Jag hade akvarium som liten, sådär tio bast. Bästa kompisen hade ett, och antagligen fick jag yngel av henne, kommer inte riktigt ihåg.
Mina föräldrar var rätt schyssta, vi fick göra det mesta, bara vi talade om var vi var, och skötte det vi åtog oss. Och kom hem till middag. Så det var nog inga problem att få ett akvarium, men jag kan för mitt liv inte påminna mig var nånstans ifrån. Men det var runt 30 liter, och jag visste ingenting om hur det skulle skötas. Antagligen övermatade jag grovt, för med jämna mellanrum tvingade morsan mig att totalstäda hela rasket. Inte undra på att det inte funkade.
Något senare hade jag ett 60 liters på en bokhylla i vardagsrummet, och en kväll när päronen kollade Rapport, började eländet läcka. Stor räddningsaktion och sedan var den akvarieperioden slut.:(
När min mor blev sjuk 2006, städade jag i hennes källare och hittade två glasburkar på tio liter (exicatorer om nån vet) och med skammens rodnad [:o][:o][:o]måste jag erkänna att jag föreslog guldfiskar till ungarna. Förstås växte de ur dem fort, från jul till sportlovet, så då fick de ett 54 liters, som blev ett 96 liters till sommarlovet som blev ett 165 liters i september, och på den vägen är det. När det är färdigombyggt i källaren ska guldfiskarna få ett riktigt stort akvarium på minst 500 liter där, (jag vet att 165 är för litet i längden),
plus andra stora kar, jag ska få ett rum med golvbrunn och hela faderittan, och då kommer det att komma akvarium, ujuj.
Sen har jag ställt ett 54 liters i äldsta sonens klassrum, och därmed spridit akvariefebern till fröken som också hade burk i sin ungdom. Förståss hoppas jag sprida lite feber även till ungarna.
Jag har också hand om skolans matsalsakvarium,cirka 165 liter, och sköter det helt efter eget tycke.