Varför är Diskusar dyra?

#1 - 8 december 2006 19:31
Detta har jag funderat ett tag på men jag kan inte komma på varför. Visst är dom fina och majestätiska, men dom ynglar av sej ganska bra om man sköter det man ska, dom kräver mkt plats och mkt mat.
Varför är dom dyra då dom faktiskt kräver ganska mkt av sin ägare?

PS: Döm mej inte, jag skulle jättegärna vilja ha diskusar, kostar lite mkt bara :p
#2 - 8 december 2006 19:39
Jag vet ej faktiskt har också funderat på detta. De är ju mycket, mycket dyrare än t.ex. skalare som kommer från samma biotop i naturen.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 december 2006 19:56
PlatyYngel skrev:
dom kräver mkt plats och mkt mat.

Varför är dom dyra då dom faktiskt kräver ganska mkt av sin ägare?

Som sagt du har ju redan angivit några anledningar själv - sedan är dom faktiskt inte så lättodlade
#4 - 8 december 2006 20:11
Ska man odla upp diskus i 10 cm storlek på ett bra vis så att de går att sälja så kräver det en hel del. Det gör sig inte själv som med många andra ciklider, de måste ha bra mat och väldigt ofta, gärna 6-7 ggr om dan, detta för att de har så liten magsäck och egentligen måste ha tillgång till mat hela tiden under uppväxt. Detta innebär ochså ökade rutiner vad gäller vattenbyten och städning av akvarium.

Jag är full av beundran för de som lyckas dra upp dicusyngel till fina runda discusar i vuxen ålder, jag skulle jämföra det med ren barnpassning. Så jag tycker inte att discus är dyra, de kostar ungefär vad de borde kosta. Det är skillnad på rund o fin discus och discus som inte fått de betingelser som beskrivet ovan i uppväxten, de har ofta stora fenor och lite kropp och har stannat i växten och dessa skulle jag inte betala dyrt för.

Mvh Jari
#5 - 9 december 2006 10:37
Så det är mest det här med uppfödningen som ger dem sitt pris... Man kan ju förstå att dom är krävande (ynglen) och det vill man ju ha nånting för ;)
#6 - 9 december 2006 11:23
Jag har både diskus och skalare. Diskus kräver lite mer. Blir lättare hängiga, kräsna när det gäller mat, hög temperatur och oftare vattenbyten. Rent vatten och bra filtrering.
Skalare är en lättare fisk som gillar det mesta i matväg.
Men jag tycker endå att priset är högt. Med pris följer också värdet på fisken, tyvärr. Man är mer rädd (i allmänhet) om en fisk som kostar 250kr än en som kostar 25kr. Vilket jag tycker är fel.
#7 - 9 december 2006 11:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, det finns många faktorer som styr ett pris. Just priset på Discus har du fått många orsaker till ovan.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pris på vad det månna vara styrs ju oxå av marknaden.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Stor efterfrågan + liten tillgång = högt pris[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Stor tillgång + lite efterfrågan = lågt pris[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pris sätt sju oxå efter vad konsumenten är villig att betala (tycker att varan är värd) Så om ingen hade betalt för den dyra fisken hade priset förmodligen sjunkit vilket i sin tur leder till att det inte lönar sig att föda upp fisken och därmed sjunker tillgången - priset ökar - fler uppfödare - större tillgång - o s v.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lite funderingar bara :)[/COLOR][/FONT]
#8 - 9 december 2006 12:59
Dom är verkligen inte lätt odlade jag har säkert haft rom som varit befruktad 10 ggr utav detta har jag kvar 2 st yngel nu som har klarat sig och växer nu så det knakar dom är som en femtioöring nu .

