Till Spazm och andra som läser...
Tycker det är tråkigt att vissa inte läser vad som skrivs och verkligen tänker till lite vad innebörden i inlägget är, nä då tolkar man man fritt utifrån sina egna värderingar och gör påhopp som "snobberi och elitism":(
Du har helt rätt i att det är bra att fisken är billig, handlarna nästan ger bort "startakvarier" , då börjar många med denna intressanta hobby, MEN du glömmer en viktig sak, hur många slutar inom det första året?
Jo enligt många uppgifter så är det ca 50%! och de är säkert väldigt besvikna över sitt "misslyckande" och pratar om detta med sina nära och kära (slutresultatet kan man ju själv räkna ut)
Varför ?
Jag tror att det beror på att det var inte igenomtänkt innan de köpte sitt första akvarie, ej heller så hade de någon kunskap = mer eller mindre katastrof.
Samma sak som med sommarkatter, en katt kostar nästan inget så man kan ju alltid prova för att ungarna tjatar om en katt, för det kostar ju inget och man kan alltid släppa ut katten om det inte funkar, samma sak som med fiskar, de spolar man ner om man tröttnar.
Hur många hundar kastas ut varje år i jämförelse en katter?
Just det , MÅNGA färre, för en hund kostar mer i inköp och så vidare.
Nu är det inte enbart av dessa orsaker jag tycker att fisk är för billig, det tråkiga är att det är oftast bara priset som är intressant för kunden, inte kvalité, kontentan blir detta:
Billigare fisk, mindre förtjänst för butiken som "måste" pressa sina inköp och kanske köpa lägre kvalité, kunden som bara ser till priset köper sina prylar via internet, för det är billigare vilket gör att butikerna säljer mindre = skär ner sitt utbud till "basfisken" för att det är denna som de kan tjäna något på.
Utbudet på "udda fiskar" såsom Discus och malar blir omöjliga för dem att ha hemma, då det säljs förlite.
//Calle
Du har rätt i mycket av det du skriver men är det priset eller kunden som det är fel på? Skall man verkligen med höjda priser "sortera" bort folk som inte är lämpliga djur ägare med konsekvensen att man samtidigt förlorar en grupp människor som gärna velat ha akvarium och fiskar men tyvärr inte har råd?
Självklart ser jag gärna ett brett utbud av fisk i butiken OCH jag är beredd att betala en hel del för de fiskarna jag vill ha. Men skjuter inte butikerna hobbyn i foten när det importeras östodlad fisk i mängder vilket resulterar i (ifrån Kaj P's exempel) Neontetra till OTROLIGA priser men fisk med dassiga färger och som kanske inte överlever så länge i heller?
Jag tycker inte att (som man kunde tolka ditt första inlägg) man skall höja priserna på fisk för prishöjningens skull. Däremot så ser jag gärna en liten pris höjning om samtidigt kvaliten på fisken följer med upp.