Varför började du med Akvarium?

#1 - 11 januari 2008 20:27
Jag blev lite nyfiken varför folk börjar med fiskar.Ålderskillnaden här på zoopet är ganska stor,är det så att man börjar som liten och vissa släpper det aldrig.
Det behöver inte vara en uppsats bara hur det började och hur det ser ut nu.

Här är våran berättelse.

Var på Hornbach i Gbg för att köpa hundmat men såg ett Juwel Vision 260l och båda gillade det.Vi hade varit ihop i 5år men visste inte att båda gillade akvarium och att båda hade haft akvarium.Nu har det gått 2år och nu har vi 14st akvarium + 2st i garaget och en jäkla massa fisk.:)

Thomas
#2 - 11 januari 2008 20:40
Vi har haft akvarium inom familjen när vi var små, tjejens familj har haft på senare tid också men då saltvattens akvarium. Sen flyttade vi till egen lägenhet och sen fick jag av min tjej när jag fyllde år ett 110L akvarium med lite maosaikguramis i och sen gick det väll utför. vi hade snart 13 akvarium i våran lägenhet (en 2:a) och det blev mycket akvarium och fisk man var aldrig torr om fötterna, jag och min tjej fastnade också för juwels akvarium som vi nästan haft alla modeller av utom Lido. Sen blev det radhus och då skaffade vi oss ett 840L akvarium som sedan sålde när vi köpte en villa och där är vi nu och här har vi ett 250L helglas i källaren samt ett litet 45L i källaren med blandad fisk. sen så har vi ett juwel Rio 240L ståendes inne i huset som ska bli ett riktigt snyggt växt kar. Det har ju varit lungt med akvarium nu när man renoverar och bygger men tjejen vill att vi ska bygga ett större kar i källaren på runt 3000L så det blir det väll i framtiden.
Men en sak som alltid varit lik sen vi började med akvarium igen är att vi haft mosaik guramis. Jag har till och med kvar en av de mosaik honor som jag fick för massa år sendan när jag fyllde år.
#3 - 11 januari 2008 20:47
min dotter ville ha ett när hon fyllde 7 år i maj , hon fick det och jag blev besatt. detta var i våras (2007) pansarmalarna var ju bara så söta :D. nu är det januari och sju kar finns här med 3 med vatten i och ett med en hc-odling i.

jag har som barn själv haft ett med black molly i , men det minns jag knappt, däremot minns jag det stora med bubblor som fanns på föreningsbanken här i kungsbacka, det kollade jag mycket på.
#4 - 11 januari 2008 20:51
Det verkar beroende framkallande finns det något namn på denna sjukdom:)

Thomas
#5 - 11 januari 2008 21:01
Hade ett 20 liters med guppy när jag var 7-8 år. Kommer ihåg att vi bara fyllde på vatten på det förrutom vid jul då vi rengjorde allt (tömde karet och startade om allt igen). Men detta hamnade ganska snart i något mörkt hörn.

Period nummer två började på nyårsdagen 1999 då vi varit på en rejält blöt fest hos ett snubbe som hade ett 250 liters med malawi. Hur grymt som helst tyckte jag, dock tyckte jag killen var lite väl insnöad med fisktidningar och grejer:p. Men när jag började vakna till liv dagen efter så kollade jag annonserna i veckans tidningar och hittade ett 220 liters. Åkte två timmar senare och hämtade det. Bytte sedan det mot ett 375 liters.

Sedan flyttade vi till nytt hus och där började iden komma att man kanske kunde ta en del av garaget och ha som akvarierum. Frugan var väl sådär på det. Men så ville hon renovera badrummet och då passade jag på, ok vi renoverar badrummet på ett vilkor - att jag får göra ett odlingsrum.

Så blev det och nu har jag igång 9 akvarium mellan 54 och 375 liter.

Nu planerar vi på att bygga ett nytt hus och jag vet faktiskt inte hur jag skall göra med mina akvarium. Kan bli så att jag satsar på ett större och gör mig av med några av de mindre. Eller kanske man skulle satsa på något större och behålla alla de mindre. Jo, så får det bli :-)
#6 - 11 januari 2008 21:02
Mina föräldrar har båda haft akvarium med svärdbärare i något år för länge sen. Jag har alltid varit djurintresserad och jag fick mitt första akvarium för 6-7 år sedan i födelsedagspresent. I det akvariet har jag misskött och plågat åtskilliga fiskar under flera år.

Nu har jag ett kar på 200L (nyligen omstartat) där jag gör så gott jag kan för att få balans och ett litet kar på 10L där några räkor och platyyngel för tillfället lever och frossar i en hel del alger. Min lillebrorsa har mitt gamla 73-liters som sitt kar just nu...
#7 - 11 januari 2008 21:08
Var inte gammal när jag fick mitt första akvarie , kanske 6-7 år.
Fick det av min farmor pga hennes pappa hade dött och han hade ett akvarie som ingen annan ville ha. Kanske var på 50 liter.
Efter ett tag tröttnade jag eftersom jag visste inte alls hur man skulle ta hand om det osv, så gav bort alla fisk.
Några år senare blev jag sugen på akvarie och fick det i julklapp när jag var 12 år. Kunde fortfarande inte sköta det ordentligt så jag la ner det också efter ett tag.
Sen för två år sedan blev jag sugen att starta igen och köpte mig ett 31 liters akvarie och lite fisk.
Kunde fortfarande inget alls , men hittade till zoopet och lärde mig mer och mer. Efter ett tag skaffade jag ett 112 liters akvarie och för några månader sen köpte jag ett 230 liters akvarie och nu kan jag ta hand om det :)
Bör kanske tillägas att jag är 17 nu.

