Värdena stiger

#1 - 22 maj 2007 16:47
Hej igen. I fredags böt jag grus i akvariet, 220l och hällde sedan i ca 100l av det gamla akvarievattnet och resten kranvatten. Hällde sedan i easy-life enligt beskrivningen på förpackningen. Har mätit värdena med teststickor (fem i en) och haft bra och oförändrade värden fram tills igår. Nu börjar Nitratet stiga mot 100, kh värdet har sjunkit från 6 till 3 och ph värdet har sjunkit ner mot 7 från lite mer är 7.5 Har sökt i forumet men det finns en hel uppsjö med olika frågor och svar om detta och jag är inte säker på att jag fattar rätt om faran med nitrat eller inte....Nitrit går dock inte att se på stickan så det ska jag väl inte ha...

Gjorde inte rent filtret vid vattenbytet, vilket jag lärt mig här :-)

Finns det någon som kan tala om ifall dom här värdena är nåt att oroa sig över vore jag tacksam.
Har 12 halvstora fiskar och två mindre.
#2 - 22 maj 2007 17:31
Du ska inte vara säker på att du inte har nitrit, just den funktionen tycker jag suger med stickor. En polare till mig fick fiskdöd men någon nitrit hade han inte, då kollade jag med min gamla hedliga dropptest och då blev det knallrött dvs akut nitritförgiftning. Köp en dropptest så att du blir säker!
#3 - 22 maj 2007 17:40
rsoderberg skrev:
Du ska inte vara säker på att du inte har nitrit, just den funktionen tycker jag suger med stickor. En polare till mig fick fiskdöd men någon nitrit hade han inte, då kollade jag med min gamla hedliga dropptest och då blev det knallrött dvs akut nitritförgiftning. Köp en dropptest så att du blir säker!

Ja, stickor kan man verkligen inte lita på.. enligt dom har vi haft massa nitrit hela tiden även fast vi har bytt massa vatten i x antal veckor, förra veckan fick jag ett bryt och köpte ett droppptest. Fanns ju ingen nitrit för fem öre! Så jag säger bara en sak, strunta i vad stickorna säger!

Annons