Varför dör mina siamesiska algätare?

#1 - 28 juli 2009 16:07
En efter en faller de ifrån inom 2 - 4 veckor efter att jag fått hem dem. Jag har talat med affärnen och enligt dem mår alla som de har kvar bra. Men när de kommer hem till mig dör de... Övriga fiskar verka må bra.

Inga direkta yttre symptom - de blir slöa och bleka innan de vänder buken upp. Någon som känner igen detta?
#2 - 28 juli 2009 16:32
Har du några alger de kan käka av? Låter som att de svälter ihjäl...
Hur sköter du vattenbytena etc?
#3 - 28 juli 2009 16:42
Vad matar du med?
Hur nystartat är karet?
Ta med ett vattenprov till affären så de får testat ditt vatten..
Bilagor:
#4 - 28 juli 2009 17:01
Känner igen detta. Jag har köpt massor med siameser som gått samma öde tillmötes. Jag tycker de är svåra att vänja in men om de klarar 2-3 månader lever de hur länge som helst. Jag har dock ingen aning om vad det beror på. De övriga fiskarna har alltid mått bra i dessa fall. Det kan i varje fall vara väldigt förargligt då nyinköpta fiskar bara dör. Det jag lärt mig är att man skall vara noga i affären då man köper Siameser. Vissa affärer har fiskar som är trådsmala som om de fatiskt skulle ha fått för litet mat.
Bilagor:
#5 - 28 juli 2009 18:04
JLi skrev:
Känner igen detta. Jag har köpt massor med siameser som gått samma öde tillmötes. Jag tycker de är svåra att vänja in men om de klarar 2-3 månader lever de hur länge som helst. Jag har dock ingen aning om vad det beror på. De övriga fiskarna har alltid mått bra i dessa fall. Det kan i varje fall vara väldigt förargligt då nyinköpta fiskar bara dör. Det jag lärt mig är att man skall vara noga i affären då man köper Siameser. Vissa affärer har fiskar som är trådsmala som om de fatiskt skulle ha fått för litet mat.

Ok, tack, kul med någon som känner igen det.

Ja för lite mat har de då inte... orsaken till inköpet är tofsalger - dem finns det fortfarande kvar av, men övriga alger tycks ha minskat. De låter sig i övrigt väl smaka när jag matar de andra fiskarna med flingfoder.

Karet är drygt ett år och jag byter vatten varje vecka. De övriga firrarna verkar som sagt inte ha något att klaga på.

Har testat vattnet regelbundet under hela tiden och ännu inte lyckats få ett enda prov som visar någon avvikelse, vare sig från tidigare prover eller "standard".

Tack för svar alla! :) Kan något lösa mysteriet åt mig och JLi (och säkert andra) blev jag ännu gladare!
#6 - 28 juli 2009 18:18
JeanM skrev:
Ok, tack, kul med någon som känner igen det.

Ja för lite mat har de då inte... orsaken till inköpet är tofsalger - dem finns det fortfarande kvar av, men övriga alger tycks ha minskat. De låter sig i övrigt väl smaka när jag matar de andra fiskarna med flingfoder.

Karet är drygt ett år och jag byter vatten varje vecka. De övriga firrarna verkar som sagt inte ha något att klaga på.

Har testat vattnet regelbundet under hela tiden och ännu inte lyckats få ett enda prov som visar någon avvikelse, vare sig från tidigare prover eller "standard".

Tack för svar alla! :) Kan något lösa mysteriet åt mig och JLi (och säkert andra) blev jag ännu gladare!

Det är inget att vara glad över. Siameser äter det mesta i foderväg. Som algätare är de däremot överreklamerade enligt min mening.
#7 - 28 juli 2009 18:32
JLi skrev:
Det är inget att vara glad över. Siameser äter det mesta i foderväg. Som algätare är de däremot överreklamerade enligt min mening.

Tips på någon bättre? ;)
#8 - 3 augusti 2009 11:10
mina stormtrivs. är feta och goa. såklart så tar dom ju av den lätta flingmaten men när maten är slut så återgår dom till sitt betande. enligt mej en av det bästa algätarna i den storleken
#9 - 3 augusti 2009 12:24
karrokaja skrev:
mina stormtrivs. är feta och goa. såklart så tar dom ju av den lätta flingmaten men när maten är slut så återgår dom till sitt betande. enligt mej en av det bästa algätarna i den storleken

Håller med.... Tillsammans med ancistrus och pansarmalar blir akvariet komplett :D
Gäst
#10 - 8 augusti 2009 00:32
Jag har varit med om samma sak där de till slut dog efter några dagar och övriga fiskar var pigga friska och gamla. Fick till slut veta att det troligen var syrebrist i botten på akvariet, med för mycket orenheter i botten. Fick rådet att byta e1/3 av vattnet 1 gång i veckan och då samtidigt suga upp orenheter i botten. Jag gjorde detta och har nu i ca 1 års tid 2 levande malar. De malarna är från samma sändning som de som dog. Se också till så att cirkulationen av vattnet når botten.
#11 - 8 augusti 2009 09:12
anglafia skrev:
Fick rådet att byta e1/3 av vattnet 1 gång i veckan och då samtidigt suga upp orenheter i botten.

Vattenbyte är ett måste i alla akvarium vare sig man har malar eller inte. Nu är Siameser inga malar och håller sällan till nere på botten så det var ju troligtvis inte problemet men hade du aldrig gjort vattenbyte så är det garanterat orsaken till din fiskdöd. Du släppte i fisk som var van vid bra vatten rakt ner i förpestat vatten.
Men som sagt... Med delvattenbyte, ytcirkulation, bra filter och slamsugning vid behov (med bra filtrering behöver man ej slamsuga var vecka) ger man fiskarna en bra grund iaf.
#12 - 8 augusti 2009 11:49
Är det inte så att siameser inte har någon simblåsa och därför håller mest till på botten? Mina simmar bara upp till ytan när det är dags för mat...
#13 - 8 augusti 2009 13:58
uncleban skrev:
Är det inte så att siameser inte har någon simblåsa och därför håller mest till på botten? Mina simmar bara upp till ytan när det är dags för mat...

Våra siameser lägger sig och vilar ibland men simmar för det mesta i mellanskiktet och är väldigt aktiva. Putsar jämt och ständigt på allt.
Hur det är med simblåsan vet jag dock inte...
Gäst
#14 - 8 augusti 2009 21:23
Mina siamer är mestadels på botten, den ena ibland vilande i mellanskiktet. Naturligtvis hade jag bytt vatten tidigare och slamsugit också. Har haft akvarium i 40-talet år, så jag är ingen nybörjare, om du nu trodde det.[:(!] Jag har också haft siamensis som har hållt till mestadels i mellanskiktet, så det är väl lite olika vad de trivs med.;)
#15 - 15 augusti 2009 20:02
Vill man ha en suverän algätare skulle jag rekommendera; Pitbull plecon, Paraotocinklus Jumbo. Den äter hur bra som helst, verkar inte känslig och blir inte mer än ca 6 cm.
#16 - 16 augusti 2009 00:58
JeanM skrev:
En efter en faller de ifrån inom 2 - 4 veckor efter att jag fått hem dem. Jag har talat med affärnen och enligt dem mår alla som de har kvar bra. Men när de kommer hem till mig dör de... Övriga fiskar verka må bra.

Inga direkta yttre symptom - de blir slöa och bleka innan de vänder buken upp. Någon som känner igen detta?
Jag gissar på nåt som inte är riktigt bra vattnet... Har du ordentlig genomströmning i karet?

Annons