Det konstiga är att jag aldrig innan jag akaffa mitt tredje akvarie kunde något om akvarie men endå har bara 3 fiskar dött under åren.
#8 - 11 januari 2008 21:17

Thomas

Aquarinitus? :)
#9 - 11 januari 2008 21:19
Jag tiggde till mig en guppyhona av en granne, stoppade den i en syltburk och gick till en annan granne med en guppyhane [:o] det blev 8 guppyyngel..
Då tyckte min pappa så synd om fisken i syltburken att han gav med sig och köpte ett akvarium.. Sen blev det ett till.. fåglar.. fågelungar.. katt.. hund.. hundvalpar... malawiciklider...

När min hund dog för ett år sedan och min sambo gav med sig och jag fick köpa ett kar så suckade min mamma och sa.. [COLOR=Red]" Åhh nej, jag väntade bara på det".......[/COLOR][COLOR=Red][COLOR=Black]
Ha ha.. jag fyller 40 i sommar.. [:o] [:o] :D
Om jag hade plats, tid och pengar [}:)] [:P] :)
[/COLOR][/COLOR]
#10 - 11 januari 2008 21:39
patdah skrev:
Aquarinitus? :)

HaHA:)

Den var bra,frågan är vad försäkringskassan säger;) Jag får fråga frugans syster hon jobbar där.Kanske finns något om vård av fisk pga Aquarinitus:)
#11 - 11 januari 2008 22:39
Ja, min historia är kanske lite annorlunda, men helt sann. Det hela började med att jag hade en dröm. Som när man sover alltså. (Jag gick på gymnasiet då.) Det jag drömde var att jag som projektarbete skulle anlägga en damm, och det gjorde jag. I denna stoppade jag sedan två fiskar, en hona och en hane. Nu kan jag för allt i världen inte komma på hur de såg ut, men jag minns att i drömmen så tyckte jag att de var det vackraste som jag någonsin hade sett. Det går inte att beskriva, men de var verkligen, VERKLIGEN amazing. Så en dag när jag var vid dammen så upptäckte jag att hanen flöt runt på ytan. Han var inte död, men sjuk, så jag tog honom till veterinären. Tyvärr så avled han under operationen. Det var som världens undergång, meningen med livet var försvunnen. Det vackraste i världen hade gått förlorat. Men så återvände jag till dammen, och där simmade honan, tillsammans med en massa yngel! Artens fortlevnad var säkrad. Jag hade åter igen det vackraste i världen.

När jag vaknade berättade jag för min pappa att jag tänkte skaffa akvarium. "Nej", sa han. Så då gick jag till min mamma och frågade om jag fick ha ett akvarium hos henne i stället. Och det fick jag. Tyvärr har jag inte lyckats hitta det vackraste i världen igen, men jag kan nöja mig med lite sällskapsfiskar. Och räkor förstås. Fem akvarier har jag nu, och fler lär det inte bli förrän jag flyttar hemifrån, för mamma har förbjudit mig att ta dit fler.
#12 - 11 januari 2008 23:05
Satt och kollade på blocket en dag, fick syn på ett 20 liters och tänkte att det blir nog snyggt att ha 1 kampfisk i [:o]

Idag (2 år senare) har jag :
Ett Juwel vision 260 liters (fisksoppa)
Ett aquaterrarium 160 liters (salamandrar, äpplesnäckor och guppys)
Ett 30 liters (räkkar)
Ett 20 liters (räkkar)
#13 - 11 januari 2008 23:51
för 10 månader sedan skulle rädda några guldfiskar från det kommunala växthuset för de levde i ett badkar med grönt vatten .... sikten var ca 2 cm. aldrig haft akvarium innan och kunde ingenting om det alls, upptäckte tack vare zoopet att vi köpt ett för litet akvarium (63 l) innan vi hämtade fiskarna.. vilken tur!!!. Fick ett 220 liters [:D]. Det blev ju snabbt för litet så nu bor de i ett 375 liter. 63 litaren blev bebodd med levandefödare och efter en månad så blev det ju yngel....så.....ett 30 liters kar blev ett måste till alla yndel, där det nu mer bor körsbärsräkor åxå.
#14 - 12 januari 2008 00:11
Jag skall försöka göra en MYCKET lång historia så kort som möjligt...
Jag var bara tre år 1979 då jag fick ett litet akvarium av min mamma som hon tydligen hade köpt på en loppmarknad. Jag fick nöja mig med några guppys och jag var tydligen stor nog att kunna smula ner lite flingor varje dag för jag minns ganska väl att de iaf blev fler till antalet.
Åren efter förflöt och antalet akvarier växte stadigt och besöken till "akvariet" på Göteborgs sjöfartsmuseum (där jag tillslut ochså fick privilegiet att praktisera lite) blev många. Det visade sig nämligen när jag började skolan att många klasskamrater var intresserade av akvariefiskar och det i kombination med ett positivt pricktest för flertalet pälsdjur avgjorde definitivt mitt intresse.
Skolan som jag gick i var stor och klimatet var hårt med mycket våld så det var med lättnad jag stannade till vid den lokala zooaffären på vägen hem nästan varje dag för att andas ut och kliva in i den värld som jag trivdes bäst i. All heder åt affärsinnehavaren som faktiskt utan att klaga orkade besvara alla de tusentals frågor jag ideligen ställde. Jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna tacka honom idag men jag är honom evigt tacksam![:-91][:-94]

