Det är en otroligt svårutrotad myt att dagens guppy är sönderavlade, det är förstås bekvämt att skylla på, men inte särskilt sant.
Däremot så är, enligt min mening, svaret på TS fråga varför de vuxna dör, helt enkelt att de inte är i särskilt bra kondition efter att ha ynglat. Som Bluewing är inne på så är det enormt energi- och näringskrävande för honorna att få en kull yngel var tredje vecka. Flingfoder är inte så där bra, utan kompletterande vitaminer, jag kör med Atvitol, som är lätt att dosera, det är flytande.
Röda mygglarver är inte heller optimalt, här kan det vara läge att försöka sig på att odla eget levande foder, som artemia, grindalsmask, bananflugor och moina som har betydligt högre näringsvärde än flingfoder.
Man ska inte köpa för stora förpackningar flingfoder, om man nu vill fortsätta med det, har man ett akvarium så kan det räcka med minsta storleken. Vitaminer förstörs av luftens syre och värme, att ha burken stående på rampen, eller i ett soligt fönster är en dödssynd!
Hannarna hos många levandefödare kan ibland bli så upptagna med att uppvakta honorna att de inte har tid att äta, mina Xiphophorus maiae och X. clemensiae blir magra som stickor på flingfoder och lite frysmat då och då, de måste ha gott, näringsriktigt käk. det har till och med hänt att jag håvat upp dem till ett eget akvarium för att göda dem....