Värdering av akvarie?

#1 - 4 augusti 2006 09:47
Hej!

Tyvärr så verkar det som att vi måste sälja vårat hörnakvarie pga platsbrist i våran nya lägenhet. Men det är så svårt att sätta ett pris på det när det inte är fabriksgjort. Vad tycker ni är rimligt pris?

Det är en svetsad möbel med marinplywood och akvariet är gjort i glasfiberarmerad plast med plywood bakom och rostfritt stål runtom för att hålla ihop det. Det är på 560L.

BTN moduler för ca: 3500kr med en Eheim 1250 i en av modulerna och ett Eheim 2226 ytterfilter. 3st dubbelglomater med 6st lysrör och en doppvärmare.

Vad är rimligt enligt er att ta för detta?

#2 - 4 augusti 2006 11:25
Jättesnyggt akvarium!
Förutsatt att det är välbyggt (bra finish, inget läckage, repfritt osv) så skulle jag gå ut med 4 500 kr som utgångspris.
Svårigheten med begagnade akvarier är ju att utbudet är enormt.

MVH

Johan
#3 - 4 augusti 2006 13:03
[QUOTE=joni]Jättesnyggt akvarium!
Förutsatt att det är välbyggt (bra finish, inget läckage, repfritt osv) så skulle jag gå ut med 4 500 kr som utgångspris.
Svårigheten med begagnade akvarier är ju att utbudet är enormt.

MVH

Johan[/QUOTE]

Tack! :)

Tar emot att sälja, men det måste tyvärr göras innan flytten.
Okej, 4500kr tycker du är ok. Men är det inte lite lågt då med tanke på att bara tekniken (pumpar, värmare, glomat & rör) och modulerna kostar 7000kr+?

5500kr, är det orimligt?

Jo, det är svårt med begagnade...Men förhoppningsvis så inser nån hur pass udda och fint det här är :). Svårt att hitta något liknande.
#4 - 4 augusti 2006 13:25
Nej, 5500 är inte orimligt, men akvarier har dåligt andrahandsvärde, och man får nog sällan igen materialkostnaderna. Se dock till att påpeka i annonsen att bara tillbehören kostat över 7000.
#5 - 4 augusti 2006 14:43
Jag brukar försöka räkna att om ingenting är extra risigt utan i helt ok skick (inkl. silikon etc.) så är det halva nypriset. Det brukar inte bli orimligt.

Som joni och azur påpekat, utbudet är bra och andrahandsvärdet är lågt. Jag hade en intressent på mitt kar som bjöd 500 (lite väl lågt tyckte jag) och han hade ett 725L som han kunde köpa för 700 med aluställning. Med det motståndet får man inte ut mycket, framför allt inte om man som jag behåller all teknik själv, folk vill köpa kompletta akvarium som bara är att köra igång.

Cheers
#6 - 5 augusti 2006 21:03
Håller med xstream, halva nypriset/byggkostnaden är ofta ett bra riktmärke.

Annons