Då jag var i tioårsåldern i mitten på 80-talet tyckte jag och mina dåvarande bästa kompisar att ciklider var det häftigaste som fanns (bortsett från starwars,hårdrock och olika kampsporter som vi tränade:)) så lyckan blev total (även kompisarnas avundsjuka) då jag på min födelsedag 1986 fick mitt livs bästa (?) födelsedagspresent, ett 540 liters akvarium. Det ansågs stort då...

Innan jag flyttade hemifrån i mitten på 90-talet så hade jag som mest 9 akvarier i mitt pojkrum, vilket idag ytterligare ett drygt årtionde senare har reducerats till 5 akvarier.

Varför jag började?

ÖDET!!!:D
#15 - 12 januari 2008 00:55
Jag ville alltid ha ett akvarium, så länge bakåt jag kan minnas, men mina föräldrar sa "NEEJ det är jääättedyrt och jääättejobbigt!" så det blev inget på ett tag.
Sedan hittade min bror ett litet kar för 20kr eller så och köpte det, jag blev förstås väldigt, väldigt upprörd för att jag inte hade något akvarium medans han hade ett, och ett par månader senare fick jag ett 105L i födelsedagspresent när jag fyllde 10, min dåvarande bästa vän fick också ett och vi satt i timmar framför varandras kar och bara glodde och pratade om fiskarna <3
Sen har det eskalerat, både jag och min bror fortsatte med det och det visade sig sedan att min far hade hållt på mycket med akvarium i sin ungdom, det verkar ligga i familjen :)
När jag skaffar barn så ska jag pracka på dem ett kar så fort de kan gå! :D
#16 - 12 januari 2008 01:07
Hoppas ni tycker det är lika trevligt som oss att läsa dessa underbara historier.
Jag ljög lite mitt första kar var på 80-talet och med bottenfilter det funkade skit om jag minns rätt.Nu har vi detta kar delat i 3 med frugans kamphanar.

Thomas
#17 - 12 januari 2008 08:54
Fick mitt första akvarium tonåren och plågade väl lite fiskar i det innan jag gav upp.
Sedan träffade jag en kille i början på 90-talet som hade akvariebutik, då vaknade intresset igen. Eftersom jag hjälpte till i butiken så blev det inget kar hemma(jo ett 54L med Killis) förrän killen åkte iväg och pluggade i USA. Då blev jag med ett 720(tror jag det var)med Discus i. Det tog slut och akvariet flyttade samtidigt som pojkvännen.
Sedan var det dött med akvarium ända tills för 2 år sedan då min make gjorde slag i saken och skaffade sig akvarium. Jag vägrade delta eftersom jag har så många hundar. Kände också att det skulle bli jobbigt med alla nya rön som finns, detta med att tänka om och tänka nytt. Maken ställde miljoner frågor till mig och jag var ju bara "tvungen" att ta reda på om jag hade rätt, vilket ledde till att jag lärde mig en hel del ändå;)

Sedan fick han ett 180L över som han gav till mig. Satt och räknade på fiskar jag ville ha i det och växte ur det innan jag ens tagit det i bruk.:D Köpte ett begagnat 720 i höstas och började ställa en massa frågor här för att kunna göra rätt. Nu har vi 3 st 720, 1 st 150L, 1st 180L och ett litet räkkar på 48L igång.. Visst ja, ett 54L också..:p

Jag kan ju säga att detta är det bästa jag gjort på länge. Båda har samma intresse och det är ju såå beroendeframkallande detta!
#18 - 12 januari 2008 09:06
Har varit "akvariumperiodare" sedan jag flyttade hemmifrån. Under rätt många år tog hundsporten hela min fritid och då gav jag mina systerbarn mitt akvarium.
Efter många år insåg jag att det faktiskt ändå gick att kombinera akvarium och hundsport (ganska ok att slänga sig på soffan och spana på fisk efter ett träningspass.. :D) så då blev det aktuellt att starta upp igen.
Lurade in sambon på banan, föreslog inköp av kar och han nappade på idén och vi fastnade båda två.
Nu verkar det inte finnas nån hejd på oss och vi sitter här med ett 540 liters, ett 375 liters, ett 144 liters, ett 60 liters, ett 54 liters och så räkkaret på 20 liter. Fast nu tänker jag banta ner med småkaren.. :) Det blir så...trångt?
#19 - 12 januari 2008 10:14
Pappa har alltid hållit på med akvarium så jag hade såklart något litet akvarium själv till och från hela min uppväxt. När jag sen träffade min sambo och flyttade in så hade han ett 375-liters kar så då fick inte mitt 152 liters plats och jag la ner det.

