Varför är min Malawi så brutal?

#1 - 9 juni 2008 16:22
Jag har en malawi kvar eftersom han har haft ihjäl de andra. Jag släppte ner några svärdbärare, sen var det samma visa. Vad ska jag göra har fått lägga de andra fiskarna i ett mindre akvarium pga detta.

Har ett 450L och ett 100L
#2 - 9 juni 2008 16:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Malawiciklider passar sällan ihop med andra fiskar än just malawiciklider.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om en fisk är brutal eller aggresiv eller vad du vill kalla det så är det ganska säkert p gr a att den går med fel sällskap eller i fel milja, t ex för litet akvarium.[/COLOR][/FONT]
#3 - 9 juni 2008 18:42
Så du menar att ett 450L akvarium är för litet för EN malawi?
#4 - 10 juni 2008 07:33
Teufeln skrev:
Så du menar att ett 450L akvarium är för litet för EN malawi?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nej, jag menar att den kanske är i fel sällskap, d v s med svärdbäraren. Sedan är det omöjligt att veta om 450L är för litet för just den malawin eftersom jag inte vet vad för malawi vi pratar om. Dessutom går malawiciklider oftast bäst i grupp med andra malawisar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
#5 - 10 juni 2008 21:01
Teufeln skrev:
Jag har en malawi kvar eftersom han har haft ihjäl de andra. Jag släppte ner några svärdbärare, sen var det samma visa. Vad ska jag göra har fått lägga de andra fiskarna i ett mindre akvarium pga detta.

Har ett 450L och ett 100L

- Har själv ett 450L där det går mellan 25-30 malawis. Det är både rätt stora fiskar och ungfiskar. Blandade arter.
En stor fördel är att det finns tillräckligt med gömställen för fiskar - eller - att man vet om vissa arter trivs bäst i grupp. Generellt gäller nog att de flesta arter fungerar bäst i större grupper.

- Har även ett 220L med malawi. Där går det oxo 25-30 malawi - framför allt ungfiskar. Det fungerar klockrent och några arter levererar ständigt nya yngel. Även där tror jag framgångsreceptet är en lyckad blanding av arter/antal samt väldigt gott om gömställen!
#6 - 11 juni 2008 06:32
Det finns ju en hel del olika malawiciklider, så man kan inte dra alla över en kam. Många av dom är tuffa för att det är stark konkurrens om både foder- och lekrevir i naturen.

Om man vill ha tuffa mbunas bör man ha tillräckligt många, lite beroende på art, men nånstans från en fisk på 20 liter till drygt en fisk per 10 liter är bra för att sprida aggressioner, man får dock inte missa att ha filtrering och byta vatten nog för den belastningen.

Som alltid när det rör sig om levande djur bör man även i högsta grad när det gäller malawiciklider planera innan man skaffar dom, bara välja arter som går bra tillsammans, någorlunda lämplig aggressionsgrad och storlek, och bara välja arter som är tillräckligt olika varandra, så att det inte uppstår onödiga missförstånd.

Annons