Otroligt vackra alger på stenen, dom skulle jag inte försöka göra något åt =)
Staghornen är pga instabilitet som du nämner. Tror inte att du övermatar, men död fisk och övermatning och annan ammoniuminstabilitet brukar trigga dom.
På översiktsbilden är utseendet på nanjenshan väldigt talande. Den har under en tid växt kanonbra med stora fina blad men sen har dom blivit markant kortare vilket tyder främst på CO2-brist. CO2-variationer triggar toffsalger.
Kolla över lite hur koldioxiden matas in i akvariet, dvs hur ofta nålventilen slår av och på. Räcker bubbeltakten tillsammans med upplösningen, eller är nålventilen ständigt på? Eller är det så att du har jättehög bubbeltakt som tjåkar (chokar) reaktorn eller drar ner pH:t jättesnabbt vilket säkert skapar lite ryckighet i CO2-halten.
Lite halvtrist att alltid racka ner på CO2-halten, men topparna på Nanjenshan tycker jag verkligen ser ut som någon makrobrist (och då är det ju mest sannolikt CO2.n).
Övergödning har jag själv fått för mig kan tjåka växterna också med lågt KH, vet inte om det är inbillning dock. Det är ju lite för enkelt att häva ner en massa PMDD när det inte funkar som kanske som du själv var inne på tjåkar CO2:n.
Nej på stenarna ser det bara snyggt ut med algerna, bara dom håller sig borta från växterna så är det helt ok!
Just det ja, Staghorn var det dom hette :) Mycket möjligt att nån fisk dött, m.m. Tror jag har rätt mkt NO2, m.m. i karet faktiskt. Nu har jag tagit ur Zeolithen ur ytterfiltret också, så då syns ju nitriten på testerna.
Jag har ställt in pH controllerna på pH 6.2 (jag har KH 2), men den brukar ligga på ca 6.4. Den matar på CO2 hela tiden, inget stopp alls. Reaktorn jag kör med är en AM 1000 på ett Fluval 305 (1300l/h), så den borde ju lösa upp CO2 jättebra, men det gör den inte. Jag ska rengöra den imorgon och se om det blir bättre. Jag tror inte jag tjåkar reaktorn med 2bps iaf...
Hur tycker ni att jag ska försöka göda och ställa in CO2:n nu då? Verkar ju som att karet har instabil filterkultur, låg CO2-halt och själv känns det som att jag övergöder.
Jag har i ca 4krm torr KNO3, 4krm torr KH2PO4, 10ml koncentrerad micro+, 2tsk torr MgSO4, 2krm torr K2SO4 efter ett vecko-VB (ofta 40%). Med all den gödningen i ett 160l, borde det bli rätt mkt väl? Kanske skulle börja om från basic doseringen och sedan se på bristerna på växterna istället.