När vi så flyttade till större lägenhet så hade sambon tröttnat (:eek: ) på sitt kar så jag fick i stället sätta upp mitt betydligt mindre och i den vevan hittade jag Zoopet!!! Jaha, snart nog hade jag tjatat till mig att få sätta upp hans stora akvarium också!

Efter ytterligare hängande här så insåg jag att ett karantänakvarium behövdes och ett 105 liters införskaffades. Och en liten fisk till det...och en till...Rackarns, ett nytt karantänkar behövs! "Men titta, vilken fin liten fisk!" Suck...Ytterligare ett karantänkar då... Osv...

Vid det här laget har jag:
375, 152, 105, 105, 70, 45, 45, 28 och 10 liter... Och en plastback på 35 liter...Och fortfarande inget ledigt karantänkar... [:o] Däremot en mycket förtvivlad sambo! :D
#20 - 12 januari 2008 10:40
Shit.. Du måste ha 90% luftfuktighet hemma :D Tvätten torkar ju aldrig och kakorna blir mjuka på en dag sedan jag skaffat mina kar... ;)
Bilagor:
#21 - 12 januari 2008 11:25

Thomas

Vad sägs om aquaristikus mistikus

Jag hade nog alla djur när jag var liten, att börja med källar möss som jag tyckte synd om och tog hand om hihi (gissa om mor min var sur ) Sen var det katt nåt år senare var hunden också med i bilden sen kom till en råtta + hamster fåglar som jag fick av farmor, och sist dock mest förbjudet kom fiskar utan föräldrars tillstånd , stackars fiskar bodde i ett STORT gurk burk på fönsterkarmen.
När min mor åkte på semseter och hennes väninna passade mig och min bror så drog jag en liten historia att jag fick det av mamma och att hon då skulle hjälpa mig det var mina första 16 liter som kändes JÄTTE mycket .
Sen kom det större och större och ... många år senare flyttade jag till sverige .... det gick nåt år och så fick jag ta över ett akvarium.... 5 år senare kom ett nytt akvarium och nån månad senare ett till och nu planeras det ett till lite större =)

Så var min historia kort =)
#22 - 12 januari 2008 11:49
ja, mitt intresse började hos min kusin som hade ett 150 liter med ciklider i...tyckte att det var så fräckt och varje gång vi kom dit så satte jag mig vid akvariet och kollade på det. efterhand så började jag småtjata på mina föräldrar (var bara 9 år vid det tillfället) och tillsist så fick jag ett litet 54 liter som jag misskötte totalt. men efter att jag hittade hit (ca 4 år sen) så har jag haft som mest 4 akvarium igång...men nu så sitter jag med ett 240 liter med lite malawi ciklider och ett 105 liter sällskapsfisk.
#23 - 12 januari 2008 12:12
Jag hade akvarium som liten, sådär tio bast. Bästa kompisen hade ett, och antagligen fick jag yngel av henne, kommer inte riktigt ihåg.
Mina föräldrar var rätt schyssta, vi fick göra det mesta, bara vi talade om var vi var, och skötte det vi åtog oss. Och kom hem till middag. Så det var nog inga problem att få ett akvarium, men jag kan för mitt liv inte påminna mig var nånstans ifrån. Men det var runt 30 liter, och jag visste ingenting om hur det skulle skötas. Antagligen övermatade jag grovt, för med jämna mellanrum tvingade morsan mig att totalstäda hela rasket. Inte undra på att det inte funkade.
Något senare hade jag ett 60 liters på en bokhylla i vardagsrummet, och en kväll när päronen kollade Rapport, började eländet läcka. Stor räddningsaktion och sedan var den akvarieperioden slut.:(

När min mor blev sjuk 2006, städade jag i hennes källare och hittade två glasburkar på tio liter (exicatorer om nån vet) och med skammens rodnad [:o][:o][:o]måste jag erkänna att jag föreslog guldfiskar till ungarna. Förstås växte de ur dem fort, från jul till sportlovet, så då fick de ett 54 liters, som blev ett 96 liters till sommarlovet som blev ett 165 liters i september, och på den vägen är det. När det är färdigombyggt i källaren ska guldfiskarna få ett riktigt stort akvarium på minst 500 liter där, (jag vet att 165 är för litet i längden),
plus andra stora kar, jag ska få ett rum med golvbrunn och hela faderittan, och då kommer det att komma akvarium, ujuj.

Sen har jag ställt ett 54 liters i äldsta sonens klassrum, och därmed spridit akvariefebern till fröken som också hade burk i sin ungdom. Förståss hoppas jag sprida lite feber även till ungarna.
Jag har också hand om skolans matsalsakvarium,cirka 165 liter, och sköter det helt efter eget tycke.
#24 - 12 januari 2008 12:51
Min far forskar om akvatisk ekologi och vi hade akvarium hemma så länge som jag kan minnas. Började med ett 54-liters men fick sedan ett 96-liters. Sen när jag flyttade hemifrån så var jag utan akvarium ett tag (studentrum är något begränsande), men när jag flyttade till lägenhet så tog jag med 96:an. Sen fick jag ta över min brors 222-liters och det var då jag fastnade rejält.

