Förts och främst så kan jag bara beklaga att dian fiskar dör, men tyvärr är det lite riskabelt att använda algbekämpningsmedel i karet och samtidigt ha fisk som äter av dessa.
Nu ser jag det lite långsökt att det fortfarande skulle vara medlet som är boven i dramat och att råda till något utan att se hur karet ser ut och drivs är svårt.
Det kan vara ren tillfällighet att just dina malar dött, då flera av de sorterna är lite känsligare när de är mindre. Golden nugget är även den en svår mal då de ofta är ganska urmärglade när de kommer hem till köparen och inte sällan har problem med tarmarna. Detta ser man ganska enkelt om den sitter på frontglaset, då ska magen inte vara insjunken utan den ska se normalt välmående ut.
Små Ancistrus kan vara svåra ibland med, och är de för små när man köper dem brukar de bara försvinna i karet utan att man ser vad som händer med dem, likaså men Siameser. Ska man köpa Siameser och de ska trivas är det en grupp som gäller, minst 5-6 st annars kan de lätt vantrivas och på det sättet tyna bort.
I dina kläder skulle jag börja med lite störrre vattenbyte var vecka, runt 25% i alla fall. Sedan skulle jag inte oroa mig så mycket för att köpa nya malar/algätare om du hittar bra ex. och även se till att de får den maten de behöver samt stödamata med grönsaker minst en gång i veckan, squash, zuccini, brocolli, gurka, ärtor osv. Ge dem detta under kvällen när karet släckts och ta bort det överblivna dagen efter så det inte belastar karet mer än nödvändigt.
Skriv gärna och berätta hur det går:)...