Varför får en del Discus, svarta pigmentfläckar

#1 - 16 november 2006 20:38
Har sett en del Discus, med svarta prickar. Varför får de det ?
#2 - 16 november 2006 21:45
Bra att du frågade, jag hade tänkt ställa exakt samma fråga för 10-12 dagars sen.
Det jag har gjort senaste månaden är att köpt nya granuler, det är vad jag har misstänkt att det kan vara.
Det ser skumt ut med en blue diamond med små svarta prickar, man reagerar ju inte på en marlboro med sot, men en diamond....
#3 - 16 november 2006 22:43
Granuler, vad är det ??

Har hört att det har med ,hårdheten på vattnet att göra. Men vad vet jag ?`Fult är det iallafall.
Anledningen till att jag frågar, är det att jag hittat ett lekpar, pidgeon blood. Som har dessa prickar på sig, säljaren menar att de inte såg ut så från början. Utan har blivit med prickar en tid i hans kar, han påstår att det går bort om de får rätt vattenbetingelser igen.
Kan det stämma ??
#4 - 17 november 2006 05:25
Vad jag hört beror det på maten. Tex om man blandar räkmix med för mycket spirulina i kan de få svarta prickar. Vilka ska försvinna om man slutar med det. Spirulina, med liknande tar fram de vackra färgerna så det finns antagligen iblandad i mycket av maten man köper som ska framhäva färgerna.

Mvh Cecilia
#5 - 17 november 2006 06:05
spirulina i maten gör att fiskarna får "sot" brukar försvinna om man slutar att mata med de som det är sagt tidigare i tråden.
#6 - 17 november 2006 07:19
Vad kan man mata med istället? Spirulina som skall vara så bra, finns det andra alternativ ?
#7 - 17 november 2006 07:33
finns mycket annat man kan mata discus med.. granulat, räkmix, fryst artemia, cyklops, svarta mygg, vita mygg, röda mygg (till dom som vågar) flingfoder.. listan går att göra lång tror jag :)
#8 - 17 november 2006 11:40
Ok, då blir det till att köpa PB lekpar. Hoppas de fula prickarna försvinner. Btw vart i Värmeland bor du ?
#9 - 17 november 2006 12:03
jag bor i töcksfors.. o du bor på hammarö ser ja.. antar att du har varit inne hos discus/saltvatten killen?
#10 - 17 november 2006 15:05
Här är det ju pidgeon par vi pratar om.
Vissa har mer sot än andra och ibland ökar det med åldern medans det på andra minskar med åldern.
Detta sot är det genetiskt betingat.
Pidgeon kan också bli mer eller mindre sotiga beroende på omgivningsfärg i akvariumet och belsyning osv.
Sistnämnda är inte permanenta sot prickar.
Vissa giillar det sotiga och andra avskyr det så det är ju en smaksak.
Helt sotfria pidgeon varianter är svåra att fåtag på och är oftast dyrare då det har varit liter mer meck att få fram dessa då det kan krävas att man blandar dom med albinos för att tvätta bort sot.

Sot fläckar som svarta prickar på en bluediamond tror jag är stressrelaterat och att det inte ska vara genetiskt.
Kan uppstå vid flytt.

Det här är ju inget vetenskapligt svar och jag har inte 100 på hur det ligger till så om någon vet bättre så rätta mig gärna!

Mvh
#11 - 17 november 2006 15:13
Så du menar att PB ser ut så ? Dessa fiskar skulle vart "rena" när de kom till butiken, men blivit sotiga efter en tid. Det är inga gamla firrar utan hyfsat unga djur.
Är det så som du säger, får de nog gå kvar hos handlaren.
#12 - 17 november 2006 23:26
Tja det där med stress fläckar tar jag faktiskt med en klackspark, hoppas du ursäktar.
Diamondsen har jag haft i flera månader, och det är först de sista 3 veckorna de fått dem.
Jag har däremot köpt nytt foder och det kan ju stämma att det innehåller spirulina, och att det är därför.
Granuler är granulerat foder, små kulor eller "bits".
#13 - 18 november 2006 11:44
Strixx jag minns att jag diskuterade det här om fläckar på bluediamond och vad det kunde bero på i våras då jag var intresserad av ett bluediamond par.
Det sura är att jag minns ej vad som sas.
Jag ska försöka leta lite och se vad jag kan finna.

Minns ej om vi pratade om hård avling som kan skapa dessa fläckar på bluediamond!

Mvh
#14 - 18 november 2006 12:18
Jag har hört många varationer om hur sot osv framkommer.

Alt.1: De viltfångade diskusarna finns ingen tendens till sot, men om de odlas i generationer från vildformen till ovanligare individer (PB, MR mf.) uppstår detta sot mer och mer. Det rena försvinner. Tror även att om man inavlar hårt, får dessa sotiga individer. För att "rena" dessa individer tillför man albinoism som "tvättar" diskusen ren oftast till ca 80%. Sotet framkommer på de individer som inte har de ränder på sidorna som tex snakeskinn, de vanliga röd/turkos mf., heckel och med undantag blue diamond (bruka mörkna helt i färg). De med ränder får mörkare ränder vid stress osv, medans de utan blir sotiga vid stress osv.

Alt.2: Fodret kan göra sotet mer märkbart.

Alt.3: Vattenvärden, stress, sjukdom = sotig diskus

//Camilla
#15 - 22 november 2006 21:09
Tja! Discus samt gula malawi får svarta pigmentfläckar av spirulina, ärtor och spenat. Därför bör man inte mata gula eller röda fiskar med detta foder om man inte vill ha en sotig fisk....
#16 - 22 november 2006 23:25
Så undviker man det i fodret försvinner det ?
#17 - 23 november 2006 11:47
Wide5 skrev:
Så undviker man det i fodret försvinner det ?

sakta men säkert, ja...

Annons