Sedan sprack botten på den i flytten, vilket gjorde att jag fick skaffa det 250-litersakvarium. Nu ska jag bara spara ihop till ett större och byta upp mig...
#25 - 12 januari 2008 14:35
Min flickvänn ville köpa en skål till mig och lite kampfiskar som julklapp. Då tänkte jag äschh varför en skål, ja sa till henne, köp fiskarna du så köper jag ett akvarium. Drog ner o köpte hem ett 54Liters, som sen efter 3 månader kändes för litet, så blev det ett 112 liter också, därefter ett 180L och ca 1 vecka sen 450liters :)

Jag har själv vart aktiv i ca 1 år nu, har lagt ner mer än 40tusen på detta första år, men jag e lite skadad, ingen respekt för pengar då något ger mig glädje :D

Jag insåg hur mycket jag behövde en sådan hobby, något som håller en hemma samt att det är något som ger mig ett lugn jag aldrig annars kan känna.
#26 - 12 januari 2008 18:00
Fick denna sköna sjuka som 6 månaders baby... det enda sätt jag höll mig lugn på var i babysitterna framför farsans akvarium... när jag blev 4 så tog jag över det och därefter har det bara gått utför... var lugnt ett tag mellan 9 och 13 år, men sen brakade det loss igen, hade fiskar i allt jag hittade och köpte på mig allt jag kunde... sen när jag var 15 år så praoade jag i en akvarieaffär och slutade inte efter praoveckan utan bara fortsatte vara där på eftermiddagarna, samtidigt utvecklades mitt rum i våran lägenhet till ett veritabelt zoo... när mina föräldrar senare bestämde sej för att köpa ett hus så claimade jag ett rum i källaren där jag hade mina burkar och baljor... sen vid 20 års ålder flyttade jag till göteborg och bodde på internat, där fick jag bara tillåtelse att ha ett litet akvarium, men det gick för att hålla den värsta abstinensen borta... efter utbildningaen skaffade jag mig lägenhet här i city of glenn och nu har det skiftat mellan 3 och 8 akvarier de senaste åren...

jag vet alltså inte hur det är att leva utan den här hobbyn och det gör mig ingenting...
#27 - 13 januari 2008 00:47
Min bana började med att min mamma hade ett akvarium i vardagsrummet där vi bland annat hade ett par palettciklider som ynglade av sig.
Sen när jag kan varit typ 5-7 eller nått sånt så fick jag ett litet akvarium med 2 Guldfiskar (David & Per). Dom dog rätt fort har jag för mig så då blev det 2 st eldbukssalamandrar istället. Dom hade jag rätt länge men sen blev det ett uppehåll och jag hade lite andra djur... typ marsvin.. Katt.. Sen gick det bra många år när jag inte hade nått år men jag gick hela tiden och tänkte att snart ska jag skaffa mig ett stort fint akvarium. Och när min dåvarande tjej gjorde slut så tog jag tag i saken och köpte mig ett 275L med Malawiciklider. Sen blev det ett 19L yngel kar.. Och så sprang man på ett billigt 420L. och så fick jag ett 50Liters av en kompis..
Så nu har jag 4 kar här i min tvåa och har inga planer på att skaffa mig mer just nu den närmsta tiden i alla fall. Men snart så hittar jag väl nån trevlig balja och gör ett nytt impulsköp.
#28 - 13 januari 2008 01:42
Mitt första akvarium fick jag ärva av en släkting, det var i slutet på 80-talet. Jag hade ingen egen lgh då utan flyttade runt i andra och tredjehandslägeheter i ett antal år..
Så jag vågade aldrig fylla akvariet..blev rätt less på att släpa runt ett 200 liters med tillbehör och en massa sand så när en kompis frågade om han fick köpa det så så jag JA!

Nu är jag en ensamstående mamma med en liten dotter som fyller 3 år idag (söndag). Min dotter älskar djur men jag är allergisk mot pälsdjur så det är inte att tänka på att skaffa något djur..
Men vi går ofta i djuraffärer och när vi var där i november så tjatade hon som vanligt om en hamster, råtta eller marsvin.. Då sa jag att det enda som vi kan skaffa är fiskar..Jippi sa hon då..hmmm..vad sa jag nu..
Jag som inte kan ett dugg om fiskar och akvarie..hjälp! När vi kom hem sökte jag på internet och fann denna underbara sajt! Så när djuraffären veckan efter hade bra pris på ett 54 liters så slog jag till.. Nu är jag fast! Dottern har döpt fiskarna och brukar säga till mig att, mamma du fåår titta på mina fiskar..
Nu har min platy, förlåt..dotterns platy fått bebisar..såå spännande!

Inte trodde jag att jag skulle bli så intresserad av akvarie och fiskar..:-)
Bilagor:
#29 - 13 januari 2008 13:28
Jag kan nog också räknas till akvarieperiodarnas skara, tror jag.

Min pappa hade ett akvarium när jag var ca 4-5år som jag älskade att kika på. Där grundlades nog min ohejdade fascination för zoologi och etologi :D. När vi flyttade till hus lades det akvariet ned och startades tyvärr inte igen, pappas sambos katt gillade fiske lite för mycket för att det skulle vara hållbart (hon (katten Kajsa) gillade fågeljakt också så min lille undulat fick ett nytt hem den med...)

