[QUOTE=Juni;n2360175]Jag vet inte hur man kollar sanden förutom om den är kalkhaltig. Är själv nybörjare men jag tycker det låter mycket med alla medel, det jag lärt mig är att köra så naturligt det bara går (lätt att säga när det funkar) Jag hade kollat grusen i en annan butik än de som sålt den. Bytt hälften av vattnet och kört i växter och ett par småfiskar, efter nån vecka någon fisk till osv. Om det har varit nåt skit i vattnet så krama ur filtermedia i akvarievatten. Kolla bilder hör på forumet och se om du hittar grus som liknar din, skicka meddelande till fotoinnehavaren och kolla om det är samma grus och om det är strul med den. Är grusen naturligt svart eller är den färgad? Har hört att färgad sand aldrig är bra även om den är köpt i fackhandel. Min handlare är mycket ambitiös och lärde mig lukta på vattnet men då måste akvariet varit igång ett tag. Det ska lukta lite växthus, friskt med inslag av växtlighet. Luktar det unket och instängt är det nog unket! Shit vilken marinbiolog jag just utnämnde mig till! [/QUOTE]
Jag försökte att skippa alla medel till en början (lät akvariet stå i några dagar istället för att ha i vattenberedningsmedel) men det kanske trots allt kan underlätta att ge det lite hjälp på traven. Jag hörde av mig till min återförsäljare och fick reda på att sanden (2-5 mm svart polerat grus) är köpt från grossistföretaget Imazo AB och framtaget som just akvariegrus så jag tror inte att det är något skumt med den, har även googlat och det verkar fungera för andra trots att den, som du säger, inte är naturligt svart utan färgad. Fick höra att jag inte behövde skölja av gruset innan användning men gjorde det ändå för säkerhets skull innan jag hällde ner det i akvariet så om det fanns något skräp i borde det ha försvunnit nu?
[QUOTE=Bygert;n2360177]Så långt du skriver borde det där gått bra. Lite frågor, hur är temperaturen? Lita inte på inställningar på doppvärmare, kolla med en bra termometer. Och vad har du för filter mm?
Oavsett om man klantar sig en aning så ska inte fiskar börja dö efter en timme. Då är det nåt som är riktigt galet. Transporten känns inte som den kan vara orsaken, hade det varit problem där så¨skulle det ha synts tidigare. Jag tror inte heller att det handlar om många fiskar på en gång, det är inte så många och stora fiskar och de borde inte fördärva vattnet så snabbt att det syns på en timme. Det som skulle kunna hända vid högt pH annars är att det blir ammoniakförgiftning men jag vet inte riktigt om jag tror på den teorin.
Så, i så fall, antingen har du fått i nåt olämpligt med grus och annan inredning. Eller så är det nåt med vattnet. Är det inredningen så är det ju till att riva ur och göra om i så fall. Även om det är köpt i akvarieaffär så kan man inte helt utesluta att det slunkit i nåt elände. Vattnet då, med egen brunn så kan det ju finnas lite av varje. Med vattenverksvatten är det närmast kloramin som kan misstänkas. Det häller de i på vissa ställen.
Det du kan göra är att filtrera med aktivt kol, det tar en hel del elände. Sänka pH lite grand tar bort en del risker. Genomluftning eller filter som skvalar i ytan tar bor lite fler risker. Kan kloramin misstänkas så är det C-vitamin som ska till. Och när du försöker igen, ta då ett par billiga fiskar att testa med.
[/QUOTE]
Doppvärmaren har jag plockat ut då jag har väldigt varmt på mitt rum och temperaturen var uppe i runt 29 grader ett tag, men efter några dagars vädring fick jag ner den till 25 lagom tills fiskarna skulle i. Termometern visar i alla fall 24-26. Har ett Eheim 2010 innerfilter och filtermedia i form av "mekaniskt" filtermaterial som ser någorlunda fräscht ut, rengjordes innan användning. Jag har kommunalt vatten och eftersom jag lät akvariet stå ett tag så känns det som att eventuella giftiga ämnen borde ha avdunstat? Har dessutom haft akvarium innan och då lyckades jag av någon anledning hålla liv i fiskarna trots att jag knappt visste vad pH var för något. (Bodde ju på samma ställe även då.)
Jag har filtermedia med aktivt kol liggandes, hur länge ska jag köra med det? Hur mycket vatten ska jag byta innan jag kan börja om? Tänkte i så fall ha i Tetra SafeStart som bakteriekultur, räcker det så? Vill som Juni säger inte blanda i allt för mycket kemikalier i vattnet då jag knappt vet själv vad jag håller på med. Pumpen med filter är placerad så att vattenytan ständigt är i rörelse, alltså ska det inte vara något fel med syresättningen heller. Jag tänkte precis som du föreslår köpa kanske 2-3 guppy nästa gång att ha som "försöksfiskar" och om de också dör lär något vara väldigt fel. Men det blir spännande att se!