Att det inte blivit mer kvar beror på en massa olika saker som att föräldrar käkar rommen , mögel ,mm igår lade ett nytt par rom hoppas dom klarar det bättre
#9 - 10 december 2006 08:37
Visst kostar Discus mer än "vanliga" massuppfödda fiskar, men kanske är det så att all fisk är för billig:confused:

//Calle
#10 - 10 december 2006 13:38
Visst kostar Discus mer än "vanliga" massuppfödda fiskar, men kanske är det så att all fisk är för billig:confused:

//Calle

Utveckla gärna varför du tycker att all fisk är för billig! Verkligen ett underligt uttalande. Resonemanget om utbud och efterfrågan tidigare i inlägget måste gått dig helt förbi. Att tycka att fisk är "för billigt" känns mest som snobberi och elitism! Det är väl bra att mycket fisk ÄR billigt så att det kan bli fler och fler akvarister som har råd att börja. Tids nog kommer många ändå att fastna för de där lite exklusivare fiskarna som diskus, L-malar och till viss del ciklider.

Jens
#11 - 10 december 2006 14:06
spazm skrev:
Utveckla gärna varför du tycker att all fisk är för billig! Verkligen ett underligt uttalande. Resonemanget om utbud och efterfrågan tidigare i inlägget måste gått dig helt förbi. Att tycka att fisk är "för billigt" känns mest som snobberi och elitism! Det är väl bra att mycket fisk ÄR billigt så att det kan bli fler och fler akvarister som har råd att börja. Tids nog kommer många ändå att fastna för de där lite exklusivare fiskarna som diskus, L-malar och till viss del ciklider.

Jens

tror du inte att han menade att ju dyrare en fisk är desto oftare har köparen läst på om fisken.
Jag tycker själv att djur överlag är för billiga, speciellt katter.
#12 - 10 december 2006 14:09
Är nog lite enig med Calle. Såg 10 neontetror för 49 kr i en butik i går. Hade det varit lite större avans på topp 10 fisken så hade butiken haft råd att hålla ett bredare utbud. För det är väl fisken som det inte är så stor omsättning på som först får stryka på foten.
#13 - 10 december 2006 19:14
Om fiskarna kostar mer kommer de som köper fiskarna vara mer rädda om dem. En del tänker ju inte så mkt på hur dom sköter fiskarna "dom var ju så billiga", men dom billiga fiskarna är ju också liv! Vi bör varar rädda om dem med...
#14 - 10 december 2006 19:42
Men är det då priserna eller personerna som köper fisken det är fel på? Om man tycker att ett liv inte är lika mycket värt för att fisken var billig bör man kanske inte ha djur överhuvud taget.
#15 - 10 december 2006 20:02
Till Spazm och andra som läser...
Tycker det är tråkigt att vissa inte läser vad som skrivs och verkligen tänker till lite vad innebörden i inlägget är, nä då tolkar man man fritt utifrån sina egna värderingar och gör påhopp som "snobberi och elitism":(

Du har helt rätt i att det är bra att fisken är billig, handlarna nästan ger bort "startakvarier" , då börjar många med denna intressanta hobby, MEN du glömmer en viktig sak, hur många slutar inom det första året?
Jo enligt många uppgifter så är det ca 50%! och de är säkert väldigt besvikna över sitt "misslyckande" och pratar om detta med sina nära och kära (slutresultatet kan man ju själv räkna ut)

Varför ?
Jag tror att det beror på att det var inte igenomtänkt innan de köpte sitt första akvarie, ej heller så hade de någon kunskap = mer eller mindre katastrof.

Samma sak som med sommarkatter, en katt kostar nästan inget så man kan ju alltid prova för att ungarna tjatar om en katt, för det kostar ju inget och man kan alltid släppa ut katten om det inte funkar, samma sak som med fiskar, de spolar man ner om man tröttnar.
Hur många hundar kastas ut varje år i jämförelse en katter?
Just det , MÅNGA färre, för en hund kostar mer i inköp och så vidare.

Nu är det inte enbart av dessa orsaker jag tycker att fisk är för billig, det tråkiga är att det är oftast bara priset som är intressant för kunden, inte kvalité, kontentan blir detta:
Billigare fisk, mindre förtjänst för butiken som "måste" pressa sina inköp och kanske köpa lägre kvalité, kunden som bara ser till priset köper sina prylar via internet, för det är billigare vilket gör att butikerna säljer mindre = skär ner sitt utbud till "basfisken" för att det är denna som de kan tjäna något på.
Utbudet på "udda fiskar" såsom Discus och malar blir omöjliga för dem att ha hemma, då det säljs förlite.