Sen tog det några år och nån gång i 11-12-års åldern fick jag i födelsedagspresent ett 60L som fylldes med vattenpest, lite guppys och sebrafiskar. Ett och annat grodyngel fick ett temporärt hem där också. Jag kunde inget om akvarieskötsel eller biologiska filter (och fick väl ingen direkt hjälp heller) så storstädningar var tyvärr frekventa efter 70-talsmodell. Jag t o m rengjorde det luftdrivna skumgummifiltret med Ajax...[:o][B)] Imponerande att fiskarna överlevde och förökade sig, och inga alger hade jag heller .. konstigt.. eller inte? :p[:o]

Efter något år transformerades akvariet till ett (aqua)terrarie där diverse kopparödlor och grodor befann sig lite då och då. Mina syskon fick sig en och annan dos av hanterande av ödlor och ormar, vilket resulterade att en av lillebröderna plockade hem en gravid hasselsnok som kastade sina ungar i stressen av att vara i fångenskap. (Ja, idag skäms jag men okunskap och nyfikenhet får en att göra dumma saker, alla djuren släpptes dock ut efter någon vecka, ingen dog. Don't try this at home, hursomhaver!)

När jag flyttade hemifrån fortsatte akvariet sin levnad som både salamanderburk och bur till lillsyrrans möss, tills dess kortsidan spräcktes och burken pensionerades, men allt sparades.

Under tiden hade jag hunnit med både djurvårdargymnasium i Spånga och universitetsutbildning och mitt synsätt på djurhållning har ändrats ganska markant, som tur är! ;) Frekventa flyttar och begränsad ekonomi hindrade mig att sätta upp ett akvarie efter konstens alla regler, men i april förra året fick jag köpa en fd kollegas 250L med alla tillbehör och nu för man back in business, mycket klokare och med Zoopet i ryggen :D.

På gbgauktionen införskaffades ett 60L med endlers och utrustades med rampen från ur-akvariet och en ny pump ;). Ur-akvariet är nu slängt men glaset har återanvänts till ett litet försök att göra ett fotoakvarium.. vi får väl se hur det kommer funka ;)
#30 - 15 januari 2008 09:40
När jag var liten ville jag ha ett akvarium med alla små fiskar jag håvade ute i stugan under sommaren. Hade hinkar fulla av små yngel och spigg. Sprang runt där på stranden och gjorde små vattenbyten i hinkarna. Hällde ut fiskarna och fångade nya. Grävde ut hålor i sanden där vågorna sköljde in och bytte vattnet automatiskt och ibland hindrades fiskarna av små stenvallar som jag och min bror byggde.
Jag fick aldrig ta hem fiskarna eftersom akvarium "bara orsakar vattenskador" och pappa tyckte att det räckte med mitt jättestora (Bottenviken) akvarium om somrarna.

Bestämde att jag skulle skaffa akvarium när jag flyttade hemifrån men när jag och min dåvarande sambo flyttade ihop så tyckte vi väl att vi inte hade så mycket plats. Inte förrän våren -05, när min moster undrat om jag ville låna hennes akvarium, dök tanken upp igen. Något lånat akvarium ville jag inte ha. Senare visade det sig att hon gav bort det men då var det lovat till en annan. Följde dock med henne på en akvariebutik och där stod det! Mitt första Juwel Rio 240! Visste inte riktigt hur jag skulle få plats med det men vill man så går det. Någon månad senare blev det ett till likadant. Sen ett 350 liters hörn... å ett 120 liters...

Sen i somras bor vi inte längre tillsammans så jag har fått ta ansvaret för alla dom dyra L-malarna som min fd sambo skaffat sig. Dessutom ramlade det in ett 54 liters på köksbordet, ett 85 liters på hallbyrån och idag ska jag hämta mitt julklappsakvarium på 180 liter som äntligen har nått zoobutiken efter många om och men!

Beroendeframkallande? Allvarligt? Haha!
#31 - 15 januari 2008 10:04
Gav sambon (Marielle) ett på vår 2-årsdag som en kul grej, men oj vilket gensvar det blev... X antal liter senare och 6x180l på gång under våren så undrar man verkligen hur ett litet 30-liters med några amatörfiskar kunde tända ett sådant intresse. Elakast är att jag blir kallad "Räkmannen" på jobbet - kanske inte så konstigt med tanke på att jag lobbade in ett kar där, hehe ^^

Akvaristik är dyrt och farligt beroendeframkallande. Här börjar man med några jävla platy, nu har man apistogrammor, diskus, räkor och dyra l-malar ^^

//C
#32 - 15 januari 2008 21:58
Tänkte ha div vatteninsekter som kom till en barnplastdamm eller vad den nu kunde kallas som mat åt paddor mm mm. Hade 2st ankor som hade den som pool och den drog till sig en himla massa kusar. Blev ett 70L men dom jäklarna lyckades alltid hitta något ställe att smita ut ur. Så det blev fiskar i det ist och det gick som det gick.
#33 - 16 januari 2008 02:52
Åh, vilka minnen det här skapar!

