Varför äter dom inte?:S

#1 - 10 november 2005 19:41
Hej jag har 8 st johanni yngel som är ungefär 2-3 veckor gamla. Igår så såg jag att dom inte åt, jag hade då börjat krossa dom storas pellets och mina 2 hongi yngel verkade gilla det mycket bättre. Testade med flingfoder också för jag har inget speciellt yngel foder just nu skulle åkt iväg o köpt artemiaägg men vart sjuk. Men dom äter ingenting, vad kan detta bero på? någon som vet?

Tacksam för snabbt svar!:)
#2 - 11 november 2005 00:11
Vad har du för flingfoder till dina johanni yngel? Jag har matar mina yngel sen honan spottade ut dom med sönder smulat tropical Malawi och dom äter som tokar.

Mvh Mattias
#3 - 11 november 2005 12:27
flingfoder heter typ "total tropical" och min pellets e aquatic nature cichlid basic food. Mina hongi älskar de men johanni skiter bara i allting:S hel knäppt.
#4 - 12 november 2005 00:38
Mysko mina Johanníar äter i princip allt, har du provat nåt frysfoder? Brukar ge mina musslor.
Kommer dom upp till ytan och tittar vad som ges?
Tänkte ifall dom var rädda och inte vågade upp till ytan.
Har delat min kull så dom går i en yngel kasse och de andra med en munruvande afra och båda verka fungera.
#5 - 12 november 2005 12:04
Okej, ja det har jag men jag glömde det framme och sen dess har jag varit sjuk så jag har inte kunnat åka o köpa nytt. Så jag har fått ta det som funnits hemma. Dom är väldigt rädda! Dom har ett litet hus att gömma sej i och dom är väl i en neon tetras storlek. Jag vet inte riktigt varför dom är så rädda:S.
#6 - 12 november 2005 12:42
Kan det vara hongiarna som skrämmer dom.
För mina kommer till ytan så fort jag rör vid vattnet.
Har små lava stenar på botten som dom kan gömma sig i och engelsk sjösten i en 17l balja, och dom trivs.
Har du provat att mata dom när ljuset är släckt??
#7 - 12 november 2005 22:54
nej men hongi är i ett annat kar, jag försökte med släckt men det gjorde ingen skillnad. Ska nog köpa lite lava stenar på måndag så får vi se hur det blir:)
#8 - 13 november 2005 23:05
Ja eller prova med någon annan sort med foder. Vet ej om dom har Tropical malawi i små burkar, för det står att det är speciellt till arter i Mbunas släktet.
Har glömt fråga vad har ynglen i? tänkte ifall det var nåt sånt, har mina i en balja från ikea, typ slugist tror jag den hette.
#9 - 14 november 2005 18:20
Jag var i affären och köpte mej Sera mikropan som jag hoppas ska funka bättre, jag fick höra där att det var lite för tidigt att mata med krossat pellets efter som det sväller till 30% elr något liknande. Det kan vara därför dom inte velat äta men hongi har ju velat äta så något konstigt är det nog men jag ska mata dom nu med mikropan och hoppas på att det går bättre.
Jag har dom i en vit back från ikea inte dom där lite smalare genomskinliga utan den här är dock smal men vit och lite större tror den är runt 40-50 liter. Jag ska lägga ner en till sten så dom får sej ett till gömställe, får hoppas på det bästa:).
Hur stora är dina johanni?
Tack så mycket för alla svar förresten;D
#10 - 15 november 2005 00:33
Tack så mycket :D
Ja då har ju dina ynglerna rena Herrgården i jämnförelse med min lilla Friggebod.:)
MMM det e lite olika dom som är i yngelkassen är lite mindre men runt 1 - 2,5 cm ungefär är dom väl och ca 20- 25 st.
Kolla om dom börjar få klar gul färg och ser ut som ett tudor batteri då kommer det att gå fint.
Och matlust det har dom.
#11 - 15 november 2005 21:27
Varsågod=) Hehe joo;) Okej, jo dom har en klar gul färg precis som sin mamma. Har ännu en johanni hona som tuggar så det blir ju 2 kullar på en o samma gång:) tror ni att den här nyare kullen kan va tsm me mina hongi?
Det jag är orolig för är just att dom inte kommer upp till ytan och käkar hongi gör det men inte dom:S. Måste nog skaffa lite mer gömställen så att dom känner sej lite tryggare. Jag har inget bottenmaterial i johanni karet bara lite som kom med från det lilla kan detta göra dom skrämda? Är det den ljusa vita färgen på burken som skrämmer dom? Jag har ingen aning om varför så därför jag är lite frågvis:)
Tack än en gång för svaren:)
#12 - 15 november 2005 22:45
Om dina hongis är mer än dubbelt så stora som dina johanni är det risk att de jagar ihjäl de mindre fiskarna.

Mina hongi jagde livet ur mina metriaclima greshakei småttingar när de tillfälligt gick i samma yngelkar. Hongi var 1-2cm, greshakei var ungefär 0,5 cm,
#13 - 15 november 2005 23:31
yngel

hej ett yngelfoder som alltid brukar ätas även av riktigt små yngel är frysta cyklops
#14 - 16 november 2005 00:17
Du kan nog ha bägge två kullarna av johannis i samma kar skulle jag tro.
Du får mata mer så det hinner sjunka så dom små får + byta vatten var dag. :)
Själv får jag se hur afra VS johanni går hon lär snart spotta.
Eller om jag ska köra Golden och afra. Ja det får jag se.
Kan inte säga Luminax att jag har så mycket grus i botten bara så det täcker lite.
Förresten äter ynglerna nya maten??
#15 - 16 november 2005 11:38
Okej:)
Dom äter om det kommer precis framför munnen på dom :S dom verkar vara jätte rädda, hel konstigt. Innan jag flyttade johanni till det större så var dom framme hela tiden och åt hela tiden. Ska jag flytta tillbaka dom? Eller blir det bara ännu mera stress för dom? Än så länge är dom inte för stora för att vara i det lilla så det skulle ju gå men dom kan ju bli ännu mer rädda då..Och hongi är tillräckligt stora för att inte bli utmobbade. Hur ska jag göra?

Malplacerad: jag har dom inte i samma kar:)
#16 - 17 november 2005 14:00
[QUOTE=Luminax]
Malplacerad: jag har dom inte i samma kar:)[/QUOTE]

Ok, jag missade det :)
#17 - 17 november 2005 16:05
Hehe lungt;)

Annons