co2 system och det börjar växa så det knakar:) Kolet få du från Co2 så du ska nog skippa easycarbo/happy carbo och bara köra en växtnäring (tropica aquacare har annars en bra micronäring). Så kör Co2, tillsätt micronäring, mata dina fiskar minimalt, inte så stora vattenbyten nu i början och ett bra ljus för växterna så tror jag det kommer reda ut sig:D
#21 - 15 mars 2013 17:15
åheim skrev:
Lågt Kh (3) för lågt för Co2 tillsatts. Höjs enkelt med bikarbonat.

I princip ingen nitrat (No3) och därmed kan ju igen nitrifikation att tala om skett...

Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.
#22 - 15 mars 2013 18:00
Emil1981 skrev:
Hur skulle ingen nitrifikation ha skett? Det är ju ingen ammonium eller nitrit i vattnet heller. Någon ammonium borde ju ha bildats efter 7,5 veckor.
Ja du jag har ingen aning:confused: Men finns ingen nitrat så finns ingen etablerad kvävecykel... men kanske nåt i vattnet som stör mätresultaten?
#23 - 15 mars 2013 18:16
Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.
#24 - 15 mars 2013 19:05
Emil1981 skrev:
Kan inte nitratet förbrukas av växterna då? Eller så uppstår det denitrifikation någonstans i akvariet. Denitrifikation kan ju uppstå halvdant även vid låga syrehalter men producerar då lustgas istället för kvävgas som bildas vid helt syrefria förhållanden.

Mycket intressant info detta. Har haft funderingar kring olika gaser i mina dammar.
I min okunskap klumpar jag gärna ihop allt som "sumpgaser".
Skulle gärna vilja läsa på om detta, har du något att rekomendera?
#25 - 15 mars 2013 19:19
Nu ska vi inte kapa tråden men det finns massor med forskningsrapporter som pdf-filer på nätet som berör ämnet. Prova att googla på "nitrifikation denitrifikation", "anammox" eller kväverening.
#26 - 15 mars 2013 19:47
Skall göra detta! Tackar så länge.[:-106]
#27 - 15 mars 2013 21:19
Men det är intressant läsning! NÅN nitrifikation måste ju ha skett! Men jag har botten (förutom de främsta fem centimetrarna) full av hårgräs (Elocharis ocicularise) och hela bakpartiet är täckt av Anubias på rot, Microsorium på rot och Vallisneria spiralis, så de måste ju ha slukat en del nitrat, för trots trådalgerna, så har i alla fall hårgräset (/nålgräset? - vad kallar man det oftast?) spridit ut sig ordentligt.

Jag har riktat utblåset på pumpen lite mer mot ytan, så att ytan inte bara cirkulerar, utan det är nästan så att vattenytan vid utblåset snart skulle börja porla och låta lite (eller hur man nu ska förklara det). Är det för mycket eller för lite ytrörelse då? (Det där har jag nog aldrig hört något om, mer än att vattenytan ska röra sig för att syresätta vattnet). Men jag antar att det nog har med annat att göra än utblåsets riktining, om det nu skett en denitrifikation eller inte? Här är jag heeelt ute på nya marker... :confused:

Jag köpte bikarbonat idag, så imorgon blir det ett litet vattenbyte (20 %?) och tillsättning av bikarbonatet för att få upp KH till ca 10. Är det ett bra värde att satsa på när pH är 7,1-7,2? Enligt min CO2-tabell från JBL hamnar då CO2-halten mitt i det gröna området på deras skala, på ca. 25-35 mg/l.

Efter morgondagens vattenbyte och bikarbonat tillsätter jag därefter INGENTING mer på länge, mer än konstant CO2-tillförsel och så lite GH-salt och bikarbonat vid behov för att hålla GH- och KH-värdena stabila vid vattenbyten. :p Är det en bra plan? Kan man hälla i bikarbonat och GH-salt samtidigt utan att det sker någon krock där, eller ska man vänta någon timma även mellan dessa två ämnen?
#28 - 15 mars 2013 21:33
När det gäller nitratet så är det nog mer troligt att växterna skulle ha förbrukat det än att det skulle ha denitrifierats till kvävgas. Denitrifikation kräver närmast syrefria förhållanden eller i alla fall väldigt låga halter, det beror på att om det finns syre närvarande så använder denitrifikationsbakterierna syre istället för nitrat för att oxidera sin kolkälla.
#29 - 15 mars 2013 22:32
Reklampaus..