För mig var det mer att mamma var hardcore-akvarist. Hon har haft allt och ingenting i fiskväg, kört söt-, bräck- och saltvatten. Hållit alla slags fiskar från ciklider, koi, sällskapsfisk, sjöhästar, clownfiskar, pirayor, muränor, drakfiskar och i stort sett allt mellan himmel och jord. Så jag har alltid haft fisk runt om mig.

Sen när jag flyttade hemifrån vid 19-års ålder blev det lite tomt... Nyss köpte jag och min pojkvän vårt första egna akvarium och på lördag hämtar jag upp vårt andra. :D

Så för mig var det bara en tidsfråga!

(Ja, min mamma är fortfarande lika inbiten ;) )
#34 - 16 januari 2008 09:28
Jag har varit tokig i djur av alla de slag sen jag föddes, så när jag fyllde 6 fick jag ett 30liters kar av pappa. Sen dess har jag alltid haft ett akvarium förutom ett par år då jag hade orm.

Jag är 23 förresten.
#35 - 16 januari 2008 13:36
Jag tillhör skaran som alltid sagt "Jä..la bubbelholkar, aldrig i livet." Som barn fanns det ett akvarium i familjen, som till och ifrån var bebott. Jag tror att det var min storebror som var mest drivande, jag brydde mej inte. På den tiden (mitten av 70-talet) var det storrengöring ett par ggr, om året, sanden kördes i ungnen, allt togs ur och tvättades, massor av jobb. Jag har för mej att det var svärdbärare och scalarer som var mest frekventa.
Har som sagt aldrig velat ha eget, MEN min väninna Kristina har akvarium och vintern 05-06 så började jag fråga lite om hur skötte kar. Det skulle jag aldrig ha gjort.
Snabbt köptes ett 160 li kar in, efter 2 veckor sålde jag det till min väninna, bytte upp mej till ett 540 kar och sen bara fortsatte det. Idag har jag ett 540, ett 528, ett 400 och ett pytte på 200. Hade även 2 st 80 li kar men dem har jag sålt.
Har haft nästan all slags fisk man kan tänka sej, från guppy till diskus.
Idag har jag 3 malawi kar och 400 liters är tanganyika.
Måste erkänna att jag fastnade hårt i fiskträsket och har inga planer på att lägga av, min familj trodde nog att detta skulle vara en övergående hobby, men jag älskar mina firrar. Nån gång ska jag prova på saltvatten och jag vill ha ett STORT kar, kanske ett par tusen liter. Så lessna det gör jag inte.

MVH/kkk
#36 - 19 januari 2008 17:51
Frugan (ladym) fick ett i julklapp av mig, sen fastnade jag själv i våtmarken :P
MEN det är scalarer och diskusar som gäller...;)
#37 - 19 januari 2008 23:22
Pga. pälsdjursallergi. När jag var barn ville jag ha djur som alla andra barn. Då jag fylde 8 år för mer än 33 år sedan fick jag en ca 10 l syltburk med 2 blå gurami, 1 scalare och 1 svärdbärare i som föräldrarna fått av grannen. Scalaren dog naturligtvis redan följande dag och som kompensation gav grannen mig 6 st guppyyngel som fick bo i en likadann syltburk. Gurammina överlevde faktist flera år. Flera syltburkar senare fick jag på min 9 årsdag ett 115 l akvarium som jag har kvar än i dag.

Någon riktig akvariefeber har jag aldrig drabbats av utan har haft 3 akvarium som mest. Har i dag 2 st (115 l och 35 l). Jag har aldrig krånglat till det särskilt mycket utan hållit på med sk. lätta fiskar. Det har blivit rätt så många fiskar under drygt 33 år.
#38 - 1 december 2009 20:46
den här tråden var trevlig så jag uppmärksammar den igen.

Jag har alltid variet en vattenmänniska, lärde mej simma när jag var 2 lärde mej simma under vatnet när jag var 3-4 och hela vattenlivet gör mej fullkomligt hypnotiserad.
Så i skolan hade vi ett litet prjekt om undervattensdjur min lärare fixade 2 akvarium, ett på 40 lliter och ett på 25 liter. jag fick äran att dyka runt efter små simpor under stenarna i vassen och gräva efter alehanda vattendjur. när projektet var över släptes fiskarna tillbaka och jag fick ta över det 2 akvarierna. båda började läcka efter en tid så jag siikonade om dom.
Jag hade alehanda fiskar i som jag fångade själv. Lake, abborre, gädda, brax, mört osv osv...
40 litarn började läcka igen så det sängdes och så fick jag ett en 100 iters kub av en polare, köpte filter, doppis, lampa mm och började experimentera med fisklivet...
Sen dog det i några år. men en dag så hittade jag mitt 225 liters på blocket för 900 spänn med ala tillbehör och slog till på stört. nöjde mej med detta ett tag och så slocknade intresset i samband med att jag tog dykarcertifikat och nu i sommras så tittade jag på akvariet och blev som förvånad. akvariet såg förfärligt ut rent sagt jävligt.
Så jag startade en projekttråd om mitt akvarium och medans jag uppdaterade med bilder och skitsnack så blev jag mer och mer inspirerad att fortsätta. Jag bev som kär igen, tittade på blocket varje dag (mest för att drömma) och hittade ett 980 för några tusen bev het gaen och ringde med en gång (lite spontanköp över detta)
fick samtidgt ett snyggt 20 liters som står på jobbet nu men som kommer hamna här hemma och så startade jag upp mitt 25 liters från projekttiden i skolan (var då 9 bast)
Nu har jag 3 akvarier igång + att jag har smittat bror min med denna aquafever, min andra bror var här idag och han såg väldigt lugn och harmonisk ut, nästan lite sugen:)

