Varför dör dom?

#1 - 13 april 2004 18:52
Hej,mina fiskar (m-bunas) dör!först så var det en "hongi" som dog.Tror det berodde på "hålihvet".Men sedan dog en till!Och den hade inge sjukdoms tecken.Sedan dog en lliten golden den hade varit lite "slö" innan.Sedan dog en till.En stor hane.Han hade gömmt sig bakom pumpen.Men hade varit framme och ätit.

Så nu undrar jag varför mina fiskar dör!?
#2 - 13 april 2004 18:55
Svårt att säga om du inte sett några symptom, men en vanli sjukdom som drabbab malawi är ju bukvattensot...
#3 - 13 april 2004 18:59
Jag vet,men det finns inga tecken för det.
#4 - 14 april 2004 17:10
Nar fiskar bara borjar do utan nagra symptom sa ar det ofta ett tecken pa problem med vattnet. Hur ofta o mycket byter du? Har du nog med filtrering? Finns det nagot i karet som kan ta hand om Nitrater?

Bade soten o hal i huvudet ar ju delvis beroende pa kvaliteten pa vattnet o maten. Far dom en nog varierad diet och far dom nog med gront?
#5 - 15 april 2004 16:13
Jag byter vatten en gång i veckan.Byter cirka 100l,karet är på 260l.vet inte om pumpen är tillräckligt bra.Hur stark behöver man?Jag matar dom med vanlliga flingor och ciklid.mat (kulor) den gröna sorten.
#6 - 15 april 2004 21:51
Styrkan pa pumpen bor vara minst 4gg akvariets volym/timme men garna mer for rift siklider. Mina Tanganyika kar har alla minst 10ggr och jag behover nastan aldrig gora rent filtren.

Du kan ocksa prova att ge dom spenat, den djupfrysta sorten. Om du har en bra osthyvel sa ar det ett utmarkt satt att hyvla av lagom stora bitar.

Vatten bytena borde vara ok om du inte overmatar.

Kan ju ocksa vara Ph eller Dh varden som inte stammer...lite havssalt o bikarbonat hjalper oftast.
#7 - 23 april 2004 19:34
Okej.Skulle jag kunna ha en Fluval 4 + och den oumpen som jag redan har. skulle det räcka?Mitt akvarie är 258l.

I dag dog en Hongi till.Fattar fortfarande inte vad felet är?
#8 - 24 april 2004 14:44
Ursprungligen skickat av hampe_90

Okej.Skulle jag kunna ha en Fluval 4 + och den oumpen som jag redan har. skulle det räcka?Mitt akvarie är 258l.

hej du matar de inte med fryst kött då stannar magen och den dör
#9 - 24 april 2004 14:46
en fluval 4+ pumpar 1000L/h det blir ju 4ggr, den blir ett bra komplement till din pump.

Skippa "kulorna" som mat. Mata bara med flingor, räkmix och cyclops.
Hoppa gärna över en dag ibland med matningen.
#10 - 24 april 2004 14:52
Ursprungligen skickat av hampe_90

hej igen hongi och alla malwi har väldigt känslig mage så mate lite fast de bara vill ha mer mat för anars dör de.
#11 - 25 april 2004 12:42
Ockej, tack för alla tips. Får vell ta och köpa en pump till och annan mat.
Vilken mat är den bästa?räkmix eller cyclops?

Hur lite ska man mata?
#12 - 26 april 2004 05:33
Räkmix, cyclops och flingor.

Gör ett matschema typ så här:
mån-räkmix
tis-flingor
ons-räkmix
tors-inget
Fre-räkmix
Lör-cyclops
Sön-inget

typ :P

mata så att de äter upp på 2-3 minuter
Cyclopsen kan ta lite längre tid, man kan ha i en liten skvätt med 10min mellanrum.
#13 - 26 april 2004 10:48
köper man cyclopsen i frusen form eller? de är små kräftdjur om inte jag är felinformerad, ligger de typ i samma förpackning som mygglarver?

detta med räkmixen, kollade upp hur man gjorde räkmixen och det stod gelatinpulver var skaffar man sånt? måste det vara ngt speciellt gelatin eller går det att köpa i en vanlig matbutik?

mvh
#14 - 26 april 2004 16:49
Jag har en kopis som gör räkmix ibland och han har inte i nåt gelatinpulver.
Bör man även svälta fiskarna nån da i veckan om man har ungfiskar?
#15 - 26 april 2004 16:55
Antingen svälta eller inte mata så mycket varje dag, spelar ingen roll.
#16 - 26 april 2004 18:12
Okej men man ska alltså göra det även med ungfiskar?
#17 - 28 april 2004 18:20
Vad är det för fel med den matan som jag redan har?

Annons