Känner igen detta. Jag har köpt massor med siameser som gått samma öde tillmötes. Jag tycker de är svåra att vänja in men om de klarar 2-3 månader lever de hur länge som helst. Jag har dock ingen aning om vad det beror på. De övriga fiskarna har alltid mått bra i dessa fall. Det kan i varje fall vara väldigt förargligt då nyinköpta fiskar bara dör. Det jag lärt mig är att man skall vara noga i affären då man köper Siameser. Vissa affärer har fiskar som är trådsmala som om de fatiskt skulle ha fått för litet mat.
Ok, tack, kul med någon som känner igen det.
Ja för lite mat har de då inte... orsaken till inköpet är tofsalger - dem finns det fortfarande kvar av, men övriga alger tycks ha minskat. De låter sig i övrigt väl smaka när jag matar de andra fiskarna med flingfoder.
Karet är drygt ett år och jag byter vatten varje vecka. De övriga firrarna verkar som sagt inte ha något att klaga på.
Har testat vattnet regelbundet under hela tiden och ännu inte lyckats få ett enda prov som visar någon avvikelse, vare sig från tidigare prover eller "standard".
Tack för svar alla! :) Kan något lösa mysteriet åt mig och JLi (och säkert andra) blev jag ännu gladare!