Nu närmast är ett 980 liters (kanske kommer något emellan) som ska startas upp:)

På denna vägen är det:) och nu kan jag tillräckligt mycket så när jag stöter på problem så har jag grunden för att lösa dom själv istället för att tappa inspirationen och sluta.
#39 - 2 december 2009 06:40
Min son fick ett av morfar i julklapp för 2 års sedan, jag sa från början att vi får väl se hur länge detta varar....
Nu har jag ett stort intresse och vill ha ha akvarium överallt!
#40 - 4 december 2009 11:29
Jag har haft akvarium i princip i hela mitt liv. När jag var knappt ett år gammal flyttade mina föräldrar till villa och till huset medföljde ett akvarium på 350 liter eller så. Min kära far levde efter att "ska det göras, så ska det göras ordentligt". Blev han intresserad av något skulle det göras så stort och ordentligt som möjligt, kosta vad det kosta ville.
Det blev med andra ord snabbt ett 800 liters korallrevsakvarium som var igång i 7-8 år. Vid sidan av hade vi flera andra igång, har haft både kulfisk, sjöhästar och diverse mer vanlig fisk. Sedan blev 800liters till terrarium och alla akvarium avskaffades utom ett 100liters med tigerbarber, neontetror m.m. i.
När mina föräldrar skiljdes (jag var då 10 år) övertog jag skötseln av det karet och startade även upp 2 till. Intresset har gått lite i perioder, precis som skötseln, men minst ett (oftast 3) har alltid varit igång under min uppväxt.
Sen jag flyttade hemifrån är det bara 75 liters som hängt med men nu bor jag och sambon i en härlig trea så jag ska byta upp mig lite, förmodligen till 375 liter. Villkoret är dock att det nuvarande avvecklas, sambon ska hålla för mina dumma idéer i många år till så vi får väl se vad som händer :p
#41 - 4 december 2009 11:39
Pagt skrev:
Frugan (ladym) fick ett i julklapp av mig, sen fastnade jag själv i våtmarken :P

MEN det är scalarer och diskusar som gäller...;)

Smart gjort o ge tanten första karet ;)

Gillar valet av fiskar ;)
#42 - 4 december 2009 12:14
Jag fick ett akvarium av min pappa när jag var runt 10 (inte för att jag önskade mig ett men han fick någon idé om att han skulle köpa det till mig så jag kunde intressera mig för det. Han hade fiskar under sin uppväxt och födde b.la upp scalare). Jag tyckte det var jätte roligt och hade akvariumet i ca 6 år och gav sedan bort det då jag tappade intresset och inte hade tid att sköta det. I februaria i år bestämde jag mig för att köpa ett nytt och starta upp det då jag saknade att ha ett och känner att jag nu har tid för att verkligen få mitt drömakvarium. Fiskar är något jag kommer ha hela livet, finns inget bättre!!
#43 - 4 december 2009 12:26
Kul tråd och roligt att nån har sparkat igång den igen efter så lång tid:)

Jag hade guppy i en glasbytta på mitt rum när jag var runt 10-12 år[:o]När jag fyllde 15 tyckte mina föräldrar at jag skulle få ett "riktigt" akvarium. Så de köpte ett på 150 liter åt mej när jag fyllde år. Jag hade Guppy, Platy, och Svärdbärare kommer jag ihåg.

Efter några år introduserades Cikliderna, närmare bestämt Scalarena, i mitt kar, och de blev jag helt frälst på. Så nu nästan 20 år senare har jag fortfarande Ciklider i artakvarium, och Scalarena hänger fortfarande med:)

Och det bästa är att flera av mina barn gillar också akvarium.....Min dotter på 15 har ett eget på 350 liter, och två av mina söner ( 9 och 11 år) vill ha ett eget. Så det ska de få så småningom......och det bästa av allt är att, när det gäller sönerna, så blir det jag som är huvudansvarig för akvariumet, så de får en bra balans och fiskar som passar ihop:D
#44 - 4 december 2009 13:36
Haha detta var jättekul att läsa. Jag är i uppstartsfasen av mitt första har inte ens haft ett som barn och anledningen till att jag börja är inte så spännande utan jag tyckte helt enkelt det verkade spännande med dessa mikrovärldar och ja just det jag blev inspirerad av min fina skärmsläckare (ett korallrev). Har nu ett på 160 liter och blir imponerad av era jättekar och hur många ni tycks ha ni som har dessa jättekar i massor bor inte i lägenhet va och har jobb där ni tjänar massor ;).
#45 - 4 december 2009 15:02
varför kan man inte bo i lägenhet när man har jätteakvarium....det gör jag;) Läs min signatur och förfasa dej litegrann...:D

Annons