Känner att en intressant tanke håller på att bubbla upp...
Ställer utan tvekan en del personliga teorier på huvudet.
Betyder detta att denitrifikation hellre äger rum i bottengruset än i filtret? Med tanke på syretillgången?
#30 - 15 mars 2013 23:32
Okej, vad bra. Då har det förmodligen bara gått åt till växterna, då. Men hur ska jag då göra för att få upp nitraten mer (så att jag kan se ett litet överskott). Mata fiskarna mer? :confused: :) Då skulle de i alla fall bli väldigt glada, för som det är nu har de knappt fått mat alls, eftersom jag är så rädd för nitriten nu i början. :p
#31 - 16 mars 2013 01:44
Växter vill ha tillgång till nitrat men de förbrukar väldigt lite av den och att de skulle sluka allt nitrat i vattnet är en total omöjlighet!
#32 - 16 mars 2013 05:18
Värdena är åt skogen!

Hej, det låter som du har mycket växter i karet. De flesta med växtkar och co2 (t.ex vi) tillsätter nitrat med sin växtnäring. PMDD eller Tropica Aquacare+ (+ betyder N och P i det fallet.) Växterna kan äta mer än vad fiskarna producerar. Växtakvarium brukar kräva mindre vattenbyten än t.ex Malawi, vad vi har förstått, eftersom du närmar dig ett helt ekosystem.

När du pratar om trådalger och svävaralger; är det då brunt som i kiselalger? I så fall kommer de ge med sig efter några veckor. Filtret ska du bara tömma på gojs när cirkulationen går ner, säger i alla fall de flesta av de erfarna här. Det låter som en väldigt drastisk höjning av KH du tänker dig. (även mycket GH-salt) Det viktigaste är nog att försöka få systemet stabilt utan för mycket tillsatser.
#33 - 16 mars 2013 07:22
Nej, det är nog inte kiselalger (det hade jag på stenarna för några veckor sedan, tror jag (se nedersta bilden), men de är borta nu. Här är de alger som just nu dominerar på växterna (främst på nålgräset och Microsorium):

Ja, jämfört med vad jag haft innan i mina akvarier, så har jag i alla fall mycket nu. Här är en bild från för ett par veckor sedan när även vattnet inte var så klart. Just nu är vattnet kristallklart igen, men nålgräset har kanske en aning mer av dessa trådalger på sig, men det ser samtidigt lite mer vildvuxet ut än vad det gör på den här bilden och när jag ser den nu såhär några veckor senare, så har faktiskt även den högra Vallisneriaplantan växt upp en del (de andra har mest ruttnat bort). Det här var alltså för ett par veckor sedan. Jag ska försöka ta en ny bild någon gång nu i helgen, så att ni kan se.

#34 - 18 mars 2013 21:35
Här är akvariet före och efter städning igår:

(En vecka sedan senaste vattenbytet)

De är kanske inte de skarpaste bilderna, men den typen av alger ni kan se - kan man utläsa något särskilt från dem?

Och är det kiselalger på stenarna i mitt föregående inlägg?

Jag har i alla fall lugnat mig med att tro att jag behöver alla dessa typer av tillsatser i akvariet nu, förutom att jag vill försöka få upp GH och KH (vilket jag gör gradvis under några veckors tid, tänkte jag - det måste väl ändå vara ok?)

Och så får jag uppenbarligen införskaffa PMDD snart! ;)
#35 - 19 mars 2013 07:51
Det bruna på stenarna är kiselalger, ja. De kommer att minska med tiden. Har du någon algätande mal i karet? Om inte, tror jag att ett gäng otocinclus skulle kunna funka bra där. De är dock rätt känsliga, så stoppa i inte i dem förrän akvariet är helt stabilt.
#36 - 19 mars 2013 09:46
Tack för ditt svar!

Nej, jag har ett tiotal amanoräkor, men jag har inte vågat att sätta i någon mal, i och med nålgräset, som jag har trott skulle bli upprotat med malar, men otocinclus brukar ju inte rota så mycket. Finns det någon mal som skulle rensa nålgräset bra? Det känns som att det fångar upp massa skräp som sätter sig på det (inte bara alger, liksom).

Kan det vara en idé, i och med att jag har så mycket växter, att bara göra ett 20% vattenbyte varannan vecka, istället för 30-40% en gång i veckan, som jag gör nu, eller vad tror du? Då kanske jag inte tömmer ur den lilla nitrat jag har lika mycket heller.
#37 - 22 mars 2013 08:33
Skräp på nålgräs borde amanosarna ta hand om. De är dock inget vidare på kiselalger, eftersom de inte skrapar. Det är alltid bättre med många små vattenvattenbyten istället för få stora. Det är bara akvarieägarens ork som bestämmer det, egentligen. :)
#38 - 22 mars 2013 18:04
Njae, nålgräset är rätt så rufsigt, så de klättrar liksom inte upp där... Kiselalgerna har jag märkt har tonat ned sig lite ändå. Trådalgerna och cyanon breder ut sig mer eller mindre beroende på hur stora svängningar i vattenvärdena som jag har skapat, så små vattenbyten ofta låter väldigt logiskt och bra. Jag ska försöka bli ännu bättre på att göra dem mindre än vad de är nu (en gång i veckan).

Annons