//Calle
#16 - 10 december 2006 20:35

//Calle

Jag håller med,
Fisk är alltför billiga och akvarier och tillbehör är för dyra.
#17 - 10 december 2006 21:21
Till Spazm och andra som läser...

Tycker det är tråkigt att vissa inte läser vad som skrivs och verkligen tänker till lite vad innebörden i inlägget är, nä då tolkar man man fritt utifrån sina egna värderingar och gör påhopp som "snobberi och elitism":(

Du har helt rätt i att det är bra att fisken är billig, handlarna nästan ger bort "startakvarier" , då börjar många med denna intressanta hobby, MEN du glömmer en viktig sak, hur många slutar inom det första året?

Jo enligt många uppgifter så är det ca 50%! och de är säkert väldigt besvikna över sitt "misslyckande" och pratar om detta med sina nära och kära (slutresultatet kan man ju själv räkna ut)

Varför ?

Jag tror att det beror på att det var inte igenomtänkt innan de köpte sitt första akvarie, ej heller så hade de någon kunskap = mer eller mindre katastrof.

Samma sak som med sommarkatter, en katt kostar nästan inget så man kan ju alltid prova för att ungarna tjatar om en katt, för det kostar ju inget och man kan alltid släppa ut katten om det inte funkar, samma sak som med fiskar, de spolar man ner om man tröttnar.

Hur många hundar kastas ut varje år i jämförelse en katter?

Just det , MÅNGA färre, för en hund kostar mer i inköp och så vidare.

Nu är det inte enbart av dessa orsaker jag tycker att fisk är för billig, det tråkiga är att det är oftast bara priset som är intressant för kunden, inte kvalité, kontentan blir detta:

Billigare fisk, mindre förtjänst för butiken som "måste" pressa sina inköp och kanske köpa lägre kvalité, kunden som bara ser till priset köper sina prylar via internet, för det är billigare vilket gör att butikerna säljer mindre = skär ner sitt utbud till "basfisken" för att det är denna som de kan tjäna något på.

Utbudet på "udda fiskar" såsom Discus och malar blir omöjliga för dem att ha hemma, då det säljs förlite.

//Calle

Du har rätt i mycket av det du skriver men är det priset eller kunden som det är fel på? Skall man verkligen med höjda priser "sortera" bort folk som inte är lämpliga djur ägare med konsekvensen att man samtidigt förlorar en grupp människor som gärna velat ha akvarium och fiskar men tyvärr inte har råd?

Självklart ser jag gärna ett brett utbud av fisk i butiken OCH jag är beredd att betala en hel del för de fiskarna jag vill ha. Men skjuter inte butikerna hobbyn i foten när det importeras östodlad fisk i mängder vilket resulterar i (ifrån Kaj P's exempel) Neontetra till OTROLIGA priser men fisk med dassiga färger och som kanske inte överlever så länge i heller?

Jag tycker inte att (som man kunde tolka ditt första inlägg) man skall höja priserna på fisk för prishöjningens skull. Däremot så ser jag gärna en liten pris höjning om samtidigt kvaliten på fisken följer med upp.
#18 - 12 december 2006 16:48
Finns en annons här på Zoopet där en kille säljer diskus för 150kr/st. Detta är dock ung fisk på 5cm. Större fisk är så klart dyrare.

Men vad jag har förståt så är detta (150kr/st för ungfisk) inte ett helt ovanligt pris om man handlar ifrån privata odlare.

Jens
#19 - 12 december 2006 17:25
Jag köpte mina för 100kr/st. av en odlare som la ner men jag var tvingad att ta alla nio...
Jag har köpt ancistrushane för 100kr (vuxen) så en ung diskus kan kosta som en vuxen ancistrus...
Sedan har jag sett mindre, fulare, dålig kondition diskus i akvarieaffär för 250-350kr.
Så ett tips är att köpa direkt från en odlare.... Oftast fina diskus.

Annons