Har eg. inget bra svar men...
Vet inte om det finns nått samband mellan att växterna dör å att ancistrusarna dör, däremot kan vissa rötter avge sura substanser som växter i regel inte tål. Har ancistrusarna som dött vart svullna om buken en tid innan och när de dog? Behöver inte vara "bukvattensot" enligt mig, utan kan bero på felaktig "matning". Har själv haft några st. som dött av för mig å min tanke är iaf att det berodde på att jag matatde för mkt med animaliskt foder såsom artemia,vita mygglarver etc. Malarna skall ju ha lite mer "ballast" i sin kost dvs. vegetabilier, att mina malar blev svullna å dog tror jag berodde på detta. Fast det kanske inte är det problemet du har...
Har ett kar på 370 l som varit igång i ca 3 år. Förutom några kvarlevande ancistrus har jag scalarer och fjärilsciklid. Har en fluval 4+ samt 2 st fluval 2, och en temp på ca 25 grader. För några månader sedan hade jag ett ancistruspar som ynglade av sej hela tiden och alla fiskar verkade må bra. Efter ett tag dog hanen och efter honom har de droppat av en efter en. Fiskarna verkar må bra, men inte växterna om det kan ha något samband, göder med easy carbo och tropical master grow men växterna dör ändå. Trodde att växterna dog pga en rot som färgade av sej och gjorde vattnet smutsigt/mörkt men nu när ancistrusarna dör så börjar jag undra om det har något samband. Har naturligtvis tagit bort roten och byter ca 1 tredjedel av vattnet varje vecka för att få det klart igen. För ett halvår sedan hade jag svårt att bli av med alla mina ancistrusbebisar och nu får jag snart gå och köpa nya. Vad är felet? Finns det någon sjukdom/parasit som kan drabba bara ancistrus? Tacksam för alla svar.