varför dör äppelsnäckor?

#1 - 1 december 2008 18:36
Har haft tre välmående (av beteendet att döma) äppelsnäckor sedan februari. De har promenerat runt dagarna i ända.
13 november hittade jag en död och nästan upplöst.
30 november hittade jag nummer två död.
Nummer tre lever fortfarande.

Jag har inte gjort några förändringar i karet på senare tid, och har inte märkt något på deras beteende mer än möjligen att de är lite långsammare nu än förr, men det tillskrev jag att de ju inte är småbarn längre... Jag köpte dem efter att ha haft problem med vattenkvaliteten ett tag och ville ha dem för att "signalera" om ngt var fel. Men de här har alltså tvärdött utan att visa något konstigt beteende.

Övriga "smutssnäckor" (kanelvarianten) verkar gilla läget, och förökar sig rejält.

Så... vad dör äppelsnäckor av?

Karet:
Mäskad CO2 sedan i augusti. pH kan vara lite svajigt iom att CO2-systemet är under utveckling, men ligger någonstans mellan 6.5 och 7.5.
Kh 6.
PMDD 1/2 dos 3 ggr/v.
EC 2 ml 3 ggr/v. I början av november 3 ml 3 ggr/v, men återgick till 2 ml efter att den första dog, för säkerhets skull
150 liter, rejält hamburgerfilter, 1000 l/tim. Temp senaste månaden ca 24-25.
1 ancistrus, 4 mosaikgurami, 9 rödmunstetror, 3 corydoras. Alla mår bra, vad det verkar.
Vallisneria, div crypto, anubias, thainäckros, javaormbunke.
#2 - 1 december 2008 20:21
snäckor blir inte så gamla så det kanske va dax för dom.
#3 - 1 december 2008 21:07
Hur stora var de?
#4 - 2 december 2008 08:08
fairing skrev:
snäckor blir inte så gamla så det kanske va dax för dom.

Argument för: de kommer från samma "kull" och är alltså lika gamla.
Argument mot: de var bara ca 2 cm stora. När jag köpte dem i februari var de max 5 mm (om jag minns rätt).
#5 - 2 december 2008 10:18
De dör ofta av svält... de har mycket svaga munnar och måste ha kosttillskott i form av mjuka (förvällda) grönsaker - om du nu inte råkar ha så mycket alger att det kan föda tre snäckor + en ancistrus. Algtabletter hinner nog gå åt i den konkurrensen.
#6 - 2 december 2008 10:30
Bifogar bilden på en av mina två blåa snäckor som äter zuccini. Man ser att siamensisk algätare tycker om den med.
Jag brukar lägga i fövälld broccoli och mjuka salladsblad. Det tycker de om!

http://www.ladda-upp.com/bilder/12778/akvarium-2C-sn-C3-A4ckor-2C-mat
#7 - 2 december 2008 10:39
Mamma Mia skrev:
De dör ofta av svält... de har mycket svaga munnar och måste ha kosttillskott i form av mjuka (förvällda) grönsaker - om du nu inte råkar ha så mycket alger att det kan föda tre snäckor + en ancistrus. Algtabletter hinner nog gå åt i den konkurrensen.

Nja, njo... kan det var så illa kanske... jag har inte riktigt fått klart för mig vilka alger de äter, men det ser rätt rent ut just nu i karet förstås. [:o]

Har väl tänkt lite att ancistrusen bara håller sig på botten (vad jag kan se på dagarna) medan snäckorna är överallt.[:o]

Brukar stoppa ner lite gurka eller paprika en gång i veckan (ungefär), det kanske inte räcker? Råa, dessutom.[:o]:( Algtablett ett par gånger i veckan, men ancistrusen brukar iofs inte ge sig förrän tabletterna är borta. Har väl tänkt lite att några smulor blir det väl i alla fall kvar[:o]

Jag är en usel husse... :( Ska genast utfodra med lite förvällda nyttigheter, fördelat på flera ställen så inte ancistrus käkar upp allt på en gång. Hur mjuka bör grönsakerna vara?
#8 - 2 december 2008 11:28
Jag brukar köra med två grönsaker - squash/zuccini som skär i små bitar, kokar typ en minut och sen fryser in - sen är det bara att bryta loss en bit varannan/var tredje dag (beror på hur många snäckor man har) och fryst brysselkål. Brysselkålen kör jag (efter att ha delat den) i micron så den blir lite lätt slemmig :D Gurka är en meningslös grönsak, den innehåller mest vatten! Grönsaken ska vara så pass mjuk att de in princip kan suga i sig den, inte tugga. Men den ska förstås hänga ihop fortfarande :) Finns ett jättebra recept om du söker i forumet, på kex/kakor till snäckor!
#9 - 2 december 2008 11:35
Att dina "kanelbulle snäckor" förökar sig är ett tecken på att det finns mkt mat att mumsa på. Antingen matar du dina fiskar för mkt eller också finns det något annat som dom äter på (död fisk ruttnande växtdelar osv)
Min metod för att snäckorna ska få äta ifred är att lägga maten och snäckorna i en håv på akvariekanten. Så att själva påsen hänger i vattnet. När äppelsnäckorna är mätta kryper de ur håven och ner i akvariet igen.

Det har iaf funkat för mig:)
#10 - 2 december 2008 11:38
Mamma Mia skrev:
Jag brukar köra med två grönsaker - squash/zuccini som skär i små bitar, kokar typ en minut och sen fryser in - sen är det bara att bryta loss en bit varannan/var tredje dag (beror på hur många snäckor man har) och fryst brysselkål. Brysselkålen kör jag (efter att ha delat den) i micron så den blir lite lätt slemmig :D Gurka är en meningslös grönsak, den innehåller mest vatten! Grönsaken ska vara så pass mjuk att de in princip kan suga i sig den, inte tugga. Men den ska förstås hänga ihop fortfarande :) Finns ett jättebra recept om du söker i forumet, på kex/kakor till snäckor!

Hur länge kör du grönsakerna i micron? Jag har alltid kokat mina grönsaker, det är både krångligt och jobbigt:p
#11 - 2 december 2008 11:47
alg_oa1 skrev:
Att dina "kanelbulle snäckor" förökar sig är ett tecken på att det finns mkt mat att mumsa på.

Du har en poäng där:)

alg_oa1 skrev:
Min metod för att snäckorna ska få äta ifred är att lägga maten och snäckorna i en håv på akvariekanten. Så att själva påsen hänger i vattnet. När äppelsnäckorna är mätta kryper de ur håven och ner i akvariet igen.

Fiffigt! Ska prova!
#12 - 3 december 2008 09:48
alg_oa1 skrev:

Provade i går kväll med förvälld squash. Den åt oavbrutet i drygt två timmar... hoppas den inte ätit ihjäl sig i stället, bara. ;)
Bilagor:
#13 - 7 december 2008 08:05
Alla är vi barn i början... Jag ger mina grönsaker var till varannan dag. Har ju många som mumsar på dem, såväl malar som andra fiskar, så alltid 3 tjocka bitar åt gången, de är borta över natten... Om du söker lite på forumet så kommer du får mer tips på vad du kan ge dem. Jag ger squash och gurka precis som den är, fryst broccoli har varit lite för hårt (men andra här har inga problem med att ge det så) så jag försöker koka den lite extra. Har inte provat rå potatis med det ska tydligen funka med. Sen finns det fler saker du kan mata med, minns bara inte vilka just nu.
#14 - 7 december 2008 21:57
Tackar för alla svar! Har förbättrat dieten nu och hoppas att den överlever... Skivsnäckorna käkar hål i mina växter, dock, inte trevligt...

Annons